Poselski projekt ustawy o Rzeczniku Praw Żołnierza
- projekt przewiduje ustanowienie Rzecznika Praw Żołnierza. Podstawową funkcją powoływanego na pięcioletnią kadencję Rzecznika ma być strzeżenie praw żołnierza określonych w przepisach prawa powszechnego. Projekt określa tryb powoływania i odwoływania Rzecznika oraz sposób i zakres jego działania. Rzecznik ma być w swojej działalności niezależny od innych organów państwowych i będzie odpowiadał jedynie przed Sejmem na zasadach określonych w ustawie.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3068
- Data wpłynięcia: 2009-10-23
- Uchwalenie:
3068
września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych,
- żołnierze w czynnej służbie wojskowej w rozumieniu ustawy z dnia 21
listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej,
- żołnierze w stanie spoczynku,
- żołnierze przeniesieni do rezerwy – w zakresie w jakim dana sprawa dotyczy
ich służby wojskowej.
Dodatkową grupę uprawnionych do takiej pomocy stanowią osoby nie będące
żołnierzami, ale również znajdujące się w specyficznej sytuacji:
- członkowie rodzin żołnierzy, którzy będąc w czynnej służbie wojskowej
zaginęli lub ponieśli śmierć, w związku z wykonywaniem zadań służbowych
– w zakresie w jakim dana sprawa dotyczy służby wojskowej żołnierza,
- pracownicy cywilni wojska - w zakresie w jakim dana sprawa dotyczy ich
pracy w wojsku.
Z kolei w art. 3 projektu zawarty został zakres merytoryczny funkcjonowania
Rzecznika („działania mające na celu zapewnienie ochrony praw żołnierza, w
tym poszanowania jego godności i podmiotowości”) z wyszczególnieniem
obszarów, które stanowią najpoważniejszy problem z punktu widzenia
wnioskodawców:
- prawa do odpowiednich warunków pełnienia służby, w tym prawa do
właściwego umundurowania, wyposażenia osobistego oraz bojowego,
- prawa do ochrony zdrowia, w tym właściwej, wykwalifikowanej opieki
medycznej i rehabilitacyjnej,
- prawa do równego traktowania w zakresie wynagradzania i awansów,
- prawa do zakwaterowania,
- prawa do życia prywatnego i rodzinnego,
- wolności sumienia i wyznania.
Odrębny przepis (art. 3 ust. 3) został poświęcony prawom żołnierzy-kobiet.
Na podkreślenie zasługują przepisy zawarte w art. 11 ust 2 i 3 projektu a
dotyczące zachowania przez Rzecznika w tajemnicy danych osobowych osoby,
która zwróciła się do niego po pomoc. Proponuje się tutaj podejście jak
najbardziej korzystne dla tych osób, tj. zobowiązanie Rzecznika do odmowy
ujawnienia danych osobowych jeśli tylko dana osoba wyrazi taką wolę. Jako
przepis uzupełniający proponuje się umożliwienie utajnienia danych przez
Rzecznika w jego własnej inicjatywy, jeśli że ujawnienie danych mogłoby
narazić daną osobę.
Niniejszy projekt przewiduje, że organizacyjną obsługę Rzecznika zapewni
Biuro Rzecznika Praw ołnierza.
D. Skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Projekt pociąga za sobą pozytywne skutki społeczne i prawne (lepsza ochrona
praw obywatelskich).
Projekt nie pociąga za sobą negatywnych skutków gospodarczych.
Przyjęcie niniejszego projektu ustawy spowoduje obciążenie budżetu państwa
kosztami funkcjonowania Rzecznika Praw ołnierza oraz jego Biura. Są to
koszty trudne do oszacowania na obecnym etapie prac, gdyż będą zależały w
dużym stopniu od przyjętej koncepcji funkcjonowania pierwszego Rzecznika i
jego Biura.
W pierwszym okresie na pewno większe będą wydatki majątkowe (pozyskanie
biura, wyposażenia biura w meble, sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy),
podczas gdy wydatki na bieżące funkcjonowanie Rzecznika i jego Biura będą
wzrastać wraz z liczbą pojawiających się spraw. W ocenie wnioskodawców
wymagania organizacyjno-finansowe Biura Rzecznika Praw Dziecka można
oszacować na znacznie niższym poziomie niż dzisiejsze wydatki z budżetu
państwa ponoszone na funkcjonowanie Rzecznika Praw Dziecka oraz Biura
Rzecznika Praw Dziecka (w 2008 r. wykonanie budżetu Rzecznika Praw
Dziecka wyniosło 5,191 mln zł)
E. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Projekt nie przewiduje wydania aktów wykonawczych w przypadku uchwalenia
ustawy.
Przyjęcie projektu ustawy w proponowanym brzmieniu będzie wymagało
nadania przez Marszałka Sejmu Regulaminu Biura Rzecznika Praw ołnierza.
F. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 29 pa dziernika 2009 r.
BAS-WAL-2264/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o Rzeczniku Praw Żołnierza (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Izabella Sierakowska)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje ustanowienie Rzecznika Praw
ołnierza. Podstawową funkcją powoływanego na pięcioletnią kadencję
Rzecznika ma być strzeżenie praw żołnierza określonych w przepisach prawa
powszechnego. Projekt określa tryb powoływania i odwoływania Rzecznika
oraz sposób i zakres jego działania. Rzecznik ma być w swojej działalności
niezależny od innych organów państwowych i będzie odpowiadał jedynie przed
Sejmem na zasadach określonych w ustawie. Rzecznik będzie wykonywał
zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw ołnierza.
Projekt przewiduje zmiany w ustawach: z dnia 31 lipca 1981 r. o
wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (Dz. U.
Nr 20, poz. 101, ze zmianami), z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach
urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, ze zmianami), z dnia
15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 2001 r. Nr 14, poz.
147 oraz z 2006 r. Nr 218, poz. 1592), z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu
mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2199, ze zmianami).
Artykuł 25 projektu zakłada zmianę ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o
kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej (Dz.
U. z 1995 r. Nr 34, poz. 163, ze zmianami). Należy zauważyć, że ustawę tę
uchyliła i zastąpiła z dniem 1 stycznia 2000 r. ustawa z dnia 23 grudnia 1999 r. o
kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, ze zmianami). W art. 27 projektu
proponuje się zmianę art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach
2
publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, ze zmianami). Z treści proponowanej
zmiany wynika jednak, że projektodawcom chodziło raczej o zmianę art. 121
ust. 2, ponieważ jest to jedyny przepis zmienianej ustawy, który zawiera wyrazy
„Rzecznika Praw Dziecka”.
Projekt nie określa terminu wejścia w życie proponowanej ustawy.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o Rzeczniku Praw ołnierza nie jest objęty
prawem Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: administracja publiczna, kadencja, projekt ustawy, rzecznik, Sejm,
służba wojskowa, wynagrodzenie, żołnierze, Unia Europejska
Warszawa, 29 pa dziernika 2009 r.
BAS-WAL-2265/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o Rzeczniku Praw Żołnierza (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Izabella Sierakowska) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje ustanowienie Rzecznika Praw
ołnierza. Podstawową funkcją powoływanego na pięcioletnią kadencję
Rzecznika ma być strzeżenie praw żołnierza określonych w przepisach prawa
powszechnego. Projekt określa tryb powoływania i odwoływania Rzecznika
oraz sposób i zakres jego działania. Rzecznik ma być w swojej działalności
niezależny od innych organów państwowych i będzie odpowiadał jedynie przed
Sejmem na zasadach określonych w ustawie. Rzecznik będzie wykonywał
zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw ołnierza. Projekt przewiduje też
zmiany kilku ustaw.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o Rzeczniku Praw ołnierza nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: administracja publiczna, kadencja, projekt ustawy, rzecznik, Sejm,
służba wojskowa, wynagrodzenie, żołnierze, Unia Europejska