Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
- projekt dotyczy ujednolicenia warunków wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania pasz oraz zapewnienia wysokiego poziomu ich bezpieczeństwa. Ponadto nowelizacja dotyczy wzrostu konkurencyjności sektora paszowego, a w rezultacie uproszczenia przepisów technicznych oraz uchylenia niektórych nadmiernie rozbudowanych przepisów administracyjnych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3358
- Data wpłynięcia: 2010-08-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
- data uchwalenia: 2010-10-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1511
3358
produktów roślinnych, a w szczególności zbó , warzyw, roślin strączkowych i nasion
roślin oleistych;
4) roślinne ekstrakty białkowe - wszystkie produkty pochodzenia roślinnego, w
których przez poddanie ich działaniu odpowiednich procesów osiągnięto
koncentrację zawartości białka wynoszącą nie mniej ni 50 % białka ogólnego w
suchej masie, którego struktura mo e ulec zmianie;
5) dro d e - wszystkie dro d e, których komórki zostały unieczynnione i wysuszone;
6) cukry - wszystkie rodzaje cukrów;
7) owoce - wszystkie rodzaje owoców, świe e lub konserwowane przez poddanie ich
działaniu odpowiednich procesów;
8) orzechy - zawartość orzechów pozbawionych łupin;
9) nasiona - wszystkie rodzaje nasion w całości lub grubo zmielone;
10) glony - glony świe e lub konserwowane przez poddanie ich działaniu
odpowiednich procesów.
3. Materiały paszowe pochodzenia mineralnego - wszystkie substancje
nieorganiczne nadające się do stosowania w ywieniu zwierząt.
4. Materiały paszowe pochodzenia mieszanego:
1) oleje i tłuszcze - wszystkie oleje i tłuszcze zwierzęce lub roślinne;
2) produkty piekarnicze - wszelkiego rodzaju pieczywo, ciasto, herbatniki i makarony.
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie kategorii
materiałów paszowych stanowi wykonanie upowa nienia zawartego w art. 30 ust. 2
ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. Nr 144, poz. 1045, z 2008 r. Nr 144,
poz. 899, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 60, poz. 372
oraz Nr...., poz. ...). Obecnie materia określona projektowanym rozporządzeniem jest
określona w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 grudnia
2006 r. w sprawie kategorii materiałów paszowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 2, poz. 13).
Do czasu wejścia w ycie projektowanego rozporządzenia będą obowiązywać
zachowane czasowo w mocy przepisy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi z dnia 11 grudnia 2006 r. w sprawie kategorii materiałów paszowych.
W projekcie rozporządzenia określono kategorie grupujące materiały paszowe
charakteryzujące się tym samym ródłem pochodzenia. Mo liwość zamieszczania
ich na opakowaniu, etykiecie dołączanej do opakowania lub w dokumentach
przewozowych, wprowadzanych do obrotu mieszanek paszowych przeznaczonych
dla zwierząt domowych, przewidują przepisy dyrektywy Komisji 82/475/EWG z dnia
23 czerwca 1982 r. ustanawiającej kategorie składników, które mogą być stosowane
do celów etykietowania mieszanek paszowych dla zwierząt domowych (Dz. Urz. WE
L 213 z 21. 07. 1982, str. 27, z pó n. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 3, t. 5, str. 158, z pó n. zm.).
W projekcie rozporządzenia wyodrębnione zostały cztery ródła pochodzenia
materiałów paszowych (zwierzęce, roślinne, mineralne oraz mieszane), do których
przyporządkowano odpowiednie materiały paszowe. Zakres przedmiotowy
rozporządzenia nie ró ni się od dotychczas obowiązującej regulacji prawnej w tym
zakresie.
Projekt rozporządzenia wdra a przepisy dyrektywy Komisji 82/475/EWG z
dnia 23 czerwca 1982 r. ustanawiającej kategorie składników, które mogą być
stosowane do celów etykietowania mieszanek paszowych dla zwierząt domowych.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia wdra a przepisy Unii Europejskiej i w związku z tym
nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009, Nr 42, poz.
337) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt
rozporządzenia nie znajduje się w Programie prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na okres czerwiec - grudzień 2010 r.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na podmioty prowadzące
działalność w zakresie wytwarzania lub obrotu paszami przeznaczonymi dla zwierząt
domowych. W przypadku materiałów paszowych stosowanych do produkcji pasz
projektowane rozporządzenie umo liwi producentowi wybór w zakresie
zamieszczania na opakowaniu, etykiecie dołączanej do opakowania lub w
dokumentach przewozowych kategorii materiałów paszowych lub informacji o pełnym
składzie materiałów paszowych wchodzących w skład mieszanki paszowej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do Federacji Bran owych Związków
Producentów Rolnych, Federacji Związków Pracodawców-Dzier awców i Właścicieli
Rolnych, Izby Gospodarczej Handlowców, Przetwórców Zbó i Producentów Pasz,
Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz, Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby
Gospodarczej, Krajowej Rady Izb Rolniczych, Krajowego Związku Rolników, Kółek i
Organizacji Rolniczych, Niezale nego Samorządnego Związku Zawodowego Rolników
Indywidualnych „Solidarność”, Związku Zawodowego Rolników Rzeczpospolitej
„Solidarni”, Sekretariatu Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Polskiego
Związku Producentów Pasz, Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”, Związku
Zawodowego Rolników „Ojczyzna”, Rady Gospodarki ywnościowej, Krajowej Izby
Lekarsko – Weterynaryjnej, Polskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla
Zwierząt Domowych „Polkarma”, Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody
Chlewnej „POLSUS”, Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka,
Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego, Polskiego Związku Hodowców i
Producentów Bydła Mięsnego, Polskiego Związku Zrzeszeń Hodowców i Producentów
Drobiu, Polskiego Związku Owczarskiego, Polskiego Związku Hodowców Koni,
Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Rolnictwa w RP, Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, Konfederacji Pracodawców
5
Polskich, Instytutu Zootechniki – Państwowego Instytutu Badawczego, Państwowego
Instytutu Weterynaryjnego – Państwowego Instytutu Badawczego, Inspekcji
Weterynaryjnej, Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Weterynarii Inspekcji
Weterynaryjnej, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Rolników i
Organizacji Rolniczych, Krajowej Rady Spółdzielczej, Związku Zawodowego Centrum
Narodowe Młodych Rolników, Business Centre Club, Krajowego Związku Rewizyjnego
Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków
Zawodowych, Forum Związków Zawodowych i Związku Rzemiosła Polskiego.
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w
tym budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym na bud et państwa i bud ety jednostek samorządu terytorialnego.
5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia spowoduje, e polskie podmioty
będą mogły wprowadzać do obrotu pasze przeznaczone dla zwierząt domowych,
oznakowane zgodnie z obowiązującymi w pozostałych państwach członkowskich
zasadami.
6. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
02/08/KC
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3358 › Pobierz plik