eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz o zmianie niektórych ustaw

Komisyjny projekt ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz o zmianie niektórych ustaw

projekt dotyczy: rozgraniczenia ratownictwa na górskie i narciarskie określając zasady bezpieczeństwa na stokach narciarskich i w górach, ustalenia zasad finansowania i dotowania z budżetu państwa i samorządów oraz wprowadzenia odpowiedzialności karnej za jazdę na stoku w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3447
  • Data wpłynięcia: 2010-07-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 208, poz. 1241

3447


6
podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego”. Projekt
wymienia tylko przykładowe rodzaje „innych umiejętności”. Jednak art. 11
projektu, który wymienia zadania i uprawnienia podmiotów uprawnionych do
wykonywania ratownictwa górskiego, wspomina jedynie o szkoleniach,
działalności edukacyjnej, doradczej i eksperckiej, a nie o wiążącym ustalaniu
wymagań dla ratowników górskich. Powstaje zatem wątpliwość kto i w jakim
trybie miałby te wymagania określić oraz sprawdzać posiadanie tych
umiejętności.
Z kolei, aby zostać ratownikiem narciarskim (art. 3 pkt. 5 projektu) należy
m.in. pozytywnie zaliczyć egzamin końcowy w zakresie transportu
poszkodowanych, organizowany przez podmioty uprawnione do wykonywania
ratownictwa górskiego. Art. 11 projektu, który wymienia zadania i uprawnienia
podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego, wspomina
jedynie o szkoleniach, działalności edukacyjnej, doradczej i eksperckiej, a nie o
przeprowadzaniu egzaminów dopuszczających do wykonywania zawodu. Nie
jest zatem jasne, kto i na jakich zasadach ma przeprowadzać takie egzaminy.
Na podstawie proponowanych definicji ratownika górskiego i ratownika
narciarskiego oba te zawody należy uznać za zawody regulowane w rozumieniu
art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji
zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U.
Nr 63, poz. 394). Ze względu na wskazane niejasności nie można ocenić na ile
ustawa ta miałaby zastosowanie do ratowników górskich i narciarskich, a tym
samym – czy proponowana regulacja jest zgodna z dyrektywą 2005/36/WE w
sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych.
Po wyjaśnieniu wskazanych wątpliwości możliwa będzie także ocena
zgodności projektu z dyrektywą 2006/123/WE dotyczącą usług na rynku
wewnętrznym.

IV. Konkluzje
Komisyjny projekt ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich oraz o zmianie niektórych ustaw
przewiduje udzielanie pomocy publicznej. Pomoc przewidziana w projekcie
może być uznana za pomoc dla podmiotów świadczących usługi w ogólnym
interesie gospodarczym w rozumieniu art. 106 ust. 2 w zw. z art. 14 TfUE. Ze
względu na to, że pomoc ta nie spełnia warunków określonych w decyzji
Komisji 2005/842/WE i może wymagać notyfikacji Komisji Europejskiej w
trybie art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, należy
wystąpić – w trybie art. 16a ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej – o opinię do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów.
Ze względu na wskazane w treści opinii niejasności dotyczące
uzyskiwania uprawnień ratownika górskiego i ratownika narciarskiego, projektu
ustawy nie można ocenić pod kątem zgodności z dyrektywą 2005/36/WE

7
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie
uznawania kwalifikacji zawodowych oraz dyrektywą 2006/123/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącą usług na rynku
wewnętrznym.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski


Warszawa, 15 września 2010 r.
BAS–WAPEiM–1359/10

Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o bezpieczeństwie i
ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz o
zmianie niektórych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Konstanty
Miodowicz) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu


Przedmiotem komisyjnego projektu ustawy o bezpieczeństwie i
ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz o
zmianie niektórych ustaw jest określenie podmiotów odpowiedzialnych za
ratownictwo górskie oraz podmiotów odpowiedzialnych za zapewnienie
bezpieczeństwa osób przebywających w górach i na zorganizowanych terenach
narciarskich, określenie obowiązków osób przebywających w górach oraz na
zorganizowanych terenach narciarskich i warunków ich bezpieczeństwa, a także
uregulowanie nadzoru i kontroli nad ratownictwem górskim.
Projekt nakłada obowiązek świadczenia usług z zakresu ratownictwa
górskiego na dwa stowarzyszenia: Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie
Ratunkowe i Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. Projekt przewiduje
także dofinansowanie z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu
terytorialnego wykonywania zadań z zakresu ratownictwa górskiego
Komisyjny projekt ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich oraz o zmianie niektórych ustaw nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
Regulaminu Sejmu.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski

strony : 1 ... 6 . [ 7 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: