Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz ustawy - Kodeks karny
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia obowiązku przechowywania przez okres 12 miesięcy materiałów zgromadzonych podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej, z możliwością dokonania wcześniejszego ich zniszczenia i zamieszczenia w Kodeksie karnym regulacji dotyczącej orzekanego przez sąd środka karnego w postaci zakazu wstępu na imprezę masową
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2878
- Data wpłynięcia: 2010-01-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz ustawy - Kodeks karny
- data uchwalenia: 2010-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 1021
2878
3
zę masową, będzie wpływać na skuteczniejsze egzekwowanie orzeczeń sądowych, a
tym samym nastąpi przywrócenie stanu zabezpieczenia realizacji tego środka karnego
jaki istniał do 1 sierpnia 2009 r., to jest do czasu wejścia w życie nowej ustawy o bez-
pieczeństwie imprez masowych. Kierując się potrzebą zapewnienia spójności systemu
prawnego w zakresie środków karnych proponuje się aby regulacja w tym zakresie zo-
stała zamieszczona w przepisie Kodeksu karnego, który penalizuje nierespektowanie
orzeczeń sądu w postaci określonych w nim zakazów, nakazów lub obowiązków dane-
go zachowania, co zagrożone jest karą pozbawienia wolności do lat 3.
Projekt nie był poddany konsultacjom społecznym.
Projektowana ustawa nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
Skutki finansowe dla budżetu państwa będą uzależnione od ilości ewentual-
nych naruszeń art. 244 Kodeksu karnego odnośnie złamania zakazu wstępu na imprezę
masową i będą pokrywane z odpowiedniej części budżetu państwa dotyczącej finanso-
wania wymiaru sprawiedliwości.
Warszawa, 20 stycznia 2010 r.
BAS – WAL – 37/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz ustawy
– Kodeks karny (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ireneusz Raś)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 11 ustawy z dnia 20 marca 2009 r.
o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504) oraz art. 244
ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, ze
zmianami).
Zgodnie z zaproponowanym brzmieniem art. 11 ust. 3 – 3c ustawy o
bezpieczeństwie imprez masowych, zgromadzone podczas utrwalania przebiegu
imprezy masowej materiały organizator przechowuje po zakończeniu imprezy
masowej przez okres 12 miesięcy, a następnie komisyjnie je niszczy. Materiały
te mogą być zniszczone wcześniej, po uzyskaniu zgody prokuratora rejonowego
właściwego ze względu na miejsce przeprowadzonej imprezy masowej lub
zgody właściwego terytorialnie komendanta Policji. W projekcie przewidziano
tryb oraz terminy dla wyrażenia takiej zgody.
Zgodnie z proponowaną zmianą art. 244 kodeksu karnego, osoba, która
nie stosuje się do orzeczonego przez sąd zakazu wstępu na imprezę masową
będzie podlegać karze pozbawienia wolności do lat trzech.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnień objętych proponowaną
ustawą.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Proponowane zmiany w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych
oraz w ustawie – Kodeks karny nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.
4.
Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych
oraz o zmianie ustawy – Kodeks karny nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, prawo karne, imprezy masowe, sport
2
Warszawa, 20 stycznia 2010 r.
BAS – WAL – 38/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o
bezpieczeństwie imprez masowych oraz o zmianie ustawy – Kodeks karny
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ireneusz Raś) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 11 ustawy z dnia 20 marca 2009 r.
o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504) oraz art. 244
ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, ze
zmianami).
Zgodnie z zaproponowanym brzmieniem art. 11 ust. 3 – 3c ustawy o
bezpieczeństwie imprez masowych, zgromadzone podczas utrwalania przebiegu
imprezy masowej materiały organizator przechowuje po zakończeniu imprezy
masowej przez okres 12 miesięcy, a następnie komisyjnie je niszczy. Materiały
te mogą być zniszczone wcześniej, po uzyskaniu zgody prokuratora rejonowego
właściwego ze względu na miejsce przeprowadzonej imprezy masowej lub
zgody właściwego terytorialnie komendanta Policji. W projekcie przewidziano
tryb oraz terminy dla wyrażenia takiej zgody.
Zgodnie z proponowaną zmianą art. 244 kodeksu karnego, osoba, która
nie stosuje się do orzeczonego przez sąd zakazu wstępu na imprezę masową
będzie podlegać karze pozbawienia wolności do lat trzech.
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej, a zatem
nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu
art. 95a Regulaminu Sejmu.
Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, prawo karne, imprezy masowe, sport