Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2011
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3429
- Data wpłynięcia: 2010-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2011
- data uchwalenia: 2011-01-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 29, poz. 150
3429-tom-II
13. „Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny”, Funkcji 14. „Rynek pracy” i Funkcji 16. „Sprawy
obywatelskie”;
opracowanie Informacji z realizacji wydatków w układzie zadaniowym, stanowiącej część Sprawozdania
z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r., które 25 maja 2010 r. zostało
przyjęte uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej;
opracowanie Informacji o realizacji programów wieloletnich w układzie zadaniowym, stanowiącej załącznik
do Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r.;
opracowanie założeń do wprowadzenia pełnej ewidencji wydatków w układzie zadaniowym oraz budowy
systemu informatycznego wspomagającego obsługę budżetu państwa w układzie zadaniowym, realizującego
trzy podstawowe procesy budżetowania, tj. planowanie, wykonywanie oraz sprawozdawczość.
Ponadto na rok 2011 do zadaniowego układu wydatków włączono budżet środków europejskich, który jest
rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów
finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację
projektów pomocy technicznej.
Programy wieloletnie w układzie zadaniowym prezentowane są, tak jak miało to już miejsce w 2010 roku – w
załączniku do ustawy budżetowej. Jednocześnie ich zakres w 2011 roku zostanie rozszerzony o inwestycje
wieloletnie, które zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych zostaną przekształcone w programy
wieloletnie.
Prezentowany dokument zawiera część opisową oraz tabelaryczną. Na część opisową składają się 4 rozdziały:
Rozdział I Budżet zadaniowy jako narzędzie zarządzania strategicznymi obszarami państwa, który jest
poświęcony zadaniom priorytetowym w kontekście strategicznych obszarów państwa,
Rozdział II Budżet państwa w układzie zadaniowym na rok 2011, który przedstawia zadaniowy plan wydatków
ułożony według 22 funkcji państwa, grupujących wydatki wszystkich dysponentów części budżetowych według
obszarów działalności państwa,
Rozdział III Plany finansowe jednostek sektora finansów publicznych w układzie zadaniowym prezentujący
wielkość środków przeznaczonych na realizację danych zadań państwa, których źródłem są przychody i dochody
jednostek sektora finansów publicznych.
Rozdział IV Budżet środków europejskich, który przedstawia wydatki na realizację projektów, finansowanych ze
środków europejskich.
W Tomie III niniejszego dokumentu zawarto część tabelaryczną stanowiącą uzupełnienie części opisowej
zaprezentowanej w Tomie II. Pierwsze zestawienie obejmuje plan wydatków budżetu państwa (opisany
w rozdziale II), który jest zadaniowym odzwierciedlaniem wydatków budżetu państwa planowanych na rok
2011. Dodatkowo, mając na względzie długofalowe prognozowanie i planowanie działań państwa, w Tomie III
przedstawiono oparte na założeniach Wieloletniego Planu Finansowego Państwa planowane wydatki budżetu
państwa w układzie zadaniowym na lata 2011-2013.
6
ROZDZIAŁ I
BUDśET ZADANIOWY JAKO NARZĘDZIE ZARZĄDZANIA
STRATEGICZNYMI OBSZARAMI PAŃSTWA
Wstęp
Działania na rzecz wprowadzenia nowoczesnych metod zarządzania finansami publicznymi kontynuowane są
w Polsce od kilku lat. Ich celem jest wdrożenie budżetu zadaniowego opartego na wieloletnim planowaniu
wydatków oraz gospodarowaniu środkami publicznymi w oparciu o cele zgodne ze wskazaniami wynikającymi
z dokumentów programowych oraz strategicznych rządu. W niniejszym rozdziale przedstawiona zostanie
ścieżka powiązania zdefiniowanych celów strategicznych państwa i obszarów ich realizacji oraz powiązanie
dokumentów strategicznych państwa z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa (WPFP) i budżetem
zadaniowym na 2011 r.
Budżet zadaniowy – a także planowanie wieloletnie – ma promować myślenie strategiczne w dysponowaniu
środkami publicznymi. W chwili obecnej brak jest informacji, ile środków publicznych w danym horyzoncie
czasowym, jest wydatkowanych na realizację celów strategicznych państwa. Konieczne jest zatem powiązanie
wydatków budżetowych z celami strategicznymi rządu. Możliwość taką daje od tego roku WPFP, który, zgodnie
z założeniami ustawowymi, uwzględnia cele średniookresowej strategii rozwoju kraju (na podstawie ustawy
o zasadach prowadzenia polityki rozwoju) oraz kierunki polityki społeczno-gospodarczej Rady Ministrów.
WPFP pozwala jasno określić średnioterminową politykę fiskalną, która powinna znaleźć swoje
odzwierciedlenie w celach polityki finansowej i fiskalnej. Wskazując 4-letnie prognozy dochodów oraz
wydatków pozwala określić koszty bieżącej polityki w danym okresie oraz przychody jakich można się
spodziewać z utrzymania bieżącej polityki podatkowej. W przypadku braku spójności bilansu sektora finansów
publicznych możliwe jest dopasowanie bieżącej polityki w zakresie podatków oraz/lub wydatków, a nawet
samych celów fiskalnych. WPFP stanowi podstawę przygotowywania projektu ustawy budżetowej na kolejny
rok budżetowy.
Zestawienie wydatków budżetowych w ujęciu zadaniowym, sporządzone po uchwaleniu i na podstawie WPFP
pozwala powiązać wydatki zaplanowane na realizację zadań z celami strategicznymi rządu. Jednocześnie podjęte
już w 2009 r. rozstrzygnięcia metodologiczne w zakresie rozwoju budżetu zadaniowego (m.in. decyzja Ministra
Finansów w sprawie standardów dla wyznaczenia celów dla jednostek sektora finansów publicznych) pozwalają
w większym stopniu powiązać planowanie budżetowe z celami strategicznymi rządu. Umożliwia to odpowiednie
dopasowanie celów do zadań, zapewnienie ich zgodności z obszarami strategicznymi i jednocześnie
przyporządkowanie konkretnych środków finansowych do realizowanych w ich ramach celów.
Ponadto, duże znaczenie dla efektywnego zarządzania środkami publicznymi ma wskazywanie przez
dysponentów zadań priorytetowych. Obliguje do deklarowania, jako priorytetów, zadań rzeczywiście
uprzywilejowanych w świetle celów wynikających z dokumentów strategicznych i programowych rządu.
Pozwala to na budowanie priorytetyzacji wydatków, co umożliwi podział środków publicznych pomiędzy te
dziedziny, które są zgodne z celami założonymi w przyjętych strategiach.
7
W niniejszym rozdziale po raz pierwszy w oparciu o WPFP, zaprezentowane zostaną środki jakie rząd polski
planuje przeznaczyć w 2011 roku na realizację celów strategicznych. Wychodząc naprzeciw działaniom
podejmowanym obecnie przez rząd, których efektem ma być stworzenie do połowy 2011 r. 9 zintegrowanych
strategii powstałych na bazie obszarów strategicznych, w niniejszym rozdziale podjęto próbę powiązania tych
strategii z jednorocznymi celami budżetowymi.
Schemat: Powiązanie dokumentów strategicznych państwa z WPFP i budżetem zadaniowym.
DOKUMENTY STRATEGICZNE PAŃSTWA
Wieloletni Plan Finansowy Państwa 2010-2013
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2010 - 2014
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2010 - 2015
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2010 - 2016
Budżet Państwa w układzie zadaniowym na
Budżet Państwa na rok 2012
rok 2011
Budżet Państwa na rok 2013
Budżet Państwa na rok 2014
8
Cele strategiczne i obszary ich realizacji
Zasady tworzenia dokumentów strategicznych w Polsce zostały określone w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r.
o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.). W ustawie występują
3 kategorie strategii rozwoju, na podstawie których prowadzona jest polityka rozwoju:
1. długookresowa strategia rozwoju kraju (DSRK) o co najmniej 15-letniej perspektywie realizacji –
dokument horyzontalny, kompleksowy;
2. średniookresowa strategia rozwoju kraju (ŚSRK) o 4-10-letniej perspektywie realizacji (obecnie ŚSRK
stanowi Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015). ŚSRK uwzględnia ustalenia zawarte w DSRK;
3. inne strategie rozwoju – dokumenty odnoszące się do obszarów wskazanych w ŚSRK; w przypadku
strategii opracowywanych przez administrację rządową szczebla centralnego są to dokumenty o 4-10-
letniej perspektywie realizacji, ale nie dłuższej niż perspektywa realizacji aktualnie obowiązującej
ŚSRK, chyba, że dłuższy horyzont czasowy wynika ze specyfiki rozwojowej w danym obszarze.
Dokumenty te podlegają ocenie zgodności z ŚSRK.
Strategia Rozwoju Kraju jest, obejmującym co najmniej 7 lat, dokumentem planistycznym określającym
podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym
i terytorialnym. Obowiązującym obecnie dokumentem pełniącym funkcje strategii rozwoju kraju jest Strategia
Rozwoju Kraju 2007-2015 zaktualizowana w grudniu 2008 r. Głównym celem Strategii Rozwoju Kraju 2007-
2015 jest podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców Polski: poszczególnych obywateli i rodzin.
Obecnie cele strategiczne państwa zawarte są w licznych dokumentach strategicznych, co znacznie utrudnia
prawidłowe funkcjonowanie polityki rozwoju
Na podstawie raportu „Polska 2030. Wyzwania rozwojowe” i zgodnie z „Planem uporządkowania strategii
rozwoju”, który został przyjęty przez Radę Ministrów 24 listopada 2009 r. (reasumpcja decyzji nastąpiła 10
marca 2010 r.) podjęte zostały działania mające na celu uporządkowanie obowiązujących dokumentów
strategicznych, tj. strategii i programów rozwoju, w tym programów wieloletnich. Podejmowane działania mają
doprowadzić do ograniczenia liczby obowiązujących i opracowywanych dokumentów o charakterze
strategicznym, w tym strategii rozwoju, które przyjmowane są przez Radę Ministrów oraz ich systemowego
uporządkowania.
W „Planie uporządkowania strategii rozwoju” zaproponowano ograniczenie liczby strategii rozwoju i polityk – z
obecnie obowiązujących 42 dokumentów tego typu – do 9 nowych strategii rozwoju, realizujących średnio
i długookresową strategię rozwoju kraju, stanowiących „inne strategie rozwoju” w rozumieniu ustawy z dnia
6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (ustawy o zppr). Przedstawiona koncepcja
uporządkowania strategii rozwoju wynika z rozwiązań przyjętych w ustawie o zppr, mających na celu m.in.
skonstruowanie spójnej hierarchii dokumentów strategicznych oraz określenie ich wzajemnych zależności.
Jednocześnie koncepcja uporządkowania strategii rozwoju wpisuje się w szerszą inicjatywę zmierzającą do
stworzenia efektywnego systemu zarządzania rozwojem kraju, zgodnie z propozycjami zawartymi
w dokumencie opracowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR) we współpracy z Kancelarią
9
Prezesa Rady Ministrów (KPRM) oraz Zespołem Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów pn.
„Założenia systemu zarządzania rozwojem Polski”, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 27 kwietnia 2009 r.
Planowane zmiany będą miały duże znaczenie w perspektywie średnio i długookresowej również w kontekście
opracowywanej przez UE nowej strategii „Europa 2020”, której cele dotyczą wspólnego działania państw
członkowskich na rzecz wychodzenia z kryzysu oraz wdrażania reform umożliwiających stawianie czoła
wyzwaniom związanym z globalizacją, starzeniem się społeczeństw czy rosnącą potrzebą racjonalnego
wykorzystywania zasobów. Strategia ta w przyszłości stanowić będzie podstawę do formułowania krajowych
programów reform.
W związku z powyższym przygotowywane są obecnie: Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju sięgająca 2030
roku, Aktualizacja Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju sięgająca 2020 roku oraz 9 strategii
zintegrowanych, których horyzont czasowy sięga również roku 2020.
Jest ze wszech miar zasadne, żeby w celu zapewnienia spójności i urealnienia w aspekcie finansowym
dokumentów strategicznych przy ich opracowaniu wzięte zostały pod uwagę założenia makroekonomiczne
i tendencje rozwojowe ujęte w przyjętym przez Rząd RP w dniu 3 sierpnia 2010 WPFP.
Docelowe strategie powinny obejmować swym zakresem zgodnie z „Planem uporządkowania strategii
rozwoju” między innymi następujące obszary realizacji:
1.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki:
a) stabilne podstawy makroekonomiczne rozwoju oraz rynek finansowy,
b) przyjazne środowisko dla przedsiębiorczości oraz rozwój usług,
c) rozwój sektorów przemysłu i budownictwa,
d) innowacyjność – podnoszenie poziomu technologicznego polskiej gospodarki, promocja polskiej
myśli innowacyjnej, udział w programach badawczych UE,
e) rozwój kapitału ludzkiego w gospodarce,
f) społeczeństwo informacyjne – informacja jako kluczowy czynnik wzrostu i konkurencyjności
gospodarki,
g) eksport i promocja gospodarki – w tym tworzenie klimatu przyjaznego do napływu bezpośrednich
inwestycji zagranicznych oraz promocja eksportu polskich towarów i usług, warunki dla prowadzenia
działalności eksportowej.
Zgodnie z zakresem tematycznym strategia ta będzie realizowana w ramach 13 zadań mieszczących się
w zaprezentowanych w WPFP i budżecie zadaniowym następujących funkcjach państwa:
− Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju,
− Funkcja 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo,
− Funkcja 10. Nauka polska.
10
obywatelskie”;
opracowanie Informacji z realizacji wydatków w układzie zadaniowym, stanowiącej część Sprawozdania
z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r., które 25 maja 2010 r. zostało
przyjęte uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej;
opracowanie Informacji o realizacji programów wieloletnich w układzie zadaniowym, stanowiącej załącznik
do Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r.;
opracowanie założeń do wprowadzenia pełnej ewidencji wydatków w układzie zadaniowym oraz budowy
systemu informatycznego wspomagającego obsługę budżetu państwa w układzie zadaniowym, realizującego
trzy podstawowe procesy budżetowania, tj. planowanie, wykonywanie oraz sprawozdawczość.
Ponadto na rok 2011 do zadaniowego układu wydatków włączono budżet środków europejskich, który jest
rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów
finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację
projektów pomocy technicznej.
Programy wieloletnie w układzie zadaniowym prezentowane są, tak jak miało to już miejsce w 2010 roku – w
załączniku do ustawy budżetowej. Jednocześnie ich zakres w 2011 roku zostanie rozszerzony o inwestycje
wieloletnie, które zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych zostaną przekształcone w programy
wieloletnie.
Prezentowany dokument zawiera część opisową oraz tabelaryczną. Na część opisową składają się 4 rozdziały:
Rozdział I Budżet zadaniowy jako narzędzie zarządzania strategicznymi obszarami państwa, który jest
poświęcony zadaniom priorytetowym w kontekście strategicznych obszarów państwa,
Rozdział II Budżet państwa w układzie zadaniowym na rok 2011, który przedstawia zadaniowy plan wydatków
ułożony według 22 funkcji państwa, grupujących wydatki wszystkich dysponentów części budżetowych według
obszarów działalności państwa,
Rozdział III Plany finansowe jednostek sektora finansów publicznych w układzie zadaniowym prezentujący
wielkość środków przeznaczonych na realizację danych zadań państwa, których źródłem są przychody i dochody
jednostek sektora finansów publicznych.
Rozdział IV Budżet środków europejskich, który przedstawia wydatki na realizację projektów, finansowanych ze
środków europejskich.
W Tomie III niniejszego dokumentu zawarto część tabelaryczną stanowiącą uzupełnienie części opisowej
zaprezentowanej w Tomie II. Pierwsze zestawienie obejmuje plan wydatków budżetu państwa (opisany
w rozdziale II), który jest zadaniowym odzwierciedlaniem wydatków budżetu państwa planowanych na rok
2011. Dodatkowo, mając na względzie długofalowe prognozowanie i planowanie działań państwa, w Tomie III
przedstawiono oparte na założeniach Wieloletniego Planu Finansowego Państwa planowane wydatki budżetu
państwa w układzie zadaniowym na lata 2011-2013.
6
ROZDZIAŁ I
BUDśET ZADANIOWY JAKO NARZĘDZIE ZARZĄDZANIA
STRATEGICZNYMI OBSZARAMI PAŃSTWA
Wstęp
Działania na rzecz wprowadzenia nowoczesnych metod zarządzania finansami publicznymi kontynuowane są
w Polsce od kilku lat. Ich celem jest wdrożenie budżetu zadaniowego opartego na wieloletnim planowaniu
wydatków oraz gospodarowaniu środkami publicznymi w oparciu o cele zgodne ze wskazaniami wynikającymi
z dokumentów programowych oraz strategicznych rządu. W niniejszym rozdziale przedstawiona zostanie
ścieżka powiązania zdefiniowanych celów strategicznych państwa i obszarów ich realizacji oraz powiązanie
dokumentów strategicznych państwa z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa (WPFP) i budżetem
zadaniowym na 2011 r.
Budżet zadaniowy – a także planowanie wieloletnie – ma promować myślenie strategiczne w dysponowaniu
środkami publicznymi. W chwili obecnej brak jest informacji, ile środków publicznych w danym horyzoncie
czasowym, jest wydatkowanych na realizację celów strategicznych państwa. Konieczne jest zatem powiązanie
wydatków budżetowych z celami strategicznymi rządu. Możliwość taką daje od tego roku WPFP, który, zgodnie
z założeniami ustawowymi, uwzględnia cele średniookresowej strategii rozwoju kraju (na podstawie ustawy
o zasadach prowadzenia polityki rozwoju) oraz kierunki polityki społeczno-gospodarczej Rady Ministrów.
WPFP pozwala jasno określić średnioterminową politykę fiskalną, która powinna znaleźć swoje
odzwierciedlenie w celach polityki finansowej i fiskalnej. Wskazując 4-letnie prognozy dochodów oraz
wydatków pozwala określić koszty bieżącej polityki w danym okresie oraz przychody jakich można się
spodziewać z utrzymania bieżącej polityki podatkowej. W przypadku braku spójności bilansu sektora finansów
publicznych możliwe jest dopasowanie bieżącej polityki w zakresie podatków oraz/lub wydatków, a nawet
samych celów fiskalnych. WPFP stanowi podstawę przygotowywania projektu ustawy budżetowej na kolejny
rok budżetowy.
Zestawienie wydatków budżetowych w ujęciu zadaniowym, sporządzone po uchwaleniu i na podstawie WPFP
pozwala powiązać wydatki zaplanowane na realizację zadań z celami strategicznymi rządu. Jednocześnie podjęte
już w 2009 r. rozstrzygnięcia metodologiczne w zakresie rozwoju budżetu zadaniowego (m.in. decyzja Ministra
Finansów w sprawie standardów dla wyznaczenia celów dla jednostek sektora finansów publicznych) pozwalają
w większym stopniu powiązać planowanie budżetowe z celami strategicznymi rządu. Umożliwia to odpowiednie
dopasowanie celów do zadań, zapewnienie ich zgodności z obszarami strategicznymi i jednocześnie
przyporządkowanie konkretnych środków finansowych do realizowanych w ich ramach celów.
Ponadto, duże znaczenie dla efektywnego zarządzania środkami publicznymi ma wskazywanie przez
dysponentów zadań priorytetowych. Obliguje do deklarowania, jako priorytetów, zadań rzeczywiście
uprzywilejowanych w świetle celów wynikających z dokumentów strategicznych i programowych rządu.
Pozwala to na budowanie priorytetyzacji wydatków, co umożliwi podział środków publicznych pomiędzy te
dziedziny, które są zgodne z celami założonymi w przyjętych strategiach.
7
W niniejszym rozdziale po raz pierwszy w oparciu o WPFP, zaprezentowane zostaną środki jakie rząd polski
planuje przeznaczyć w 2011 roku na realizację celów strategicznych. Wychodząc naprzeciw działaniom
podejmowanym obecnie przez rząd, których efektem ma być stworzenie do połowy 2011 r. 9 zintegrowanych
strategii powstałych na bazie obszarów strategicznych, w niniejszym rozdziale podjęto próbę powiązania tych
strategii z jednorocznymi celami budżetowymi.
Schemat: Powiązanie dokumentów strategicznych państwa z WPFP i budżetem zadaniowym.
DOKUMENTY STRATEGICZNE PAŃSTWA
Wieloletni Plan Finansowy Państwa 2010-2013
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2010 - 2014
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2010 - 2015
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2010 - 2016
Budżet Państwa w układzie zadaniowym na
Budżet Państwa na rok 2012
rok 2011
Budżet Państwa na rok 2013
Budżet Państwa na rok 2014
8
Cele strategiczne i obszary ich realizacji
Zasady tworzenia dokumentów strategicznych w Polsce zostały określone w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r.
o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.). W ustawie występują
3 kategorie strategii rozwoju, na podstawie których prowadzona jest polityka rozwoju:
1. długookresowa strategia rozwoju kraju (DSRK) o co najmniej 15-letniej perspektywie realizacji –
dokument horyzontalny, kompleksowy;
2. średniookresowa strategia rozwoju kraju (ŚSRK) o 4-10-letniej perspektywie realizacji (obecnie ŚSRK
stanowi Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015). ŚSRK uwzględnia ustalenia zawarte w DSRK;
3. inne strategie rozwoju – dokumenty odnoszące się do obszarów wskazanych w ŚSRK; w przypadku
strategii opracowywanych przez administrację rządową szczebla centralnego są to dokumenty o 4-10-
letniej perspektywie realizacji, ale nie dłuższej niż perspektywa realizacji aktualnie obowiązującej
ŚSRK, chyba, że dłuższy horyzont czasowy wynika ze specyfiki rozwojowej w danym obszarze.
Dokumenty te podlegają ocenie zgodności z ŚSRK.
Strategia Rozwoju Kraju jest, obejmującym co najmniej 7 lat, dokumentem planistycznym określającym
podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym
i terytorialnym. Obowiązującym obecnie dokumentem pełniącym funkcje strategii rozwoju kraju jest Strategia
Rozwoju Kraju 2007-2015 zaktualizowana w grudniu 2008 r. Głównym celem Strategii Rozwoju Kraju 2007-
2015 jest podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców Polski: poszczególnych obywateli i rodzin.
Obecnie cele strategiczne państwa zawarte są w licznych dokumentach strategicznych, co znacznie utrudnia
prawidłowe funkcjonowanie polityki rozwoju
Na podstawie raportu „Polska 2030. Wyzwania rozwojowe” i zgodnie z „Planem uporządkowania strategii
rozwoju”, który został przyjęty przez Radę Ministrów 24 listopada 2009 r. (reasumpcja decyzji nastąpiła 10
marca 2010 r.) podjęte zostały działania mające na celu uporządkowanie obowiązujących dokumentów
strategicznych, tj. strategii i programów rozwoju, w tym programów wieloletnich. Podejmowane działania mają
doprowadzić do ograniczenia liczby obowiązujących i opracowywanych dokumentów o charakterze
strategicznym, w tym strategii rozwoju, które przyjmowane są przez Radę Ministrów oraz ich systemowego
uporządkowania.
W „Planie uporządkowania strategii rozwoju” zaproponowano ograniczenie liczby strategii rozwoju i polityk – z
obecnie obowiązujących 42 dokumentów tego typu – do 9 nowych strategii rozwoju, realizujących średnio
i długookresową strategię rozwoju kraju, stanowiących „inne strategie rozwoju” w rozumieniu ustawy z dnia
6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (ustawy o zppr). Przedstawiona koncepcja
uporządkowania strategii rozwoju wynika z rozwiązań przyjętych w ustawie o zppr, mających na celu m.in.
skonstruowanie spójnej hierarchii dokumentów strategicznych oraz określenie ich wzajemnych zależności.
Jednocześnie koncepcja uporządkowania strategii rozwoju wpisuje się w szerszą inicjatywę zmierzającą do
stworzenia efektywnego systemu zarządzania rozwojem kraju, zgodnie z propozycjami zawartymi
w dokumencie opracowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR) we współpracy z Kancelarią
9
Prezesa Rady Ministrów (KPRM) oraz Zespołem Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów pn.
„Założenia systemu zarządzania rozwojem Polski”, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 27 kwietnia 2009 r.
Planowane zmiany będą miały duże znaczenie w perspektywie średnio i długookresowej również w kontekście
opracowywanej przez UE nowej strategii „Europa 2020”, której cele dotyczą wspólnego działania państw
członkowskich na rzecz wychodzenia z kryzysu oraz wdrażania reform umożliwiających stawianie czoła
wyzwaniom związanym z globalizacją, starzeniem się społeczeństw czy rosnącą potrzebą racjonalnego
wykorzystywania zasobów. Strategia ta w przyszłości stanowić będzie podstawę do formułowania krajowych
programów reform.
W związku z powyższym przygotowywane są obecnie: Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju sięgająca 2030
roku, Aktualizacja Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju sięgająca 2020 roku oraz 9 strategii
zintegrowanych, których horyzont czasowy sięga również roku 2020.
Jest ze wszech miar zasadne, żeby w celu zapewnienia spójności i urealnienia w aspekcie finansowym
dokumentów strategicznych przy ich opracowaniu wzięte zostały pod uwagę założenia makroekonomiczne
i tendencje rozwojowe ujęte w przyjętym przez Rząd RP w dniu 3 sierpnia 2010 WPFP.
Docelowe strategie powinny obejmować swym zakresem zgodnie z „Planem uporządkowania strategii
rozwoju” między innymi następujące obszary realizacji:
1.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki:
a) stabilne podstawy makroekonomiczne rozwoju oraz rynek finansowy,
b) przyjazne środowisko dla przedsiębiorczości oraz rozwój usług,
c) rozwój sektorów przemysłu i budownictwa,
d) innowacyjność – podnoszenie poziomu technologicznego polskiej gospodarki, promocja polskiej
myśli innowacyjnej, udział w programach badawczych UE,
e) rozwój kapitału ludzkiego w gospodarce,
f) społeczeństwo informacyjne – informacja jako kluczowy czynnik wzrostu i konkurencyjności
gospodarki,
g) eksport i promocja gospodarki – w tym tworzenie klimatu przyjaznego do napływu bezpośrednich
inwestycji zagranicznych oraz promocja eksportu polskich towarów i usług, warunki dla prowadzenia
działalności eksportowej.
Zgodnie z zakresem tematycznym strategia ta będzie realizowana w ramach 13 zadań mieszczących się
w zaprezentowanych w WPFP i budżecie zadaniowym następujących funkcjach państwa:
− Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju,
− Funkcja 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo,
− Funkcja 10. Nauka polska.
10
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3429-ustawa-i-zal › Pobierz plik
- 3429-tom-I › Pobierz plik
- 3429-tom-II › Pobierz plik
- 3429-tom-III › Pobierz plik
- 3429-strategia › Pobierz plik
- 3429-mianowania › Pobierz plik
- 3429-001 › Pobierz plik