eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

projekt ustawy dotyczy uzupełnienia obecnego upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia o sposobie i trybie finansowania z budżetu państwa świadczeń opieki zdrowotnej, usprawnień w zakresie zarządzania listami oczekujących na udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3484
  • Data wpłynięcia: 2010-10-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 257, poz. 1723

3484

Art. 3. Akt wykonawczy wydany na podstawie art. 13a ustawy, o której mowa
w art. 1, zachowuje moc do dnia wejścia w życie aktu wykonawczego wydanego na
podstawie art. 13a ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą.

Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem art. 1 pkt 2 i 3, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216,
poz. 1367, Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r.
Nr 6, poz. 33, Nr 22, poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800,
Nr 98, poz. 817, Nr 111, poz. 918, Nr 118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 178,
poz. 1374 oraz z 2010 r. Nr 50, poz. 301, Nr 107, poz. 679, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857,
Nr 165, poz. 1116 i Nr 182, poz. 1228.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 57, poz. 352,
Nr 75, poz. 473, Nr 105, poz. 655, Nr 149, poz. 996 i Nr 182, poz. 1228.

 
5



 
6


U Z A S A D N I E N I E

Niniejszy projekt ustawy przewiduje nowelizację następujących przepisów ustawy z dnia
27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
(Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:
1) art. 13a oraz art. 97 ust. 8 – zmiana zasad przekazywania do Narodowego Funduszu
Zdrowia środków z dotacji budżetowej na finansowanie świadczeń m.in. dla osób
nieubezpieczonych, co ma na celu zwiększenie puli środków przekazywanych na
świadczenia zdrowotne (przez wyłączenie kosztów administracyjnych) oraz usprawnienie
procesu przekazywania środków z dotacji do Narodowego Funduszu Zdrowia,
2) art. 23 ust. 1 – zmiana mająca na celu usprawnienie zarządzania listami oczekujących na
udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
3) art. 83 – zmiana zasad naliczania składki za niektóre osoby (przede wszystkim dotyczy to
osób oddelegowanych do pracy w innych krajach), co ma na celu uszczelnienie regulacji
dotyczących obowiązku odprowadzania składki w tym zakresie.

Dodatkowo projekt zawiera zmiany w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz
zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1570, z 2009 r. Nr 76,
poz. 641 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 678), polegające na uchyleniu upoważnień ustawowych
zawartych w art. 8 ust. 5, art. 18 ust. 10, art. 38 ust. 2 oraz art. 40 ust. 6 oraz zmianie delegacji
ustawowej z art. 21 ust. 9.

Szczegółowe uzasadnienie ww. zmian przedstawia się poniżej.

Zmiana w art. 1 pkt 1, dotycząca art. 13a ustawy, polega na uzupełnieniu obecnego upoważnienia
ustawowego. Zgodnie z obecnie obowiązującym przepisem art. 13a, Rada Ministrów określa,
w drodze rozporządzenia, sposób i tryb finansowania z budżetu państwa świadczeń opieki
zdrowotnej udzielanych dzieciom, kobietom w ciąży, osobom korzystającym ze świadczeń opieki
zdrowotnej na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, z późn. zm.), ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z późn. zm.), ustawy
z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535,
z późn. zm.), ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234,
poz. 1694, z późn. zm.), ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. Nr 180,
poz. 1280, z późn. zm.) oraz osobom skazanym. Należy podkreślić, iż katalog osób
uprawnionych określony w obecnym art. 13a jest węższy (a przez to również niepełny)
w porównaniu z art. 97 ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Z art. 97 ww. ustawy wynika bowiem, iż
dotacja z budżetu państwa na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dotyczy również zadań
określonych w art. 97 ust. 3 pkt 2a (a zatem również świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych
osobom korzystającym ze świadczeń na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r.
o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi – art. 12 pkt 6), pkt 3
(czyli także świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych osobom o niskim dochodzie – art. 2 ust. 1
pkt 2) i 3b (jak również świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w ramach leczenia
zagranicznego osobom kierowanym na to leczenie).
wiadczenia tym osobom finansuje budżet państwa z dotacji celowej przekazywanej
Narodowemu Funduszowi Zdrowia, co wynika z art. 97 ust. 8 w zw. z art. 97 ust. 3 pkt 3.
Przepisy ustawowe wskazują zatem płatnika, ale jednocześnie przewidują, iż rozliczenie
świadczeń odbywa się za pośrednictwem Funduszu. Rozporządzenie wydane na podstawie
art. 13a reguluje wyłącznie techniczne kwestie przekazania i rozliczenia dotacji przekazywanej
z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie świadczeń ww. osobom.
Przedmiotem regulacji w rozporządzeniu z art. 13a nie są zatem zasady finansowania, lecz tryb
i sposób finansowania – a zatem kwestie techniczne przekazania środków z dotacji, rozliczenia
Funduszu z budżetem państwa oraz ze świadczeniodawcami, dokumentowanie rozliczeń itd.
Proponowana w projekcie regulacja nie czyni istotnych zmian w zakresie przedmiotu regulacji.
Wprowadza ona zmianę polegającą na tym, iż zasady dokonywania rozliczeń zawarte w ww.
rozporządzeniu będą miały zastosowanie do wszystkich osób, za które, zgodnie z art. 97, jest
przekazywana dotacja do Narodowego Funduszu Zdrowia. Należy w tym miejscu podkreślić, że
kwestie regulowane w rozporządzeniu, wydawanym na podstawie art. 13a w projektowanym
brzmieniu nie będą pokrywać się z przepisami innych aktów prawnych, w tym rozporządzenia
Ministra Zdrowia z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie wniosku o leczenie lub badania
diagnostyczne poza granicami kraju oraz pokrycie kosztów transportu (Dz. U. Nr 249, poz. 1867,
z późn. zm.), wydanego na podstawie art. 26a ustawy. Rozporządzenie to określa bowiem tryb
 
2

pokrywania przez Narodowy Fundusz Zdrowia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej
udzielonych poza granicami kraju. Nie odnosi się natomiast do kwestii technicznych
przekazywania środków z dotacji i rozliczenia Funduszu z budżetem państwa. Te kwestie będą
bowiem przedmiotem rozporządzenia wydanego na podstawie art. 13a ustawy.
Wskazana powyżej zmiana polega również na tym, iż organem wydającym przedmiotowe
rozporządzenie, zgodnie z projektem, nie będzie Rada Ministrów, lecz minister właściwy do
spraw zdrowia w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości oraz ministrem właściwym do
spraw wewnętrznych. Zmiana ta podyktowana jest tym, iż przedmiot regulacji zawarty
w rozporządzeniu obejmuje kompetencje trzech powyższych ministrów. Brak jest zatem
merytorycznego uzasadnienia, dla którego rozporządzenie wydawane na podstawie ww. przepisu
miałoby być wydawane przez Radę Ministrów. Również środki finansowe przeznaczone na
finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla osób, o których mowa w art. 13a, pochodzą
z budżetu poszczególnych, wskazanych powyżej ministrów, którzy są dysponentami tych
środków. W zakresie zatem ich zainteresowania pozostają kwestie sposobu i organizacji
finansowania tych świadczeń.
W związku z tym, iż projektowane upoważnienie ustawowe w art. 13a ustawy będzie
obejmowało również tryb i sposób finansowania z budżetu państwa świadczeń udzielanych
w związku z zachorowaniem na choroby zakaźne, w ustawie o zapobieganiu oraz zwalczaniu
zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi jest konieczne uchylenie delegacji do wydania przepisów
aktów wykonawczych dotyczących sposobu i trybu finansowania ww. świadczeń. Finansowanie
świadczeń opieki zdrowotnej ze środków budżetu państwa stanowi przedmiot regulacji
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 5, art. 18 ust. 10, art. 38 ust. 2
i art. 40 ust. 6 oraz art. 21 ust. 9 pkt 2 i 3 ww. ustawy. W związku z tym, iż przepis art. 21 ust. 9
pkt 1 dotyczy trybu i sposobu finansowania zgłoszeń odczynów poszczepiennych, które nie są
świadczeniami opieki zdrowotnej, w niniejszym projekcie dokonuje się zmiany art. 21 ust. 9.
Kwestie finansowania leczenia odczynów poszczepiennych będą regulowane w rozporządzeniu
wydawanym na podstawie art. 13a, natomiast przedmiotem regulacji aktu wykonawczego
wydawanego na podstawie zmienianego art. 21 ust. 9 pozostanie wyłącznie tryb i sposób
finansowania zgłoszeń tych odczynów. Wskazane zmiany zawiera projektowany przepis art. 2
projektu niniejszej ustawy. W związku z proponowaną zmianą uzupełniono art. 13a również
 
3

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: