Komisyjny projekt ustawy o Centralnym Ośrodku Badania Odmian Roślin Uprawnych
projektowana regulacja określa zadania, organy i organizację oraz zasady gospodarki finansowej nowej państwowej osoby prawnej pod nazwą Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3542
- Data wpłynięcia: 2010-10-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Centralnym Ośrodku Badania Odmian Roślin Uprawnych
- data uchwalenia: 2010-11-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 239, poz. 1591
3542
między pracownikiem a państwem szczególnej więzi solidarności, jak również
wzajemności praw i obowiązków, które są podstawą więzi obywatelstwa
(Komisja przeciwko Belgii, sprawa 149/79, wyrok z 17 grudnia 1980 r., ECR z
1980 r.). Dodatkową wskazówką interpretacyjną może być treść Komunikatu
Komisji dotyczącego stosowania dawnego art. 48 ust. 4 Traktatu
ustanawiającego Wspólnotę Europejską1 (J.O. 1988, C 72). Komisja uważa, że
wyjątek dotyczący administracji publicznej dotyczy przede wszystkim
pracowników sił zbrojnych, policji, sędziów, pracowników administracji
skarbowej oraz dyplomacji. Może odnosić się do administracji publicznej
szczebla centralnego lub lokalnego, w zakresie, w jakim chodzi o personel,
który wykonuje władzę państwową, w związku z procesem tworzenia lub
stosowania prawa oraz nadzoru nad jednostkami podporządkowanymi.
Przepis art. 10 ust. 1 pkt 2 3 projektu ustawy przewiduje, że dyrektorem
Ośrodka może być jedynie osoba posiadająca obywatelstwo polskie. Ośrodek
ma realizować, określone w art. 4 pkt 1 i 3 projektu, zadania państwa w zakresie
badań i rejestracji odmian roślin oraz ochrony prawnej odmian roślin – na
zasadach określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie (Dz.
U. z 2007 r. Nr 41, poz. 271, ze zmianami) oraz w ustawie z dnia 26 czerwca
2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. Nr 137, poz. 1300, ze
zmianami). Dyrektor Ośrodka, zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 3 projektu będzie
wydawać decyzje administracyjne w zakresie określonym w ustawie o
nasiennictwie oraz w ustawie o ochronie prawnej odmian roślin, a więc będzie
wykonywać działania w zakresie stosowania prawa. Należy zatem uznać, że
wymóg obywatelstwa polskiego dla dyrektora ośrodka spełnia warunek
określony w art. 45 ust. 4 TfUE.
4.
Konkluzje
Projekt ustawy o Centralnym Ośrodku Badania Odmian Roślin
Uprawnych jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
1 Obecnie art. 45 ust. 4 TfUE. Pomimo zmiany numeracji artykułów i nazwy Traktatu, w związku z wejściem w
życie Traktatu z Amsterdamu z dniem 1 maja 1999 r., a następnie Traktatu z Lizbony z dniem 1 grudnia 2009 r.,
treść przepisu nie uległa zmianie. W związku z tym treść Komunikatu zachowuje aktualność.
2
Warszawa, 26 października 2010 r.
BAS – WAPEiM – 1917/10
TRYB PILNY
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o Centralnym
Ośrodku Badania Odmian Roślin Uprawnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Piotr Waśko) jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu
Zgodnie z projektem, z dniem 1 stycznia 2011 r. tworzy się Centralny
Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych (dalej: Ośrodek), będący
państwową osobą prawną. Proponowana ustawa ma określić zadania Ośrodka,
jego organy i organizację, a także zasady gospodarki finansowej Ośrodka.
Projekt ustawy zawiera przepisy przejściowe, zmieniające i uchylające.
Projekt ustawy o Centralnym Ośrodku Badania Odmian Roślin
Uprawnych jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Projekt ustawy nie
wykonuje prawa Unii Europejskiej, a zatem nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski