Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz ustawy o działach administracji rządowej
- znowelizowanie przepisów dotyczących obowiązków Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, wprowadzenie przepisów tworzących laboratorium referencyjne i wzorujące, system informatyczny Inspekcji Ochrony Środowiska "Ekoinfonet" oraz Krajowe Repozytorium Danych o Stanie i Ochronie Środowiska;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2976
- Data wpłynięcia: 2010-04-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz ustawy o działach administracji rządowej
- data uchwalenia: 2010-11-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 239, poz. 1592
2976
wojewódzki inspektor ochrony rodowiska jako organ rządowej administracji
zespolonej w województwie.”;
4) po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmieniu:
„Art. 3a. Główny Inspektor Ochrony rodowiska jest centralnym organem administracji
rządowej nadzorowanym przez ministra wła ciwego do spraw rodowiska.”;
5) po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu:
„Art. 4a. 1. Główny Inspektor Ochrony rodowiska, kierując działalno cią Inspekcji
Ochrony rodowiska:
1) ustala ogólne kierunki działania Inspekcji Ochrony rodowiska, wydaje zalecenia
i wytyczne, okre lające sposób postępowania w trakcie realizacji zadań, o których
mowa w art. 2 ust. 1;
2) ustala szczegółowe zasady postępowania w przypadku poważnej awarii
w zakresie należącym do wła ciwo ci Inspekcji Ochrony rodowiska,
a także zasady współdziałania z innymi organami administracji publicznej;
3) może wydawać wojewódzkim inspektorom ochrony rodowiska polecenia
dotyczące podjęcia okre lonych czynno ci oraz żądać będących w ich posiadaniu
informacji o stanie rodowiska i jego ochronie oraz o zakresie i wynikach
ich działania;
4) organizuje i koordynuje kontrole podmiotów korzystających ze rodowiska
o zasięgu lub znaczeniu ponadwojewódzkim;
5) opracowuje wieloletnie programy państwowego monitoringu rodowiska;
6) dokonuje analiz i ocen:
a) przestrzegania przepisów, o których mowa w art. 2 ust.1,
b) stanu rodowiska;
7) prowadzi system informatyczny, o którym mowa w art. 28h, i nadzoruje jego
funkcjonowanie;
8) organizuje szkolenia pracowników Inspekcji Ochrony rodowiska w zakresie
wykonywania zadań okre lonych w ustawie i w przepisach odrębnych;
9) sporządza roczne sprawozdanie z działalno ci Inspekcji Ochrony rodowiska
i przedkłada do akceptacji ministrowi wła ciwemu do spraw rodowiska
w terminie do 31 maja roku następnego.
5
2. Główny Inspektor Ochrony rodowiska w zakresie zadań okre lonych w art. 2 ust. 1
współpracuje z:
1) organami państw członkowskich Unii Europejskiej;
2) wła ciwymi organami innych państw na podstawie zawartych umów
i porozumień;
3) organizacjami międzynarodowymi.”;
6) art. 5 otrzymuje brzmienie:
„Art. 5. 1. Wojewódzki inspektor ochrony rodowiska kieruje działalno cią Inspekcji
Ochrony rodowiska na obszarze województwa.
2. Wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska powołuje i odwołuje wojewoda,
za zgodą Głównego Inspektora Ochrony rodowiska.
3. Stanowisko wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska może zajmować osoba,
która:
1) jest obywatelem polskim;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umy lne przestępstwo lub umy lne
przestępstwo skarbowe;
4) posiada wykształcenie wyższe magisterskie i wiedzę z zakresu spraw należących
do wła ciwo ci wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska;
5) posiada co najmniej 5-letni staż pracy na stanowiskach związanych z zadaniami
z zakresu ochrony
rodowiska, w tym co najmniej 3-letni staż pracy
na stanowisku kierowniczym w jednostkach sektora finansów publicznych.
4. Wojewódzki inspektor ochrony rodowiska, kierując działalno cią Inspekcji
Ochrony rodowiska na obszarze województwa:
1) wykonuje jej zadania zgodnie z ogólnymi kierunkami, zaleceniami
i wytycznymi Głównego Inspektora Ochrony rodowiska;
2) ustala, w porozumieniu z wojewodą, kierunki działania oraz roczne plany pracy
Inspekcji Ochrony rodowiska w województwie;
3) opracowuje i realizuje wojewódzkie programy monitoringu;
4) dokonuje analiz i ocen na obszarze województwa dotyczących:
6
a) przestrzegania przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1,
b) stanu rodowiska;
5) prowadzi na obszarze województwa system informatyczny, o którym mowa
w art. 28h;
6) przedkłada Głównemu Inspektorowi Ochrony rodowiska informacje
o realizacji zadań Inspekcji Ochrony rodowiska na obszarze województwa za
dany rok w terminie do 15 lutego roku następnego oraz na żądanie, w każdym
czasie.
5. Wojewódzki inspektor ochrony rodowiska wykonuje zadania przy pomocy
wojewódzkiego inspektoratu ochrony rodowiska.
6. Zastępców wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska, w liczbie do dwóch,
powołuje i odwołuje wojewoda, na wniosek wojewódzkiego inspektora ochrony
rodowiska.
7. Stanowisko zastępcy wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska może
zajmować osoba, która spełnia warunki okre lone w ust. 3.
8. Wojewoda, na wniosek wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska, może
tworzyć delegatury wojewódzkiego inspektoratu ochrony rodowiska. Kierownik
delegatury może, z upoważnienia wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska,
prowadzić sprawy i wydawać na terenie swojego działania decyzje administracyjne.
9. Minister wła ciwy do spraw rodowiska w porozumieniu z ministrem wła ciwym
do spraw administracji publicznej okre li, w drodze rozporządzenia, zasady i sposób
organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony rodowiska oraz ich delegatur,
mając na względzie zapewnienie ich sprawnego i jednolitego funkcjonowania.”;
7) uchyla
się art. 6;
8)
art. 7 otrzymuje brzmienie:
„Art.
7. Wojewódzki inspektor ochrony rodowiska, za zgodą wojewody, może
powierzyć, w drodze porozumienia, prowadzenie spraw z zakresu wła ciwo ci
wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska, w tym wydawanie w jego imieniu
decyzji administracyjnych, powiatom położonym na terenie województwa.”;
9)
art. 8a i 8b otrzymują brzmienie:
7
„Art. 8a. 1. Rada gminy, rada powiatu i sejmik województwa przynajmniej raz w roku
rozpatrują informację wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska o stanie
rodowiska na obszarze województwa. Wojewódzki inspektor ochrony rodowiska
informuje wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zarząd powiatu i zarząd województwa
o wynikach kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla danego terenu.
2. W związku z przedłożoną informacją, o której mowa w ust. 1, radzie powiatu służy
prawo do okre lania, w drodze uchwały, kierunków działania wojewódzkiego
inspektora ochrony rodowiska, w celu zapewnienia na danym obszarze należytej
ochrony rodowiska.
3. W przypadku bezpo redniego zagrożenia rodowiska starosta, wójt (burmistrz,
prezydent miasta) mogą skierować, zawierający
uzasadnienie,
wniosek
do wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska o podjęcie, należących do jego zadań
i kompetencji, działań zmierzających do usunięcia tego zagrożenia, gdy podjęcie działań
wykracza poza zadania i kompetencje starosty, wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
4. Uchwała podjęta na podstawie ust. 2 oraz wniosek skierowany na podstawie ust. 3 nie
mogą dotyczyć wykonania konkretnych czynno ci służbowych ani okre lać sposobu
wykonania zadania przez wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska, lecz powinny
ustalać przedmiot działań lub wskazywać stan niezgodny z prawem, o którego usunięcie
chodzi i którego zakres należy do wła ciwo ci wojewódzkiego inspektora ochrony
rodowiska.
Art. 8b. 1. Starosta, wójt (burmistrz, prezydent miasta) ponoszą wyłączną
odpowiedzialno ć za tre ć wniosku skierowanego na podstawie art. 8a ust. 3.
2. Wniosek przekazany ustnie wymaga potwierdzenia na pi mie.”;
10) uchyla się art. 8c;
11) w art. 9 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a. Jeżeli pobranie próbek, przeprowadzenie niezbędnych badań lub wykonanie
innych czynno ci kontrolnych wymaga specjalistycznej wiedzy lub umiejętno ci,
wojewódzki inspektor ochrony rodowiska może upoważnić do udziału w kontroli
osobę niebędącą inspektorem posiadającą taką wiedzę lub umiejętno ci.
2b. Do osoby, o której mowa w ust. 2a, stosuje się przepisy ust. 2 pkt 1, 2 i 9 oraz
ust. 3.”;
8
12) w art. 17 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Przeprowadzenie kontroli nieobjętej planem kontroli Inspekcji Ochrony
rodowiska mogą zarządzić wojewoda lub wojewódzki inspektor ochrony
rodowiska.”;
13) w art. 23:
a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Programy państwowego monitoringu rodowiska obejmują, dla poszczególnych
elementów rodowiska, zadania:
1) krajowe;
2) regionalne (wojewódzkie i międzywojewódzkie);
3) lokalne.”,
b) uchyla
się ust. 6 – 9;
14) art. 24 otrzymuje brzmienie:
„Art. 24. Działalno ć państwowego monitoringu rodowiska koordynują organy
Inspekcji Ochrony rodowiska, w tym:
1) zadania krajowe i regionalne – Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
2) zadania lokalne – wojewódzki inspektor ochrony rodowiska, w uzgodnieniu
z Głównym Inspektorem Ochrony rodowiska.”;
15) w art. 25 uchyla się ust. 3;
16) po rozdziale 4a dodaje się rozdziały 4b i 4c w brzmieniu:
„Rozdział 4b
Laboratoria
Art. 28f. 1. W wojewódzkich inspektoratach ochrony rodowiska działają laboratoria.
2. Do zadań laboratoriów, o których mowa w ust. 1, należy w szczególno ci:
1) wykonywanie badań, pomiarów i analiz w związku z realizacją zadań, o których
mowa w art. 2 ust. 1;
2) współpraca z krajowym laboratorium referencyjnym i wzorcującym w zakresie
wdrażania systemów jako ci, metodyk badawczych oraz aparatury pomiarowej;
3) udział w porównaniach międzylaboratoryjnych i badaniach biegło ci.
9