Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2966
- Data wpłynięcia: 2010-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013
2966-cz1
19
produktów energetycznych i energii elektrycznej, zgodnie z którym państwa członkowskie
zwalniają produkty energetyczne i energię elektryczną wykorzystywaną do produkcji energii
elektrycznej.
Art. 32 ust. 4 pkt 2 – z uwagi na zmienioną treść art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b, zgodnie z którym
dopuszczalne normy zużycia będą ustalane również dla alkoholu etylowego częściowo
skażonego środkami skażającymi i wykorzystywanego do produkcji produktów
nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w art. 32 ust. 4 pkt 2 dodano warunek zwolnienia
od akcyzy dla przedmiotowego alkoholu etylowego dotyczący ilości zwalnianego alkoholu
w przypadku zużywania tego alkoholu przez podmiot zużywający (producenta produktów
nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi na bazie skażonego częściowo alkoholu
etylowego). Określone zostało, iż podmiot zużywający może korzystać ze zwolnienia od
akcyzy dla alkoholu etylowego jw. w ilości nieprzekraczającej norm zużycia ustalonych przez
właściwego naczelnika urzędu celnego, w drodze decyzji. Powyższe rozwiązanie prawne
pozwoli uzyskać pełną informację odnośnie ilości alkoholu etylowego, która faktycznie
podlegać powinna zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 2 pkt 2 projektu ustawy.
Zapobiegnie tym samym możliwość występowania nieprawidłowości i nadużyć w stosowaniu
przedmiotowego zwolnienia.
Art. 32 ust. 5 pkt 1 – w celu uniknięcia ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych dopre-
cyzowano, że objęcie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na
przeznaczenie zabezpieczeniem, ma na celu zabezpieczyć kwotę zobowiązania podatkowego
mogącego powstać nie tylko w wyniku naruszenia warunków zwolnienia, ale również
w wyniku użycia przedmiotowych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do
zwolnienia od akcyzy. Dotychczasowy zapis wskazywał jedynie na naruszenie warunków
zwolnienia (art. 32 ust. 5 – 13) i mógł powodować nieprawidłowe oszacowanie wysokości
zobowiązania podatkowego objętego zabezpieczeniem.
Art. 32 ust. 5 pkt 3 – wyłączono obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych od
akcyzy ze względu na przeznaczenie w stosunku do podmiotu zużywającego, który pozostałe
węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 używa wyłącznie do celów
opałowych.
Art. 32 ust. 14 – w związku z uregulowaniem w ustawie zasad zwrotu wyrobów akcyzowych
zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie do podmiotu, od którego zostały
nabyte, w niniejszym przepisie określono sposób dokumentowania tego zwrotu. Zwrot będzie
20
się odbywał na podstawie nowo wystawionego dokumentu dostawy. Szczegółowe zasady
dokonywania tego zwrotu zostaną określone w rozporządzeniu wykonawczym.
Art. 38 ust. 1 pkt 1 – w związku z brzmieniem art. 42 ust. 1a, w którym uregulowano
przypadki powrotnego wprowadzenia do składu podatkowego wyrobów akcyzowych zwol-
nionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, niedostarczonych ze składu podatkowego
do podmiotu pośredniczącego albo ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,
rozszerzono delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia
w drodze rozporządzenia wzoru i sposobu stosowania dokumentu dostawy również
w sytuacji, o której mowa w dodanym ww. art. 42 ust. 1a.
Art. 38 ust. 1 pkt 4 – w przepisie dodano delegację dla ministra właściwego do spraw
finansów publicznych do uregulowania warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych
zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie do podmiotu pośredniczącego albo
do składu podatkowego.
Art. 38 ust. 2 pkt 2 – rozszerzono delegację dla ministra właściwego do spraw finansów
publicznych o możliwość określenia sytuacji, w których dla zastosowania zwolnienia od
akcyzy nie muszą być spełnione niektóre albo wszystkie warunki, o których mowa w art. 32
ust. 3 lub 5 – 13. W przypadku niektórych zwolnień, takich jak np. zwolnienie gazu płynnego
do celów opałowych rozlewanego w składzie podatkowym do butli gazowych, zwolnienie nie
powinno być ograniczone tylko do przemieszczania pomiędzy składem podatkowym,
podmiotem pośredniczącym i podmiotem zużywającym. W tym przypadku możliwe będzie
występowanie większej ilości pośredników.
Art. 40 ust. 1 pkt 1 – w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a z uwagi na konieczność uregulowania kwestii
związanych ze zwrotem do składu podatkowego (np. w związku z reklamacją) wyrobów
akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyprowadzonych ze
składu podatkowego i skutecznie dostarczonych do podmiotu pośredniczącego albo podmiotu
zużywającego, wprowadzono możliwość ponownego objęcia procedurą zawieszenia poboru
akcyzy w składzie podatkowym takich wyrobów. Potrzeba zmiany przepisów w tym zakresie
była sygnalizowana przez podmioty i organy podatkowe.
Art. 40 ust. 1 pkt 2 (implementacja) – przepis stanowi implementację art. 17 ust. 1 lit. b
dyrektywy 2008/118/WE, który wskazuje na możliwość przemieszczania wyrobów
akcyzowych wysyłanych przez zarejestrowanego wysyłającego w procedurze zawieszenia
21
poboru akcyzy z miejsca importu na terytorium kraju do jednego z miejsc przeznaczenia na
terytorium kraju.
Art. 40 ust. 1 pkt 3 (implementacja) – w związku z wprowadzeniem instytucji zarejestro-
wanego wysyłającego i rezygnacją z konieczności wprowadzania wyrobów akcyzowych
importowanych i objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego
importera (dotychczasowy art. 40 ust. 1 pkt 2), zrezygnowano również z wprowadzonego
ustawą z dnia 21 maja 2009 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 98, poz.
819) wyjątku od powyższej zasady, dotyczącego węglowodorów gazowych.
Art. 40 ust. 2 pkt 6 – 7 i 9 (implementacja) – w związku z uchyleniem art. 31 ust. 2 i zmianą
brzmienia art. 31 ust. 1 (patrz uzasadnienie do zmiany przedmiotowego przepisu) w przepi-
sach tych dokonano niezbędnych zmian redakcyjnych. Dodatkowo w art. 40 ust. 2 pkt 7
zastąpiono pojęcie „zarejestrowanego handlowca” pojęciem „zarejestrowanego odbiorcy”
– zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 13.
Art. 40 ust. 2 pkt 10 (implementacja) – stanowi nową regulację, określającą przypadki prze-
mieszczania importowanych wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy
z miejsca importu na terytorium kraju do miejsca przeznaczenia na terytorium państwa
członkowskiego. Niniejszy przepis stanowi implementację art. 17 ust. 1 lit. b dyrektywy
2008/118/WE.
Art. 40 ust. 2 pkt 11 (implementacja) – reguluje przypadki przemieszczania importowanych
wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu na
terytorium państwa członkowskiego do miejsca odbioru na terytorium kraju i stanowi
implementację art. 17 ust. 1 lit. b dyrektywy 2008/118/WE.
Art. 40 ust. 3 i 4 (implementacja) – rezygnacja z dotychczasowej treści obu przepisów jest
konsekwencją przyjęcia na gruncie dyrektywy 2008/118/WE (art. 4 pkt 8), a w związku z tym
również na gruncie krajowych regulacji (art. 2 ust. 1 pkt 7), iż z importem wyrobów akcy-
zowych nie mamy do czynienia, dopóki wyroby akcyzowe są objęte zawieszającą procedurą
celną. Obecne regulacje, zawarte w art. 40 ust. 3 i 4, przewidują w przypadku objęcia
wyrobów akcyzowych zawieszającą procedurą celną – zawieszenie poboru akcyzy.
Znowelizowany przepis art. 40 ust. 3 stanowi implementację regulacji zawartej w art. 17
ust. 1 dyrektywy 2008/118/WE, w myśl której w przypadkach wskazanych w tym przepisie
wyroby akcyzowe mogą być przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy także
wtedy, gdy przemieszczane są przez terytorium państwa trzeciego.
22
Art. 40 ust. 6 – w wyniku zmiany możliwe będzie stosowanie instytucji przedpłaty akcyzy
w przypadku prowadzenia działalności w zakresie produkcji wyrobów akcyzowych innych
niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.
Obecna regulacja przewiduje możliwość prowadzenia działalności w zakresie produkcji ww.
wyrobów poza składem podatkowym jedynie w przypadku określonym w art. 47 ust. 1 pkt 1.
Art. 40 ust. 8 (implementacja) – przepis stanowi implementację art. 13 ust. 3 dyrektywy
2008/118/WE, który wyłącza stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w odnie-
sieniu do wyrobów akcyzowych przeznaczonych dla sił zbrojnych wymienionych w art. 31
ust. 1 pkt 4 – w przypadku stosowania procedury bezpośrednio opartej na Traktacie
Północnoatlantyckim.
Art. 41 ust. 1 (implementacja) – zmiana treści przepisu w stosunku do jego dotychczasowego
brzmienia polega na zastąpieniu warunku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy
(określonego w pkt 1 tego ustępu), jakim jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów
akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego, warunkiem stosowania e-AD
albo dokumentu zastępującego e-AD. Zmiana została dokonana w celu implementacji art. 21
ust. 1 i art. 26 dyrektywy 2008/118/WE, zgodnie z którymi przemieszczanie wyrobów
akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie miało miejsce, co do zasady, na
podstawie e-AD, tj. elektronicznego administracyjnego dokumentu. W przypadkach incyden-
talnych, gdy system elektroniczny nie będzie dostępny – zastosowanie będzie miał natomiast
dokument zastępujący e-AD.
Art. 41 ust. 2 i 3 – zmiana ma charakter redakcyjny i jest związana z nowym brzmieniem
art. 31 (patrz uzasadnienie do art. 31).
Art. 41 ust. 4 (implementacja) – zmiana brzmienia przepisu jest m. in. konsekwencją
wprowadzenia zmian w zakresie dokumentowania przemieszczania wyrobów akcyzowych
z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku wprowadzenia Systemu.
Zgodnie z nowym brzmieniem przepisu warunkiem zastosowania procedury zawieszenia
poboru akcyzy w przypadku przemieszczania na terytorium kraju w ramach nabycia
wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, o któ-
rych mowa w art. 40 ust. 6, będzie wyłącznie dołączenie dokumentów handlowych zamiast
e-AD (a nie jak dotychczas zamiast administracyjnego dokumentu towarzyszącego w formie
papierowej). Ponadto dodanie wyrazu „wyłącznie” ma na celu jednoznaczne wskazanie, iż
w tym przypadku nie zachodzi konieczność spełnienia warunku stosowania procedury
23
zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, jakim jest złożenie
zabezpieczenia akcyzowego.
Art. 41 ust. 5 (implementacja) – zmiana treści przepisu w stosunku do jego dotychczasowego
brzmienia polega na wprowadzeniu nowej formy dokumentowania odbioru wyrobów
akcyzowych przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i jest
związana z przyjęciem Systemu. W nowym brzmieniu przepisu przy przemieszczaniu
wyrobów akcyzowych nie powstanie zobowiązanie podatkowe i wygaśnie powstały
obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, co do zasady, z chwilą otrzymania przez niego
raportu odbioru, a w przypadku awarii Systemu – dokumentu zastępującego raport odbioru,
o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 28.
Art. 41 ust. 6 – 8 i 14 (implementacja) – w związku w wprowadzeniem Systemu przy
dokumentowaniu przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru
akcyzy, zrezygnowano z przepisów dotyczących stosowania i dokumentowania tej procedury
na podstawie administracyjnych dokumentów towarzyszących w formie papierowej.
Art. 41 ust. 9 (implementacja) – zmiana polega na doprecyzowaniu brzmienia przepisu
poprzez wyraźne wskazanie, że procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania
wobec wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, które są przemieszczane między
składami podatkowymi na terytorium kraju (z wyjątkiem składów podatkowych tego samego
podmiotu), w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub w celu dokonania eksportu.
Zmiana tego przepisu ma przede wszystkim na celu umożliwienie przemieszczania wyrobów
akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
z
miejsca importu do składu podatkowego na terytorium kraju. Zgodnie z definicją
zarejestrowanego wysyłającego podmiot ten wysyła importowane wyroby akcyzowe
z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy m.in. do składu
podatkowego na terytorium kraju. Z przepisów ustawy wynika, że wyroby importowane
mogą być oznaczone znakami akcyzy zarówno w państwie trzecim, jak i w składzie
podatkowym przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Względy
praktyczne często przemawiają za oznaczaniem wyrobów akcyzowych na linii produkcyjnej,
a więc w omawianym przypadku w państwie trzecim. Importowane wyroby mogą być
następnie przemieszczane na terytorium kraju od zarejestrowanego wysyłającego do składu
podatkowego. Mając na uwadze powyższe zaproponowano zmianę art. 41 ust. 9 pozwalającą
na przemieszczanie w takich przypadkach na terytorium kraju wyrobów akcyzowych
oznaczonych znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2966-cz1 › Pobierz plik
- 2966-cz2 › Pobierz plik
- 2966-001-c2 › Pobierz plik
- 2966-006 › Pobierz plik
- 2966-002.PDF › Pobierz plik
- 2966-003 › Pobierz plik
- 2966-004.PDF › Pobierz plik
- 2966-005 › Pobierz plik