Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- projekt ma na celu obniżenie poziomu długu publicznego oraz kosztów jego obsługi, obniżenie deficytu sektora finansów publicznych poprzez wprowadzenie wydatkowej reguły dyscyplinującej, która ma ograniczać dynamikę i ryzyko nadmiernego wzrostu wydatków budżetu państawa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3576
- Data wpłynięcia: 2010-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 257, poz. 1726
3576
W tym samym terminie jednostki sektora finansów publicznych powinny zbyć posiadane
instrumenty finansowe niebędące papierami wartościowymi. Natomiast wolne środki
znajdujące się na rachunkach lokat terminowych powinny zostać przekazywane w dniu
zakończenia lokaty, jednak nie później niż w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
Ze względów techniczno-organizacyjnych do czasu otwarcia przez jednostki sektora finansów
publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 9, inne państwowe osoby prawne, o których
mowa w art. 9 pkt 14, oraz kierowników określonych jednostek organizacyjnych
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe rachunków w Banku Gospodarstwa
Krajowego, wyłączono możliwość przyjmowania przez Ministra Finansów środków w
depozyt lub w zarządzanie na okres jednego dnia lub krótszy. W szczególności brak
rachunków w BGK powoduje, iż Minister Finansów nie byłby w stanie przyjmować
depozytów typu overnight. Z tych samych powodów wyłączeniem tym objęto środki
europejskie w części dotyczącej Wspólnej Polityki Rolnej, do czasu otwarcia rachunków w
BGK przez agencje płatnicze.
Z kolei w przypadku wolnych środków ulokowanych w papiery wartościowe wskazane
jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są do ich przekazania Ministrowi
Finansów w zarządzanie lub depozyt najpóźniej w dniu wykupu tych papierów
wartościowych.
Ponadto ze względu na fakt, iż do 31 grudnia 2011 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych i Fundusz Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych będą pozostawać
państwowymi funduszami celowymi i posiadać osobowość prawną, w celu usunięcia
wątpliwości konieczne stało się określenie, do której grupy jednostek sektora finansów
publicznych będą zaliczane w zakresie przyjmowania wolnych środków przez Ministra
Finansów.
Art. 23
Przepis określa katalog wydatków budżetu państwa wynikających z
obowiązujących
przepisów, które weszły w życie przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy, do
których nie będzie miała zastosowania wydatkowa reguła dyscyplinująca.
W tym przepisie określone zostały wydatki, których tzw. sztywny charakter i wielkości ujęte
w ustawie budżetowej z przeznaczeniem na realizację zadań publicznych wynikają
z ustawodawstwa krajowego.
W przypadku wprowadzenia zmian w przepisach bezpośrednio regulujących wydatki po dniu
wejścia w życie niniejszej ustawy i skutkujących ich zmianą, wydatki wynikające z tych
ustaw zostaną objęte wydatkową regułą dyscyplinującą, koniecznością określania limitów
26
w projektach ustaw na okres 10 lat oraz wprowadzania do projektów ustaw mechanizmów
korygujących. Dodatkowo uregulowano, iż wydatkowej reguły dyscyplinującej nie stosuje się
w przypadku, kiedy zmiany w przepisach ustawy regulującej wydatki, o których mowa
w
katalogu, nie powodują zwiększenia wydatków względem wydatków wynikających
z dotychczas obowiązujących przepisów o więcej niż 10 mln zł i 1% maksymalnego limitu
tych wydatków w pierwszym pełnym roku wykonywania tej ustawy.
Natomiast w przypadku zmian redakcyjnych czy merytorycznych, lecz niedotyczących
bezpośrednio przepisów regulujących dane wydatki, nie nastąpi automatyczne ich objęcie
wydatkową regułą dyscyplinującą.
Art. 24
Wytyczne zapewniające stosowanie jednolitych wskaźników makroekonomicznych, które
będą stanowić podstawę oszacowywania skutków finansowych projektowanej ustawy,
w szczególności jednolitego określania maksymalnego limitu wydatków jednostek sektora
finansów publicznych na dane zadanie, wyrażonego kwotowo, na okres 10 lat budżetowych
wykonywania tej ustawy, Minister Finansów opublikuje na stronie podmiotowej
obsługującego go urzędu w Biuletynie Informacji Publicznej po raz pierwszy w terminie do
dnia 30 czerwca 2011 r.
Art. 25
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy, poinformuje osoby pobierające emerytury o obowiązujących, od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy, warunkach pobierania emerytury w przypadku kontynuowania stosunku
pracy u pracodawcy, z którym stosunek ten był zawarty przed dniem nabycia prawa do
emerytury.
Art. 26
Do emerytur przyznanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy przepisy ustawy
z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz
ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, stosuje się, poczynając od dnia 1 października 2011 r.
Art. 27
Przepis przejściowy, który ma na celu zachowanie wydanych na podstawie art. 41 ust. 2
i art. 72 ust. 2 ustawy o finansach publicznych przepisów wykonawczych do czasu wydania,
nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2011 r., na podstawie zmienionej niniejszą ustawą
delegacji, nowych rozporządzeń dotyczących sprawozdawczości budżetowej oraz
szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu
publicznego.
27
Delegacja ustawowa zawarta w art. 41 ust. 2 ustawy o finansach publicznych została
rozszerzona o obowiązki sprawozdawcze z wykonania planu finansowo-gospodarczego
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Natomiast delegacja zawarta
w art. 72 ust. 2 ustawy o finansach publicznych została rozszerzona jedynie o stwierdzenie,
że szczegółowa klasyfikacja tytułów dłużnych obejmuje również rodzaje zobowiązań
zaliczanych do tytułów dłużnych.
Art. 28
Ze względu na ważny interes publiczny związany z koniecznością reformy finansów
publicznych w projektowanym zakresie ustawa powinna wejść w życie możliwie jak
najszybciej tj. z dniem 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem zmian, o których mowa w:
− art. 1 pkt 5, 9, 14 – 17 i 19, art. 3 – 5, art. 6 pkt 1 i 3, art. 8 i 9, art. 11 – 13,
art. 15 – 18 oraz art. 20 – 22, które wchodzą w życie po upływie 4 miesięcy od dnia
ogłoszenia;
− art. 1 pkt 18, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
Wejście w życie art. 1 pkt 5, 9, 14 – 17 i 19, art. 3 – 5, art. 6 pkt 1 i 3, art. 8 i 9, art. 11 – 13,
art. 15 – 18 oraz art. 20 – 22, które dotyczą konsolidacji rachunków niektórych jednostek
sektora finansów publicznych oraz przyjmowania przez Ministra Finansów depozytów lub
środków w zarządzanie od tych jednostek, po upływie 4 miesięcy od dnia ogłoszenia, wynika
przede wszystkim z przyczyn techniczno-organizacyjnych. Jest to czas niezbędny do
przygotowania się przez Ministra Finansów, obowiązane jednostki sektora finansów
publicznych oraz BGK do realizacji przepisów ustawy.
Z kolei art. 1 pkt 18 dotyczy zmiany banku w zakresie obsługi rachunków agencji
płatniczych, co będzie wymagało dłuższego czasu ze względów technicznych
i organizacyjnych niż przy zmianach banku w pozostałych przypadkach.
Wprowadzenie w życie powyższych rozwiązań będzie także sprzyjać spełnieniu przez Polskę
kryterium fiskalnego z Maastricht, stanowiącego dla naszego kraju główne wyzwanie na
drodze do wypełnienia warunków członkostwa w strefie euro. Wymagania dotyczące polityki
fiskalnej zostały określone w Traktacie o funkcjonowaniu UE oraz regułach Paktu Stabilności
i Wzrostu. Z tego też względu uznaje się, iż podstawowe zasady fiskalne w UE mają
charakter ponadnarodowy. Są to przede wszystkim: konieczność utrzymywania deficytu
sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie nie wyższym niż 3 % PKB
i obowiązek utrzymywania długu publicznego na poziomie nieprzekraczającym 60 % PKB.
Zabezpieczeniem przed ryzykiem naruszenia tych reguł jest dążenie do osiągnięcia
średnioterminowego celu budżetowego, zróżnicowanego dla poszczególnych krajów UE, przy
28
czym dla Polski odpowiada on deficytowi strukturalnemu w wysokości 1 % PKB.
Ponadto dąży się do tego, aby powyższe zasady były uzupełnione przez reguły fiskalne, które
powinny stać się narzędziem komplementarnym do zobowiązań nakładanych przez Pakt
Stabilności i Wzrostu, co znalazło wyraz m.in. w raporcie Rady Ecofin poświęconym
reformie Paktu, opublikowanym dnia 22 marca 2005 r. Wnioski zawarte w tym dokumencie
podkreślają istnienie wspólnego porozumienia pomiędzy krajami członkowskimi, zgodnie
z którym reguły fiskalne na poziomie narodowym stają się elementem ułatwiającym
prowadzenie polityki fiskalnej zgodnie z najważniejszymi przesłankami stanowiącymi
podstawy reformy Paktu. Fakt ten znalazł także potwierdzenie w komunikacie Komisji
Europejskiej z dnia 12 maja 2010 r.5).
5) Komisja Europejska w komunikacie poświęconym poprawie koordynacji polityk gospodarczych państw UE
zaproponowała m.in. wzmocnienie prewencyjnej części Paktu Stabilności i Wzrostu. Podstawowym narzędziem
byłoby sformułowanie przez państwa członkowskie - w prawnie wiążącej postaci - krajowych ram budżetowych
(instytucji budżetowych, procesów i reguł budżetowych), które zapewniłyby osiągniecie średniookresowych
celów budżetowych zgodnych z Paktem.
29
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia zmian
Celem wprowadzanej ustawy jest:
– obniżenie poziomu długu publicznego oraz kosztów jego obsługi poprzez zmniejszenie
potrzeb pożyczkowych Skarbu Państwa, wynikające z wykorzystania aktywów
finansowych jednostek sektora finansów publicznych w zarządzaniu płynnością budżetu
państwa,
– obniżenie deficytu sektora finansów publicznych poprzez wprowadzenie wydatkowej
reguły dyscyplinującej,
– wzmocnienie konstrukcji i efektów oddziaływania norm ostrożnościowych w budżecie
państwa.
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Uregulowania zawarte w nowelizacji ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620,
Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020) wpływają bezpośrednio na funkcjonowanie całego
sektora finansów publicznych, w tym w szczególności na:
1) państwowe fundusze celowe,
2) agencje wykonawcze, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz inne państwowe osoby prawne,
o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych,
3) jednostki samorządu terytorialnego,
4) Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
Projektowana ustawa będzie oddziaływać także na emerytów kontynujących zatrudnienie bez
uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywali je
bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury.
Ponadto projektowane zmiany zakładające ewentualne zmiany stawek podatku VAT
w okresach od 1 lipca 2012 r. do 31 grudnia 2016 r. albo od 1 lipca 2013 r. do 31 grudnia
2017 r., czy też od 1 lipca 2014 r. do 31 grudnia 2018 r. (uwarunkowane poziomem
państwowego długu publicznego w relacji do PKB w latach 2011 – 2013), wpływają zarówno
na podatników podatku od towarów i usług, jak i na ostatecznych konsumentów.
Zabezpieczenie w postaci objęcia najniższą stawką podatku w wysokości 5 % – 7 %
30
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3576
› Pobierz plik
-
3576-001.PDF
› Pobierz plik
-
3576-004
› Pobierz plik
-
3576-003
› Pobierz plik
-
3576-002.PDF
› Pobierz plik