Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2966
- Data wpłynięcia: 2010-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013
2966-cz1
stwierdzeniem powstania
nieprawidłowości na terytorium kraju
przysługuje zwrot zapłaconej akcyzy.
2f. W przypadku, o którym mowa w ust.
2e, zwrot akcyzy następuje na pisemny
wniosek podmiotu, złożony do
właściwego naczelnika urzędu celnego, w
terminie 5 lat, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym upłynął termin
płatności akcyzy.
2g. Za nieprawidłowość uważa się sytuacje, do
których dochodzi w trakcie przemieszczania
wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, w
wyniku których całe przemieszczanie lub
część przemieszczenia tych wyrobów nie
kończy się zgodnie z przepisami, z
wyłączeniem sytuacji, w których doszło do
całkowitego zniszczenia lub nieodwracalnej
utraty wyrobów akcyzowych.”,
Art.
2. Państwo członkowskie nakazujące T Art.
1
10) w art. 18:
39 ust. stosowanie oznaczeń podatkowych lub
pkt 10 (…)
2
krajowych znaków identyfikacyjnych
lit. b
określonych w ust. 1 ma obowiązek
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
udostępniać je uprawnionym prowadzącym
„4. Dane z ewidencji, o których mowa w ust.
składy podatkowe w innych państwach
3 pkt 4, są potwierdzane na wniosek
członkowskich. Każde państwo członkowskie
zainteresowanych podmiotów albo
może jednak postanowić o udostępnianiu tych
udostępniane właściwym organom państw
oznaczeń lub znaków przedstawicielowi
członkowskich Wspólnoty Europejskiej, jak
podatkowemu upoważnionemu przez właściwe
również wykorzystywane przez System.”;
organy tego państwa członkowskiego.
Art.
1. Do dnia 31 grudnia 2010 r. państwa T Art.
10
Art. 10. Do dnia 31 grudnia 2010 r.
46
członkowskie wysyłki mogą nadal zezwalać na
przemieszczanie wyrobów akcyzowych z
rozpoczynanie przemieszczania wyrobów
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
akc
o
ch
proced r e a ies enia pobor
49
akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru
akcyzy odbywa się na zasadach
akcyzy na podstawie formalności określonych
obowiązujących przed dniem wejścia w życie
w art. 15 ust. 6 i art. 18 dyrektywy
niniejszej ustawy.
92/12/EWG.
Przemieszczania takie, jak również ich
zamykanie, podlegają przepisom, o których
mowa w akapicie pierwszym, oraz art. 15 ust. 4
i 5 oraz art. 19 dyrektywy 92/12/EWG. Artykuł
15 ust. 4 tej dyrektywy stosuje się w
odniesieniu do wszystkich gwarantów
wyznaczonych zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2
niniejszej dyrektywy.
Do takich przemieszczeń nie stosuje się
art. 21-27 niniejszej dyrektywy.
2. Przemieszczenia wyrobów akcyzowych
rozpoczęte przed dniem 1 kwietnia 2010 r. są
przeprowadzane i zamykane zgodnie z
przepisami dyrektywy 92/12/EWG.
Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania
do tych przemieszczeń.
Art.
1. Państwa członkowskie przyjmują i T Art.
19
Art. 19. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1
48 ust. publikują nie później niż dnia 1 stycznia 2010
września 2010 r.
1
r. przepisy ustawowe, wykonawcze i
administracyjne niezbędne do wykonania
niniejszej dyrektywy ze skutkiem od dnia 1
kwietnia 2010 r. Państwa członkowskie
niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych
przepisów ustawowych, wykonawczych i
administracyjnych wraz z tabelą korelacji
pomiędzy tymi przepisami a niniejszą
dyrektywą.
Przepisy przyjęte przez państwa
członkowskie zawierają odniesienie do
niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie
towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody
dokonywania takiego odniesienia określane są
przez państwa członkowskie.
50
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Tre ć przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 1 e) pkt 19 otrzymuje brzmienie:
zmiana ma na celu usunięcie dotychczasowych wątpliwości
pkt lit. e
interpretacyjnych i polega na wykreśleniu z definicji nabywcy końcowego
„nabywca końcowy – podmiot nabywający energię elektryczną, wyrazu „tą”, który sugerował, że chodzi o obrót jedynie energią nabytą, a
nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, nie wytworzoną. Zgodnie z dotychczasową definicją nabywca końcowy to
dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu podmiot nabywający energię elektryczną, który nie posiada koncesji na
przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią. Ponadto
energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm. 1), z wprowadzono zmiany mające na celu umożliwienie rzeczywistego i
wyłączeniem:”,
bezpiecznego dostępu do rynku giełdowego odbiorcom, w tym również
odbiorcom końcowym, poprzez wyłączenie z definicji nabywcy
końcowego domów maklerskich i towarowych domów maklerskich, które
działają na zlecenie swoich klientów i instytucji rozliczeniowych
działających w imieniu swoich członków. Brak takiego wyłączenia
spowodowałby, że podmioty te byłyby zobowiązane do uiszczenia należnej
akcyzy, jako podatnicy tego podatku. Wyłączenie ich z definicji nabywcy
końcowego pozwoli na ich udział w rynku giełdowym, zgodnie z ich
funkcją, natomiast obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym będzie w
tym przypadku obciążał ich klientów będących nabywcami końcowymi.
Art. 1
f) w pkt 20 lit. b otrzymuje brzmienie:
Art. 2 pkt 20 lit. b – definicję ubytków wyrobów akcyzowych rozszerzono
pkt 1 lit.
o ubytki wyrobów energetycznych objętych zwolnieniem od akcyzy ze
„b) objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na
f, g i h
względu na przeznaczenie, powstające podczas ich przemieszczania, a w
przeznaczenie:
(akapit
przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowania. Zapis ten
pierwsz
- napojów alkoholowych,
umożliwi zwolnienie od akcyzy ww. ubytków do wysokości ustalonej
y,
- wyrobów energetycznych przemieszczanych, a w przez właściwego naczelnika urzędu celnego.
trzeci,
przypadku podmiotu pośredniczącego, również
szósty i
magazynowanych;”,
Art. 2 ust. 1 pkt 22 – w celu stworzenia systemu bardziej
siódmy)
g) pkt 22 i 23 otrzymują brzmienie:
odpowiadającego realiom obrotu wyrobami akcyzowymi zwalnianymi od
„22) podmiot zużywający – podmiot:
akcyzy ze względu na przeznaczenie, dokonano zmiany definicji podmiotu
zużywającego. Przedmiotowa zmiana pozwoli ponadto na wyeliminowanie
a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce różnic w interpretacji art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2.
prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju,
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 158, poz. 1123 i Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 52, poz. 343, Nr 115, poz.
790, Nr 130, poz. 905, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 3, poz. 11,i Nr 69, poz. 586, Nr 165, poz. 1316 i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010 r. Nr 21, poz.
104.
51
który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze
względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do
zwolnienia,
b) niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca
prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju,
który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od
akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32
ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe
zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce
pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany
statek powietrzny lub jednostka pływająca, na którą są
dostarczane nabyte wyroby;
Art. 2 ust. 1 pkt 23 - dokonano zmiany definicji podmiotu
23) podmiot
pośredniczący – podmiot mający siedzibę lub pośredniczącego. Nowa definicja umożliwi dokonywanie obrotu wyrobami
miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano akcyzowymi zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie jako
zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na podmiot pośredniczący, podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy.
dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od
akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu
podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a
w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32
ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu;”,
Art. 2 ust. 1 pkt 24 [implementacja] – implementując postanowienia art.
h) dodaje się pkt 24-32 w brzmieniu:
4 pkt 6 dyrektywy 2008/118/WE, wprowadzono definicję zawieszającej
„24) zawieszająca procedura celna – zawieszającą procedury celnej. W stosunku do regulacji przewidzianych w prawie
procedurę celną w rozumieniu przepisów prawa celnym, pojęcie zawieszającej procedury celnej zdefiniowane na użytek
celnego, jak również wprowadzenie wyrobów
przepisów o podatku akcyzowym zostało rozszerzone o przypadki objęcia
akcyzowych do miejsca składowania czasowego, do wyrobów akcyzowych dozorem celnym w związku z ich wprowadzeniem
wolnych obszarów celnych lub do składów do miejsca czasowego składowania, wolnego obszaru celnego lub składu
wolnocłowych;
wolnocłowego.
25) miejsce importu – miejsce, w którym znajdują się
importowane wyroby akcyzowe w momencie
Art. 2 ust. 1 pkt 25 [implementacja] – wprowadzenie definicji miejsca
dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów importu związane jest z nowymi zasadami dotyczącymi importu wyrobów
prawa celnego;
akcyzowych i możliwością objęcia ich procedurą zawieszenia poboru
26) System – krajowy system teleinformatyczny służący do akcyzy. Wyjaśnienie tej kwestii zamieszczono w uzasadnieniu do art. 2 pkt
obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z 14.
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,
w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru Art. 2 ust. 1 pkt 26 [implementacja] – implementując postanowienia
i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany dyrektywy 2008/118/WE w zakresie obsługi przemieszczeń wyrobów
k
h
d
i
i
b
k
ż i
52
miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przy użyciu
miejsca przeznaczenia, o których mowa w
systemu elektronicznego, wprowadzono definicję tego Systemu. System
Rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 684/2009 z dnia 24 przejmie funkcjonalności działającego obecnie systemu
lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady teleinformatycznego przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium
2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych kraju i będzie spełniał wymagania nałożone przepisami ustawy z dnia 17
procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.). Z Systemu będą
197 z 29.07.2009, str. 24);
korzystały podmioty dokonujące przemieszczeń wyrobów akcyzowych w
27) raport odbioru – raport składany za pośrednictwem procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz administracja podatkowa.
Systemu stanowiący dowód, iż przemieszczanie Podmioty dokonujące przemieszczeń wyrobów akcyzowych będą miały
wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury możliwość wysyłania do Systemu komunikatów oraz otrzymywania
zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone;
zweryfikowanych komunikatów z Systemu oraz od swoich kontrahentów.
28) dokument zastępujący raport odbioru - dokument Art. 2 ust. 1 pkt 27 i 28 [implementacja] - implementując postanowienia
zawierający takie same dane jak raport odbioru, dyrektywy 2008/118/WE w zakresie zasad przemieszczania wyrobów
stanowiący dowód, iż przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przy użyciu Sytemu
akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia na podstawie e-AD, wprowadzono definicję raportu odbioru oraz
poboru akcyzy zostało zakończone, stosowany gdy dokumentu zastępującego raport odbioru. Co do zasady przemieszczanie
System jest niedostępny;
wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie
29) raport wywozu – raport składany za pośrednictwem kończyło się w momencie złożenia raportu odbioru za pośrednictwem
Systemu stanowiący dowód, iż w przypadku eksportu Systemu. W przypadkach incydentalnych, gdy System nie będzie dostępny
przemieszczanie wyrobów akcyzowych z
– zastosowanie będzie miał dokument zastępujący raport odbioru w formie
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy papierowej.
zostało zakończone;
30) dokument zastępujący raport wywozu – dokument Art. 2 ust. 1 pkt 29 i 30 [implementacja] - implementując postanowienia
zawierający takie same dane jak raport wywozu, dyrektywy 2008/118/WE w zakresie zasad przemieszczania wyrobów
stanowiący dowód, iż w przypadku eksportu
akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przy użyciu Sytemu
przemieszczanie wyrobów akcyzowych z
na podstawie e-AD, wprowadzono definicję raportu wywozu oraz
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy dokumentu zastępującego raport wywozu. Zarówno raport wywozu, jak i
zostało zakończone, stosowany gdy System jest dokument zastępujący raport wywozu będą miały zastosowanie w
niedostępny;
przypadku eksportu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury
31) podmiot wysyłający – podmiot prowadzący skład zawieszenia poboru akcyzy i będą stanowiły dowód zakończenia
podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, którzy przemieszczania w tej procedurze. Raport wywozu składany będzie za
wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem
pośrednictwem Systemu, a dokument zastępujący raport wywozu znajdzie
procedury zawieszenia poboru akcyzy;
zastosowanie w przypadku niedostępności Systemu.
32) podmiot odbierający – podmiot prowadzący skład
podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na Art. 2 ust. 1 pkt 31 i 32 – w celu ujednolicenia i uporządkowania
i
l
ii
j
ł j
i
d
d fi i j
d i
53
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2966-cz1 › Pobierz plik
- 2966-cz2 › Pobierz plik
- 2966-001-c2 › Pobierz plik
- 2966-006 › Pobierz plik
- 2966-002.PDF › Pobierz plik
- 2966-003 › Pobierz plik
- 2966-004.PDF › Pobierz plik
- 2966-005 › Pobierz plik