Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3575
- Data wpłynięcia: 2010-11-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym
- data uchwalenia: 2010-12-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 249, poz. 1656
3575
7
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność i przedsiębiorczość oraz
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
11/30rch
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ………………….. 2010 r.
w sprawie upoważnienia polskich organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszaj cych
międzynarodowych przewoźników drogowych do pobierania opłat za czynności
administracyjne z tytułu wydania zezwolenia zagranicznego
Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U.
z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Upoważnia się polskie organizacje o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszające
międzynarodowych przewoźników drogowych, upoważnione na mocy odrębnych przepisów do
wydawania zezwoleń zagranicznych, do pobierania opłat za czynności administracyjne z tytułu
wydania zezwolenia zagranicznego.
§ 2. Organizacje, o których mowa w § 1, obowiązane są posiadać rachunek bankowy
przeznaczony do gromadzenia wpływów z tytułu opłat za czynności administracyjne z tytułu
wydania zezwolenia zagranicznego.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192,
poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz.
206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 43, poz. 246 i Nr 164, poz. 1107.
UZASADNIENIE
Mając na uwadze fakt, iż trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy
o transporcie drogowym (druk sejmowy nr…), który dokonuje zmian w zakresie regulacji rynku
międzynarodowego transportu drogowego, ponieważ przenosi obecne kompetencje Ministra
Infrastruktury w tym zakresie na Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Jednocześnie
struktury Inspekcji Transportu Drogowego przejmują zadania Dyrektora Biura Obsługi
Transportu Międzynarodowego, wykonywane dotychczas na podstawie ustawy o transporcie
drogowym, w zakresie określonym ww. zarządzeniem Nr 20 Ministra Infrastruktury z dnia 11
lutego 2008 r. Rozwiązanie powyższe wynika z faktu, iż obowiązujące od 1 stycznia 2010 r.
przepisy o finansach publicznych – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm. ) oraz ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.) –
przewidują likwidację gospodarstw pomocniczych do końca 2010 r. Gospodarstwem
pomocniczym jest działające przy Ministerstwie Infrastruktury BOTM, które wykonuje
czynności organizacyjno-techniczne związane z realizacją zadań ministra właściwego do spraw
transportu (ww. zarządzenie Nr 19 Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2008 r.). Dlatego też
niezbędne jest wdrożenie nowych rozwiązań kompetencyjnych pozwalających na przejęcie
dotychczasowych zadań, realizowanych z upoważnienia Ministra Infrastruktury przez Dyrektora
BOTM, przez inny organ, a w konsekwencji wprowadzenie przepisów wykonawczych na
podstawie upoważnień zmienianych przedmiotową ustawą o zmianie ustawy o transporcie
drogowym.
Rozporządzenie upoważnia polskie organizacje o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszające
międzynarodowych przewoźników drogowych, upoważnione na mocy odrębnych przepisów do
wydawania zezwoleń zagranicznych, do pobierania opłat za czynności administracyjne z tytułu
wydania zezwolenia zagranicznego oraz w § 2 zobowiązuje ww. organizacje do posiadania
rachunek bankowy przeznaczony do gromadzenia wpływów z tytułu opłat za czynności
administracyjne z tytułu wydania zezwolenia zagranicznego.
Zgodnie z art. 5 i 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia z chwilą
2
przekazania do uzgodnień z członkami Rady Ministrów zostanie udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.),
w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Projektowana regulacja nie jest objęta przepisami prawa Unii Europejskiej.
3
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Regulacja oddziaływać będzie na:
1. przedsiębiorców wykonujących zarobkowo międzynarodowy transport drogowy;
2. przedsiębiorców i inne podmioty wykonujące międzynarodowe przewozy na potrzeby
własne;
3. pracowników likwidowanego BOTM, którzy przejdą do Głównego Inspektoratu Transportu
Drogowego;
4. pracowników ITD, którzy będą wykonywać zadania z zakresu określonego ustawą.
2. Konsultacje społeczne
Przewiduje się przeprowadzenie konsultacji z polskimi organizacjami o zasięgu ogólnokrajowym
zrzeszającymi międzynarodowych przewoźników drogowych upoważnionymi do wydawania
zezwoleń zagranicznych:
1.
Centralne Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych i Spedytorów z siedzibą w
Warszawie,
2. Dolnośląskie Stowarzyszenie Przewoźników Międzynarodowych z siedzibą we
Wrocławiu,
3. Górnośląskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych z siedzibą w Katowicach,
4.
Krakowskie Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych z siedzibą w
Krakowie,
5.
Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Międzynarodowych z siedzibą w
Lipnikach,
6.
Lubelskie Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych z siedzibą w
Lublinie,
7.
Lubuskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych i Spedytorów z siedzibą w
Gorzowie Wielkopolskim,
8.
Łódzkie Stowarzyszenie Przewoźników Międzynarodowych i Spedytorów z siedzibą w
Łodzi,
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3575 › Pobierz plik