Rządowy projekt ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów
dotyczy przyznawania premii remontowej, która polegać będzie na dofinansowaniu spłaty 20 proc. kwoty kredytu zaciągniętego na remont starych budynków wielorodzinnych, wybudowanych przed 14 sierpnia 1961 r. oraz zmian w warunkach przyznawania premii termomodernizacyjnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 321
- Data wpłynięcia: 2008-03-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wspieraniu termomodernizacji i remontów
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1459
321
36
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia wypełnia delegację z art. 15 pkt 1 projektu ustawy o wspieraniu
termomodernizacji i remontów.
Przedmiotowy projekt wykorzystuje dotychczasowe ustalenia zawarte w rozporządzeniu
Ministra Infrastruktury z dnia 15 stycznia 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy
audytu energetycznego (Dz. U. Nr 12, poz. 114), jako odpowiadające zakresowi zadaniowemu
delegacji ustawowej (w projekcie ustawy), w tym odnoszące się do zakładanych efektów
przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i remontowego.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wydania rozporz dzenia
Ustalenie szczegółowych regulacji dotyczące audytów – energetycznego i remontowego - dla
przedsięwzięć termomodernizacyjnych i remontowych, o których mowa w ustawie.
2. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Proponowane regulacje nie spowodują zmian w dotychczasowym oddziaływaniu na podmioty
związane z sektorem budownictwa, zajmujące się audytyngiem energetycznym, projektowaniem,
wykonawstwem, zarządzaniem nieruchomościami oraz podmioty związane z sektorem
finansowym.
3. Wpływy na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Brak wpływu
4. Wpływ na rynek pracy
Brak wpływu
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Brak wpływu
6. Konsultacje społeczne
W tej fazie legislacji – przedmiotowy projekt jako materiał załączony do projektu ustawy –
konsultacje nie zostały jeszcze przeprowadzone.
7. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ................................................
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu weryfikacji audytu energetycznego oraz audytu
remontowego, a także warunków, jakie powinny spełniać podmioty, którym Bank
Gospodarstwa Krajowego może zlecać wykonanie weryfikacji takich audytów
Na podstawie art. 15 pkt 2 ustawy z dnia ............. o wspieraniu termomodernizacji i
remontów (Dz. U. Nr , poz. ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy sposób i tryb weryfikacji audytów energetycznego i remontowego,
stanowiących podstawę do realizacji przedsięwzięć termomodernizacyjnego i
remontowego na zasadach określonych w ustawie z dnia …..….... o wspieraniu
termomodernizacji i remontów, zwanej dalej „ustawą”,
2) szczegółowe warunki, jakie powinny spełniać podmioty, którym Bank Gospodarstwa
Krajowego może zlecać wykonanie weryfikacji audytów, o których mowa w pkt 1.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) weryfikatorze - należy przez to rozumieć Bank Gospodarstwa Krajowego lub podmioty,
którym Bank Gospodarstwa Krajowego może zlecać wykonanie weryfikacji audytu,
zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy,
2) ocenie weryfikacyjnej - należy przez to rozumieć pisemną ocenę audytu wydaną przez
weryfikatora,
3) rozporządzeniu Ministra Infrastruktury - należy przez to rozumieć rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dnia ... (Dz. U. Nr ) w sprawie szczegółowego zakresu i formy
audytu energetycznego oraz audytu remontowego.
§ 3. 1. Weryfikacja audytu energetycznego polega na sprawdzeniu w szczególności:
1) kompletności sporządzonej inwentaryzacji przedmiotu tego audytu;
2) prawidłowości oceny stanu technicznego przedmiotu tego audytu;
3) racjonalności wskazanych rodzajów usprawnień oraz przedsięwzięć
termomodernizacyjnych przewidzianych do oceny za pomocą procedury optymalizacji, o
której mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury;
4) dokumentacji realizacji procedury wyboru optymalnego wariantu przedsięwzięcia
termomodernizacyjnego;
2. Weryfikator w oparciu o wszystkie audyty energetyczne, które uzyskały pozytywną ocenę
weryfikacyjną, tworzy komputerową bazę danych pozwalającą na przechowywanie i analizę
danych z kart audytu, w szczególności analizę statystyczną efektów uzyskiwanych z realizacji
wybranego optymalnego wariantu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
§ 4. Weryfikacja audytu remontowego polega na sprawdzeniu w szczególności:
1) kompletności sporządzonej inwentaryzacji budynku;
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – budownictwo, gospodarka przestrzenna i
mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w
sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2
2) prawidłowości oceny stanu
technicznego
budynku,
w
szczególności
kalkulacji wartości wskaźnika E, określającego obliczeniowe zapotrzebowanie na
energię końcową (ciepło) do ogrzewania budynku w sezonie grzewczym;
3) prawidłowości rzeczowego zakresu prac niezbędnych do spełnienia warunku, o którym
mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 ustawy.
§ 5. 1. Postępowanie weryfikacyjne rozpoczyna się z chwilą otrzymania i rejestracji przez
weryfikatora audytu energetycznego lub remontowego.
2. Weryfikator w ramach wstępnego etapu postępowania weryfikacyjnego, trwającego nie
dłużej niż siedem dni roboczych liczonych od dnia otrzymania audytu energetycznego lub
remontowego, dokonuje oceny jego kompletności zgodnie z wymogami formalnymi, o których
mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury.
3.
W przypadku stwierdzenia niekompletności złożonego do weryfikacji audytu
energetycznego lub remontowego, weryfikator informuje w formie pisemnej inwestora o
konieczności dokonania w określonym terminie stosownych uzupełnień.
4. Właściwe postępowanie weryfikacyjne następuje po zakończeniu wstępnego etapu
postępowania weryfikacyjnego lub po dokonaniu uzupełnień, o których mowa w ust. 3, i nie
może trwać dłużej niż dwa tygodnie.
5. Weryfikator w ramach postępowania, o którym mowa w ust. 4, sprawdza zgodność audytu
energetycznego lub remontowego z wymaganiami szczególnymi, o których mowa
w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury.
§ 6. 1. Po zakończeniu postępowania weryfikacyjnego weryfikator sporządza ocenę
weryfikacyjną zawierającą stwierdzenie, że weryfikacja jest pozytywna albo negatywna.
2. Negatywna ocena weryfikacyjna wymaga pisemnego zwięzłego uzasadnienia.
§ 7. Bank Gospodarstwa Krajowego może dokonać analizy oceny weryfikacyjnej audytu
energetycznego lub remontowego sporządzonej przez podmiot, któremu Bank Gospodarstwa
Krajowego zlecił wykonanie tej weryfikacji.
§ 8. Bank Gospodarstwa Krajowego może zlecać wykonanie weryfikacji audytu
energetycznego lub remontowego podmiotom, które spełniają następujące warunki:
1) są wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego albo do ewidencji działalności
gospodarczej;
2) dysponują odpowiednio wykwalifikowaną kadrą:
a) z wyższym wykształceniem technicznym, w szczególności posiadającą uprawnienia
budowlane do projektowania, ekonomicznym lub w dziedzinie nauk ścisłych,
b) co najmniej z trzyletnią praktyką zawodową oraz doświadczeniem i dorobkiem w
zakresie wykonywania w szczególności ekspertyz, opinii, opracowań studialnych z
dziedziny oszczędności energii oraz szacowania kosztów inwestycji;
3) posiadają możliwości techniczne wykonywania weryfikacji.
§ 9. Bank Gospodarstwa Krajowego może zlecać weryfikację wyłącznie podmiotom,
które nie mają powiązań kapitałowych lub nie są związane umowami cywilnoprawnymi z
producentami wyrobów budowlanych i
z wykonawcami robót budowlanych oraz
z ich
zrzeszeniami w sposób, który podważałby obiektywność dokonywanej weryfikacji, a także nie
wykonują audytów energetycznych lub remontowych sporządzanych dla potrzeb uzyskiwania
premii termomodernizacyjnej lub remontowej z Funduszu Termomodernizacji i Remontów.
§10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury
3
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia wypełnia delegację z art. 15 pkt 2 projektu ustawy o wspieraniu
termomodernizacji i remontów.
Przedmiotowy projekt wykorzystuje dotychczasowe ustalenia zawarte w rozporządzeniu
Ministra Infrastruktury z dnia 15 stycznia 2002 r. w sprawie weryfikacji audytu energetycznego
(Dz. U. Nr 12, poz. 115), wypełniając w całości określony zakres zadaniowy w delegacji
ustawowej odnośnie do zapewnienia właściwej jakości weryfikacji audytów dla przedsięwzięć
termomodernizacyjnych i remontowych.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wydania rozporz dzenia
Ustalenie szczegółowych regulacji dotyczące audytów – energetycznego i remontowego – w
zakresie ich weryfikacji, dla przedsięwzięć termomodernizacyjnych i remontowych, o których
mowa w ustawie.
2. Podmioty na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Proponowane regulacje nie spowodują zmian w dotychczasowym oddziaływaniu na podmioty
związane z sektorem budownictwa, zajmujące się audytyngiem energetycznym, projektowaniem,
wykonawstwem, zarządzaniem nieruchomościami oraz podmioty związane z sektorem
finansowym.
3. Wpływy na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Brak wpływu
4. Wpływ na rynek pracy
Brak wpływu
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Brak wpływu
6. Konsultacje społeczne
W tej fazie legislacji – przedmiotowy projekt jako materiał załączony do projektu ustawy –
konsultacje nie zostały jeszcze przeprowadzone
7. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia …. …………… ………… ....
w sprawie harmonogramu realizacji uprawnień do premii gwarancyjnej w zwi zku z
remontem lokalu mieszkalnego
Na podstawie art. 3d ust. 3 ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie
niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom
wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1115, z późn. zm.2)) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa harmonogram realizacji uprawnień do premii gwarancyjnej w
związku z remontem lokalu mieszkalnego.
§ 2 W celu zrealizowania uprawnienia do premii gwarancyjnej na podstawie art. 3 ust. 1 pkt
10 ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów
mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii
gwarancyjnych, właściciel książeczki mieszkaniowej może
Wariant I
złożyć wniosek o wypłatę premii gwarancyjnej wyłącznie w roku:
1) parzystym – jeśli książeczka została założona w roku parzystym;
2) nieparzystym - jeśli książeczka została założona w roku nieparzystym.
Wariant II
złożyć wniosek o wypłatę premii gwarancyjnej w danym roku, jeżeli reszta z dzielenia przez trzy
numeru tego roku jest równa reszcie z dzielenia przez trzy numeru roku w którym została
założona książeczka.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury
______
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i
mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w
sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 213, poz. 2157, z 2005 r. Nr 94, poz.
786 oraz z 2006 r. Nr 53, poz. 385 i Nr 249, poz. 1828.