eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników

projekt dotyczy: ułatwień przy składaniu dokumentów elektronicznych; zmiany zasad: ustalania wysokości stawki odsetek za zwłokę, udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych; uproszczeń w określeniu momentu zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego; modyfikacji zasad wszczęcia postępowania w sprawie postępowania zabezpieczającego oraz ; rozszerzenia kręgu organów właściwych do wymiany informacji o przychodach (dochodach) z oszczędności z państwami członkowskimi UE

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3106
  • Data wpłynięcia: 2010-05-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
  • data uchwalenia: 2010-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 197, poz. 1306

3106


<xsd:documentation>Data wpłynięcia dokumentu do
systemu informatycznego administracji podatkowej (data ze stempla czasu)</xsd:documentation>
</xsd:annotation>
</xsd:element>
<xsd:element name="StempelCzasu" type="TZnakowy">
<xsd:annotation>
<xsd:documentation>Treść stempla czasu w postaci
zakodowanej algorytmem Base64</xsd:documentation>
</xsd:annotation>
</xsd:element>
<xsd:element name="NIP1" type="TNrNIP">
<xsd:annotation>
<xsd:documentation>Numer NIP podmiotu, występującego
jako pierwszy na deklaracji lub wniosku</xsd:documentation>
</xsd:annotation>
</xsd:element>
<xsd:element name="NIP2" type="TNrNIP" minOccurs="0">
<xsd:annotation>
<xsd:documentation>Numer NIP podmiotu, występującego
jako drugi na deklaracji lub wniosku</xsd:documentation>
</xsd:annotation>
</xsd:element>
<xsd:element name="Przyjeto" type="TLogiczny"/>
<xsd:element name="Blad" minOccurs="0" maxOccurs="unbounded">
<xsd:complexType>
<xsd:simpleContent>
<xsd:extension base="TZnakowy">
<xsd:attribute name="Kod"
type="TZnakowy"/>
</xsd:extension>
</xsd:simpleContent>
</xsd:complexType>
</xsd:element>



</xsd:sequence>


</xsd:complexType>

</xsd:element>
</xsd:schema>

Załącznik nr 2
Sposób opatrywania zgłoszeń bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomoc
ważnego kwalifikowanego certyfikatu
Przyjmuje się następujące zasady opatrywania zgłoszeń bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym
za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu:
1) Zgłoszenia opatruje się podpisem elektronicznym z wykorzystaniem jednego z formatów określonych
przez:
a) specyfikację techniczną ETSI TS 101 903 XML Advanced Electronic Signatures (XAdES Basic
Electronic Signature, w skrócie XAdES-BES) wydaną przez European Telecommunications Standards
Institute, w którym do przygotowania formy kanonicznej deklaracji wykorzystano standardową metodę
wyspecyfikowaną w standardzie XMLDSIG oraz treść podpisywanej deklaracji została umieszczona w
elemencie ds:Object. Atrybut Id dla elementu ds:Object zawierającego zgłoszenie musi przyjmować
wartość "Dokument",
b) dokument PKCS#7 Cryptographic Message Syntax Standard wydany przez RSA Security;
2) Algorytmem bezpiecznego podpisu elektronicznego jest Sha-1WithRSAEncryption, którego specyfikacja
techniczna jest jednoznacznie określona poprzez następujący identyfikator obiektu: identyfikator iso(1)
member-body(2) US(840) rsadsi(113549) pkcs(1) 1 5;

4
3) Algorytmem szyfrowania jest RSA, którego specyfikacja techniczna jest jednoznacznie określona poprzez
następujący identyfikator obiektu: identyfikator joint-iso-ccitt(2) ds(5) module(1) algorithm(8)
encryptionAlgorithm(1) 1;
4) Funkcją skrótu jest SHA-1, którego specyfikacja techniczna jest jednoznacznie określona poprzez
następujący identyfikator obiektu: identyfikator iso(1) identifiedOrganization(3) oIW(14) oIWSecSig(3)
oIWSecAlgorithm(2) 26;
5) Kwalifikowany certyfikat zawiera w polu identyfikatora podmiotu "subject" przynajmniej następujące
atrybuty: nazwa kraju, nazwisko, imię(imiona), numer seryjny;
6) Wykorzystany zostanie certyfikat kwalifikowany;
7) Formaty, o których mowa w pkt 1, zawierają w szczególności:
- dla pkt 1a parametry identyfikujące jednoznacznie certyfikat kwalifikowany podmiotu podpisującego
(tj. nazwa wystawcy certyfikatu i jego numer seryjny oraz wartość skrótu SHA-1 z certyfikatu), który
musi zostać użyty podczas weryfikacji podpisu, są umieszczone w atrybucie podpisanym, którego
specyfikacja techniczna jest określona poprzez następujący znacznik: SigningCertificate oraz treść
kwalifikowanego certyfikatu X.509 jest umieszczona w elemencie ds:X509Data, zawartym w
elemencie Keylnfo,
- dla pkt 1b jako podpisany atrybut, "certyfikat podpisującego", na który składa się treść
kwalifikowanego certyfikatu X.509, służącego do weryfikacji bezpiecznego podpisu elektronicznego
osoby składającej deklarację.


5
Uzasadnienie

Projektowaną ustawą o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie ustawy o
zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
w art. 10b w ust. 2 ustawy z dnia 13
października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U.
z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.) zostanie uchylony pkt 1. Wobec powyższego w związku
ze zmianą upoważnienia zawartego w ww. przepisie zachodzi konieczność wydania nowego
rozporządzenia. Zgodnie ze znowelizowanym art. 10b ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o zasadach ewidencji i
identyfikacji podatników i płatników minister właściwy do spraw finansów publicznych w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób przesyłania zgłoszeń za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
2) rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy zgłoszeń.
Przedmiotowe rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia, o którym mowa w art. 10b ust. 2 pkt
2 i 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Przepisy
projektowanego rozporządzenia stanowią powielenie dotychczasowych regulacji zawartych w § 2
oraz § 4-6 i załącznikach nr 2-3 obwiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia
2008 r. w sprawie struktury logicznej zgłoszeń, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu
elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2009 r. Nr 2, poz. 10).

Zgłoszenia będą przesyłane za pomocą interfejsu dostępnego na stronie, której adres podany jest na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów, poprzez zastosowanie protokołu
wywoływania zdalnego dostępu do obiektów (SOAP), opisanego językiem opisu usług sieciowych
(WSDL), dostępnego przez sieć WWW (HTTP), szyfrowanego przy użyciu protokołu szyfrującego
dla sieci (SSL) - § 3 projektu rozporządzenia (dotychczasowy § 4).
Strukturę logiczną urzędowego poświadczenia odbioru zgłoszeń określa załącznik nr 1
(dotychczasowy załącznik nr 2).
Sposób opatrywania zgłoszeń bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą
ważnego kwalifikowanego certyfikatu został określony w załączniku nr 2 (dotychczasowy załącznik
nr 3).


6
Ocena skutków regulacji

I. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Przepisy rozporządzenia dotyczą podatników i płatników, którzy będą składać zgłoszenia za pomocą
środków komunikacji elektronicznej.
II. Konsultacje społeczne
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przekazany do
zaopiniowania przez Krajową Radę Doradców Podatkowych.

III. Zakres oceny skutków regulacji

Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
- projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów
podmiotów sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego; nie spowoduje również zmniejszenia wydatków jednostek samorządu terytorialnego.
Składanie zgłoszeń w formie elektronicznej umożliwi automatyzację czynności związanych z ich
wprowadzeniem do systemu Krajowej Ewidencji Podatników, co spowoduje zmniejszenie wydatków
urzędów skarbowych. Nie jest jednak możliwe oszacowanie skali zainteresowania podatników tą
formą składania zgłoszeń, co powoduje, że nie jest również możliwe określenie skutków finansowych
związanych ze zmniejszeniem wydatków budżetu państwa (wydatków urzędów skarbowych).

Wpływ regulacji na rynek pracy
- przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na rynek pracy.

Wpływ regulacji na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
– przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny - przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.

IV. Informacja o udostępnieniu projektu w Biuletynie Informacji Publicznej oraz o podmiotach,
które wyraziły zainteresowanie pracami nad projektem
Ponadto tekst projektu rozporządzenia, przed przekazaniem do uzgodnień międzyresortowych,
zostanie zamieszczony na stronie BIP, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).

V. Źródła finansowania – Europejski Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny
Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (projekt e-Deklaracje 2). Projekt e-Deklaracje 2 jest projektem
wieloletnim i nie jest możliwe wyodrębnienie kwot środków związanych z rozwiązaniami
wprowadzanymi niniejszym projektem.
VI. Wstępna ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Materia regulowana przedmiotowym rozporządzeniem nie jest objęta zakresem prawa Unii
Europejskiej.
20/05/BS

7
strony : 1 ... 7 . [ 8 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: