eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Aktu genewskiego Porozumienia haskiego w sprawie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych, przyjętego w Genewie dnia 2 lipca 1999 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Aktu genewskiego Porozumienia haskiego w sprawie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych, przyjętego w Genewie dnia 2 lipca 1999 r.

projekt dotyczy umożliwienia właścicielowi wzoru przemysłowego uzyskanie ochrony wzoru we wskazanych przez niego krajach przez dokonanie jednego tylko zgłoszenia bezpośrednio w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w jednym języku i wniesienia jednej opłaty

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 349
  • Data wpłynięcia: 2008-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Aktu genewskiego Porozumienia haskiego w sprawie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych, przyjętego w Genewie dnia 2 lipca 1999 r.
  • data uchwalenia: 2008-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 130, poz. 827

349


4
– zgłaszający może wnie ć o odroczenie publikacji wzoru na okres
maksymalnie 12 miesięcy (Akt haski) lub maksymalnie 30 miesięcy (Akt
genewski),
– oba akty przewidują trzy rodzaje opłat za zgłoszenie: opłatę
podstawową, opłatę za publikację i standardową lub indywidualną
opłatę za wyznaczenie,
– zgłoszenie międzynarodowe jest zwykle dokonywane bezpo rednio
w Biurze Międzynarodowym, ale Akt haski przewiduje możliwo ć
dokonywania zgłoszeń także za po rednictwem urzędu krajowego,
– po publikacji wzoru w Biuletynie każde wyznaczone państwo może
dokonać badania wzoru w zakresie przewidzianym przez prawo
krajowe, z wyłączeniem wymagań formalnych, które są sprawdzane
przez Biuro Międzynarodowe,
– Biuro
Międzynarodowe powinno zostać powiadomione o odmowie
udzielenia ochrony w ciągu 6 miesięcy od publikacji (zgodnie z Aktem
genewskim wszystkie państwa-strony, które mają system badawczy lub
których prawo przewiduje termin dla wniesienia sprzeciwu, mogą złożyć
o wiadczenie, że będą w tym przypadku stosowały okres 12 miesięcy),
– brak
powiadomienia
o
odmowie udzielenia ochrony w wyznaczonym
terminie jest równoznaczny z uznaniem przez zainteresowane państwo
skutków rejestracji międzynarodowej na jego terytorium,
– międzynarodowa ochrona wzoru trwa 5 lat, z możliwo cią jej
przedłużenia na kolejne okresy pięcioletnie, nieprzekraczające w sumie
czasu ochrony przewidzianego ustawodawstwem wyznaczonego
państwa.
Podstawową różnicą między Aktem genewskim z 1999 r. a dwoma
pozostałymi aktami (londyńskim i haskim) jest to, że zgodnie
z

postanowieniami art. 27 ust. 1 pkt (ii) może do niego przystąpić
organizacja międzynarodowa prowadząca urząd, w którym można ubiegać
się o ochronę wzorów na terenie wszystkich państw tworzących tę
organizację, pod warunkiem że przynajmniej jedno z tych państw jest
członkiem WIPO.

5
Powołany wyżej przepis umożliwił przystąpienie Unii Europejskiej do
Porozumienia haskiego. Decyzją Rady z dnia 18 grudnia 2006 r.
zatwierdzono przystąpienie Unii Europejskiej do Aktu genewskiego, w tej
samej dacie zostało przyjęte rozporządzenie Rady nr 1891/2006
zmieniające rozporządzenia nr 6/2002 dotyczące wspólnotowego wzoru
oraz nr 40/94 dotyczące wspólnotowego znaku towarowego.
Rozporządzenie weszło w życie w dniu 1 stycznia 2008 r.
Z chwilą wej cia w życie ww. rozporządzeń oraz na mocy art. 3 Aktu
genewskiego Rzeczpospolita Polska, jako państwo członkowskie Unii
Europejskiej, stała się automatycznie członkiem organizacji będącej stroną
Aktu genewskiego, dzięki czemu polskie podmioty mogą ubiegać się
o rejestrację międzynarodową w państwach będących stroną tego Aktu
(także w tych spoza Unii Europejskiej).
Samo przystąpienie Unii Europejskiej do Aktu genewskiego nie jest jednak
wystarczające do tego, aby Rzeczpospolita Polska mogła korzystać z takich
uprawnień, z jakich korzystałaby, będąc indywidualnie stroną Porozumienia
haskiego. Indywidualne członkostwo w tym Porozumieniu umożliwi
Rzeczypospolitej Polskiej uczestniczenie w pracach organów WIPO
zajmujących się systemem haskim i tym samym stworzy możliwo ć
wpływania na decyzje podejmowane przez te organy. Dotyczy to
w szczególno ci Zgromadzenia Związku Haskiego, zajmującego się m.in.
wszystkimi sprawami związanymi z utrzymaniem i rozwijaniem ochrony
w ramach Porozumienia, okre laniem i przyjmowaniem dwuletniego
budżetu Związku, przygotowaniem zmian do regulaminu wykonawczego
Porozumienia, ustalaniem opłat itp. Po drugie, Rzeczpospolita Polska
będzie mogła być państwem wyznaczanym indywidualnie, podczas gdy po
przystąpieniu Unii Europejskiej do Aktu genewskiego podmioty spoza Unii
Europejskiej będą mogły wyznaczać tylko Wspólnotę Europejską w cało ci
lub konkretne państwa będące stroną Porozumienia. W przypadku istnienia
możliwo ci wyznaczenia Rzeczypospolitej Polskiej jedynie jako państwa
członkowskiego Unii Europejskiej należy liczyć się z tym, że czę ć zgłoszeń
zostanie przejęta przez Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM),
a tym samym trafią do niego i opłaty rejestracyjne, które potencjalnie

6
wpłynęłyby do Rzeczypospolitej Polskiej, gdyby istniała możliwo ć
indywidualnego wyznaczania naszego kraju. Oznaczałoby to straty dla
budżetu państwa.
Akt genewski, w porównaniu z dwoma wcze niejszymi aktami, jest
najkorzystniejszy dla zgłaszających, w związku z czym przystąpienie do
Aktu londyńskiego i Aktu haskiego nie ma uzasadnienia merytorycznego.
Państwa będące stronami wszystkich trzech aktów przystępowały do nich
sukcesywnie wraz z rozwojem systemu haskiego. Rzeczpospolita Polska
może przystąpić od razu do aktu stwarzającego najszersze możliwo ci
prawnej ochrony wzorów.

III.
Przewidywane skutki prawne, gospodarcze, społeczne, finansowe
i polityczne
1. Skutki prawne
Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własno ci przemysłowej
(Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, z 2004 r. Nr 33, poz. 286, z 2005 r.
Nr 10, poz. 68, Nr 163, poz. 1362 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 170,
poz. 1217 i 1218 i Nr 208, poz. 1539 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 662
i

Nr

136, poz. 958) zawiera normy pozwalające na stosowanie
przepisów proceduralnych dotyczących międzynarodowej rejestracji
wzorów przemysłowych.
2. Skutki gospodarcze
Liczba zgłoszeń zagranicznych wzorów przemysłowych do ochrony
w

Rzeczypospolitej Polskiej jest dosyć niska i w ostatnich latach
obserwuje się jej spadek (z 586 w 2003 r. do 122 w 2005 r.),
odpowiednio też spada liczba rejestracji. Ogółem, od daty wej cia
w życie ustawy – Prawo własno ci przemysłowej, tj. od dnia 22 sierpnia
2001 r., podmioty zagraniczne dokonały w Urzędzie Patentowym
Rzeczypospolitej Polskiej 1.720 zgłoszeń.
Z chwilą przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Aktu genewskiego
można oczekiwać dalszego spadku liczby zgłoszeń zagranicznych
bezpo rednio do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, przy

7
jednoczesnym jednak zwiększeniu liczby zgłoszeń dokonywanych
w Biurze Międzynarodowym WIPO z wyznaczeniem Rzeczypospolitej
Polskiej w celu uzyskania ochrony na tym terytorium. Liczba ta jest
w chwili obecnej trudna do oszacowania, prawdopodobnie będzie to
początkowo niewielka liczba zgłoszeń z krajów prowadzących
działalno ć gospodarczą ograniczoną terytorialnie, np. z Republiki Turcji
czy Ukrainy. Liczba zgłoszeń może zwiększyć się wraz z rozszerzeniem
Porozumienia haskiego o nowe państwa członkowskie. Planowane jest
przystąpienie do Aktu genewskiego także Stanów Zjednoczonych
Ameryki. Przystąpienie zarówno Unii Europejskiej, jak i Stanów
Zjednoczonych Ameryki powinno zachęcić do takiego kroku i innych
ważnych
wiatowych partnerów handlowych, takich jak Chińska
Republika Ludowa, Japonia, Republika Korei, co w konsekwencji
spowoduje, że podmioty z wymienionych krajów będą mogły wyznaczać
Rzeczpospolitą Polską indywidualnie i odwrotnie – polskie podmioty,
m.in. gospodarcze, będą mogły łatwiej, taniej i skuteczniej zabezpieczać
swoje prawa na rynkach tych krajów.
Przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Aktu genewskiego
Porozumienia haskiego umożliwi obywatelom polskim dokonywanie
zgłoszeń wzorów przemysłowych na drodze procedury międzynarodowej
administrowanej przez wiatową Organizację Własno ci Intelektualnej
(WIPO). Stworzy to zgłaszającym kolejną drogę uzyskiwania ochrony
swoich wzorów, gdyż uzyskanie jej będzie możliwe na szczeblu
krajowym, wspólnotowym (w Urzędzie Harmonizacji Rynku
Wewnętrznego OHIM w Alicante za pomocą zarejestrowanego wzoru
zastrzeżonego) oraz międzynarodowym (w Biurze Międzynarodowym
WIPO przez system haski). Będzie to stanowiło zachętę do eksportu
i promocji polskiego wzornictwa przemysłowego na rynkach wiatowych.
3. Skutki społeczne
Zmniejszenie liczby zgłoszeń zagranicznych rozpatrywanych przez
Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej w trybie krajowym będzie
miało wpływ na zmniejszone zapotrzebowanie na usługi rzeczników

8
patentowych, gdyż zgłoszenia te, od momentu związania
Rzeczypospolitej Polskiej Aktem genewskim Porozumienia haskiego,
będą załatwiane przez Biuro Międzynarodowe WIPO w Genewie.
Zjawisko to nie będzie jednak dla tej grupy zawodowej wyraźnie
odczuwalne ze względu na i tak niską dotychczasowo liczbę tego rodzaju
zgłoszeń zagranicznych w Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Skutki finansowe
Zgodnie z art. 12 Aktu genewskiego urząd krajowy wyznaczonego
państwa bada zgłoszenie międzynarodowe w zakresie przewidzianym
prawem krajowym (poza wymaganiami formalnymi). Zgodnie
z postanowieniami ustawy – Prawo własno ci przemysłowej, Urząd
Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej będzie sprawdzał ustawowe
warunki okre lone w art. 106 cytowanej ustawy. W przypadku ich
niespełnienia Urząd będzie zobligowany do przesłania do Biura
Międzynarodowego stosownych notyfikacji. Będzie się to wiązało ze
wzrostem obciążenia pracą ekspertów zajmujących się wzorami
przemysłowymi, dlatego Urząd przewiduje konieczno ć zatrudnienia
dodatkowych dwóch ekspertów do obsługi nowego systemu oraz
przeszkolenia już zatrudnionych ekspertów, tak aby mogli służyć pomocą
polskim zgłaszającym w dokonywaniu międzynarodowych zgłoszeń
wzorów przemysłowych.
Szacowany koszt związany z zatrudnieniem jednego eksperta wynosi
obecnie około 8 200 zł brutto (ze składkami, podatkami itp.). Rocznie
kwota na zatrudnienie dwóch dodatkowych ekspertów wyniesie około
196 800 zł brutto. Koszty szkoleń będą oscylować na poziomie około
10 000 zł. Planuje się, że Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej
uzgodni ze wiatową Organizacją Własno ci Intelektualnej (WIPO)
przysłanie eksperta do przeszkolenia pracowników Urzędu Patentowego
Rzeczypospolitej Polskiej. Koszty Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej
Polskiej będą w tym przypadku ograniczały się do zapewnienia sal
i urządzeń technicznych. Razem przewidywane na tym etapie koszty dla
budżetu państwa związane z przystąpieniem do Aktu genewskiego
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: