eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011-2013

Rządowy projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011-2013

Projekt dotyczy ograniczenia zatrudnienia w administracji publicznej, zwiększenia efektywności wykonywanych zadań oraz zmniejszenia kosztów funkcjonowania administarcji publicznej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3579
  • Data wpłynięcia: 2010-11-08
  • Uchwalenie:

3579


wszystkie etaty zwalniane w drodze „naturalnej” fluktuacji będą zapełniane
w drodze naboru, co oznacza, że zwolnienia będą dotyczyć 10 % pracowników
niepodlegających wyłączeniom,

kierownicy komórek organizacyjnych nie skorzystają z możliwości
zmniejszenia wymiaru czasu pracy dla części czasu pracy lub zmiany
warunków pracy, co pozwoliłoby zrealizować cele ustawowe bez konieczności
wypłaty odpraw.
Poza tym przyjęto, że pracownik, z którym rozwiązano stosunek pracy
za
wypowiedzeniem na skutek wejścia w życie ustawy, otrzyma odprawę
w przeciętnej wysokości 2,73 miesięcznego wynagrodzenia (analiza KPRM na
podstawie danych o strukturze zatrudnienia w korpusie służby cywilnej).
Jak przedstawiono w tabeli, wymagane projektowaną ustawą zmniejszenie
zatrudnienia (bez uwzględnienia ewentualnych zwolnień i zmniejszeń, o których
mowa w art. 16 projektu ustawy) spowodowałoby uwolnienie środków do
dyspozycji państwowych jednostek budżetowych i innych podmiotów objętych
projektowaną ustawą o:
– 0,43 mld zł w 2011 r. oraz
– ok. 1,4 mld zł rocznie w kolejnych latach.
Tabela 2. Wpływ maksymalnej wymaganej ustawowo redukcji zatrudnienia3) na
sytuację finansową państwowych jednostek budżetowych (PJB) oraz
państwowych funduszy celowych i agencji w porównaniu z 2010 r.
(w tys. zł)


2011 2012
2013
2014
Łącznie
W tym
Skutki
wpływ na
skutki zw.
związane
sytuację
z redukcją
z konie-
Łącznie wpływ na sytuację
finansową
środków na cznością
finansową jednostek
jednostek
wynagro-
wypłacenia
(uwolnienie
ś
dzenia
odpraw
rodków)
Ogółem:
427 304
693 272
-265 969
1 386 545
1 400 410
1 414 414
                                                           
3) Zgodnie z art. 6 ust. 3 projektu ustawy z redukcji zatrudnienia wyłączono niepodlegające jej grupy
zawodowe, a także osoby korzystające z uprawnień związanych z rodzicielstwem oraz osoby w wieku
przedemerytalnym. Założono brak wyłączeń na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, co
oznacza, że tak określony wpływ należy traktować jako pułap maksymalny.
26

 
państwowe
304 304
493 714
-189 410
987 428
997 302
1 007 275
jednostki
budżetowe
(PJB)4)
w ramach
180 121
322 588
-112 113
584 469
590 313
596 216
PJB: korpus
służby
cywilnej
w ramach korpusu służby cywilnej:
24 989
40 544
-15 554
81 087
81 898
82 717
ministerstwa
urzędy
17 833
28 932
-11 100
57 865
58 443
59 028
centralne
urzędy
10 329
16 758
-6 429
33 517
33 852
34 190
wojewódzkie
służby
17 552
28 477
-10 925
56 953
57 523
58 098
zespolone
powiatowe
2 792
4 531
-1 738
9 061
9 152
9 243
służby
zespolone
izby
6 454
10 471
-4 017
20 941
21 151
21 362
skarbowe
urzędy
57 960
94 036
-36 076
188 071 189 952
191 851
skarbowe
urzędy kontroli
10 979
17 813
-6 834
35 626
35 982
36 342
skarbowej
służby
28 451
46 160
-17 709
92 321
93 244
94 176
niezespolone
placówki
2 782
4 513
-1 731
9 027
9 117
9 208
zagraniczne
agencje
32 437
52 627
-20 190
105 255 106 307
107 370
państwowe
wymienione w
art. 2 projektu
ustawy
inne podmioty
90 562
146 931
-56 369
293 862 296 801
299 769
wymienione w
art. 2 projektu
ustawy
ródło: MF, NIK, MS, obliczenia KPRM.
                                                           
4) Z wyłączeniem podmiotów niepodlegających racjonalizacji zatrudnienia na podstawie art. 3 pkt 2 projektu
ustawy. Ze względu na trudność oszacowania zatrudnienia i poziomu wynagrodzeń w pozostałych
jednostkach zwolnionych z racjonalizacji zatrudnienia (art. 3 pkt 1 i 3 projektu ustawy) nie zostały one
wyłączone – należy jednak szacować, że pracownicy tych jednostek nie stanowią więcej niż 5 % ogółu
zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych.
27

 
7. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Funkcjonowanie administracji przekłada się na jakość otoczenia biznesu, przez co
jest istotne dla konkurencyjności gospodarki. Wpływ proponowanej regulacji na
konkurencyjność gospodarki będzie zależał od sposobu przeprowadzenia procesu
racjonalizacji zatrudnienia zależnego w dużym stopniu od decyzji i sposobu
postępowania kierowników jednostek. Wpływ ten może być pozytywny, pod
warunkiem że racjonalizacja będzie dotyczyć pracowników o najniższej
efektywności, a uwalniane środki zostaną przeznaczone na wspieranie pracowników
o najwyższej efektywności.

8. Wpływ regulacji na sytuację regionów i rozwój regionalny
Wejście w życie regulacji nie wpłynie na sytuację regionów i rozwój regionalny.

10/68rch
28

 
Projekt


ROZPORZ DZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie raportów przekazywanych w związku z przeprowadzaną racjonalizacją
zatrudnienia

Na podstawie art. 21 ustawy z dnia 2010 r. o racjonalizacji zatrudnienia w
państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów
publicznych w latach 2011 i 2012 (Dz. U. Nr , poz. ) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór raportu początkowego, raportu z realizacji i raportu końcowego, o których mowa
w art. 15 ust. 1, art. 18 ust. 1 i art. 20 ustawy z dnia 2010 r. o racjonalizacji
zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych
jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011 i 2012, zwanych dalej
„raportem”;
2) sposób i tryb sporządzania, weryfikacji i przekazywania raportu;
3) okres przechowywania raportu w jednostce.

§ 2. 1. Wzór raportu jest określony w załączniku do rozporządzenia.
2. Prezes Rady Ministrów ustala format raportu, służący do przekazywania raportu w
formie elektronicznej, i udostępnia go w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów.

§ 3. 1. Raport sporządza kierownik jednostki lub pracownik jednostki przez niego
upoważniony, zgodnie z formatem, o którym mowa w § 2 ust. 2.
2. Poszczególne części raportu wypełnia się jednorazowo przy sporządzaniu danego
rodzaju raportu.

§ 4. Kierownik jednostki lub pracownik jednostki pisemnie przez niego upoważniony
przekazuje sporządzony raport Prezesowi Rady Ministrów, w formie elektronicznej przez
Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

§ 5. 1. Przed przekazaniem, raport opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, w rozumieniu ustawy z
dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.1)),
kierownika jednostki lub pracownika jednostki przez niego upoważnionego.
2. W jednostkach nieposiadających możliwości opatrzenia raportu bezpiecznym
podpisem elektronicznym, o którym mowa w ust. 1, raport może być przekazany bez
konieczności stosowania takiego podpisu.
3. Raport zawierający informacje niejawne przekazuje się w formie pisemnej z
zachowaniem zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.

§ 6. Kierownik jednostki podległej lub nadzorowanej lub pracownik tej jednostki
pisemnie przez niego upoważniony przekazuje raport, sporządzony zgodnie z § 3, organowi,
któremu jednostka podlega lub przez którego jest nadzorowana, w formie elektronicznej, na
adres poczty elektronicznej wskazany przez ten organ. Przepisy § 5 stosuje się odpowiednio.

§ 7. 1. Organ, któremu jednostka podlega lub przez którego jest nadzorowana
sprawdza raport, przekazany przez kierownika tej jednostki zgodnie z § 6, pod względem
formalno-rachunkowym dokonując w nim stosownych korekt lub uzupełnień.
2. Organ, któremu jednostka podlega lub przez którego jest nadzorowana przekazuje
sprawdzony i poprawiony raport Prezesowi Rady Ministrów, w formie elektronicznej przez
Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

§ 8. Kierownicy jednostek zachowują na dowolnym nośniku elektronicznym kopie
przekazanych raportów i przechowują je przez okres trzech lat od dnia przekazania Prezesowi
Rady Ministrów.

§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 124, poz.
1152 i Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, z 2006 r. Nr 145, poz. 1050, z
2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230 i Nr 182, poz. 1228.
2

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 . 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: