eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym

projekt ustawy dotyczy inkorporacji wytycznych Wspólnotowych dotyczących pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych, które przewidują obowiązek zniesienia nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych tym przedsiębiorstwom

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3389
  • Data wpłynięcia: 2010-09-06
  • Uchwalenie:

3389



wyraziła wątpliwości co do zgodności projektu z przepisami ustawy zasadniczej,
wynikające z ryzyka naruszenia zasady zaufania obywateli do państwa prawa (spółka
Przewozy Regionalne sp. z o.o. uważa, że projekt ustawy wymierzony jest przeciwko
niej), zasady proporcjonalności (skutkiem wejścia w życie ustawy będzie
doprowadzenie do upadłości Spółki) oraz zasad prawidłowej legislacji (zbyt krótkie
vacatio legis).
Z tego względu, że wymóg dostosowania obowiązujących systemów pomocy do
Wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw
kolejowych został nałożony na państwa członkowskie w lipcu 2008 r., tym samym
niezasadne jest twierdzenie spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o., iż projektowana
regulacja jest dla Spółki zaskoczeniem oraz wymierzona jest przeciwko niej.
Rozwiązania projektu ustawy dotyczą wszystkich spółek kolejowych wykonujących
przewozy osób i rzeczy utworzonych na podstawie ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje
Państwowe”.
Uwzględniając przedstawiane przez samorządy województw argumenty, biorąc pod
uwagę fakt, że na rynku kolejowych przewozów osób trudno w przypadku ewentualnej
upadłości jednej ze spółek, których dotyczy projekt ustawy znaleźć przedsiębiorstwo,
które mogłoby przejąć prowadzenie działalności tej spółki, tak by nie wywołało to
problemów społecznych, w projekcie przyjęto dłuższe vacatio legis ustawy w stosunku
do tych spółek.
Projekt ustawy został umieszczony na stronach Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Infrastruktury.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanych przepisów skutkować będzie możliwością,
w
przypadku zaistnienia przesłanek, upadłości spółek wykonujących kolejowe
przewozy osób lub rzeczy utworzonych na podstawie ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje
Państwowe”. W przypadku jednej z nich Skarb Państwa udzielił gwarancji kredytu na
kwotę 60 mln euro.

7


W przypadku jednej ze spółek, objętej przepisami projektowanej ustawy, mogą
wystąpić przesłanki postawienia w stan upadłości (spółka nie jest wypłacalna
w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, zgodnie z
którym dłużnika uważa się za niewypłacalnego, jeżeli nie wykonuje swoich
wymagalnych zobowiązań pieniężnych).
Wpływ na rynek pracy
Wprowadzane regulacje, w sytuacji gdyby zaistniały przesłanki i nastąpiło ogłoszenie
upadłości, skutkowałyby zwolnieniami pracowników. Obecnie w spółce PKP Intercity
SA zatrudnionych jest ok. 9 tys. osób, w PKP Cargo SA ok. 29 tys. osób, w spółce
Przewozy Regionalne sp. z o.o. ok. 15,5 tys. osób.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Negatywną konsekwencją zrezygnowania z ustawowej niemożliwości ogłaszania
upadłości spółek przewozowych (PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne sp. z o.o.
i PKP Cargo SA) może być wzrost kosztów pozyskiwania przez te podmioty kapitału
oraz cen świadczonych przez nie usług. Niemniej jednak świadomość organów spółek o
potencjalnej możliwości postawienia w stan upadłości kierowanych przez nie
podmiotów może przynieść wymierny skutek w postaci wzrostu efektywności
funkcjonowania tych podmiotów, co za tym idzie wzrostu konkurencyjności na rynku
przewozów.
Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy dostosowuje krajowe rozwiązania do prawa Unii Europejskiej – do
Wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw
kolejowych – w kwestii zniesienia nieograniczonej gwarancji państwa.
7/08/em

8
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: