eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych

Rządowy projekt ustawy o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych

- projekt dotyczy określenia szczegółowych uprawnień ministra ds Skarbu Państwa - odnosząc się do zarzutów Komisji WE i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości WE - w dziedzinie ich wykonywania w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2548
  • Data wpłynięcia: 2009-11-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych
  • data uchwalenia: 2010-03-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 65, poz. 404

2548

niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne”;
4) jest nieskazitelnego charakteru i swym dotychczasowym zachowaniem,
doświadczeniem zawodowym oraz posiadanymi kwalifikacjami daje rękojmię
prawidłowego wykonywania obowiązków;
5) nie była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
4.
Urzędnik łącznikowy do spraw ochrony infrastruktury krytycznej może być osobą
odpowiedzialną za utrzymywanie kontaktów z podmiotami właściwymi w zakresie ochrony
infrastruktury krytycznej, o której mowa w art. 6 ust. 5a ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r.
o zarządzaniu kryzysowym.
5.
Urzędnikowi łącznikowemu do spraw ochrony infrastruktury krytycznej przysługuje
prawo do:
1) uczestniczenia w posiedzeniach zarządu spółki dotyczących spraw, o których
mowa w art. 2 ust. 1 i 2, z głosem doradczym;
2) żądania od organów spółki wszelkich dokumentów, informacji oraz wyjaśnień
dotyczących spraw, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2.

Art. 6. 1. Zarząd spółki zobowiązany jest do przekazywania urzędnikowi łącznikowemu
do spraw ochrony infrastruktury krytycznej dokumentów lub informacji o podjęciu uchwały
lub o dokonaniu przez organy spółki czynności prawnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2,
w terminie 3 dni od dnia ich podjęcia lub dokonania.
2. Zarząd spółki powiadamia urzędnika łącznikowego do spraw ochrony infrastruktury
krytycznej o każdym planowanym posiedzeniu dotyczącym spraw, o których mowa w art. 2
ust. 1 i 2.
3. Urzędnik łącznikowy do spraw ochrony infrastruktury krytycznej sporządza dla
zarządu spółki oraz rady nadzorczej raport o stanie ochrony infrastruktury krytycznej. Raport
jest sporządzany co kwartał lub na żądanie zarządu spółki lub rady nadzorczej. Raport
powinien zawierać informacje dotyczące ochrony infrastruktury krytycznej w zakresie:
1) ochrony fizycznej;
2) ochrony technicznej;
3) ochrony prawnej;

5
4) ochrony osobowej;
5) ochrony teleinformatycznej;
6) planów odbudowy i przywracania infrastruktury krytycznej do funkcjonowania.
4. Raport jest przekazywany ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa oraz
Dyrektorowi Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. Jeżeli raport jest niepełny, zawiera
nieścisłości lub nie przedstawia dokładnie stanu faktycznego w zakresie spraw w nim
zawartych, urzędnik łącznikowy do spraw ochrony infrastruktury krytycznej jest
zobowiązany, na wezwanie ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa lub Dyrektora
Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, do uzupełnienia raportu we wskazanym zakresie
i terminie.
5. Urzędnik łącznikowy do spraw ochrony infrastruktury krytycznej sporządza
sprawozdanie kwartalne z wykonanych obowiązków, które składa ministrowi właściwemu do
spraw Skarbu Państwa oraz Dyrektorowi Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
6. Urzędnik łącznikowy do spraw ochrony infrastruktury krytycznej, w terminie 4 dni od
dnia otrzymania dokumentów lub informacji o podjęciu uchwały lub o dokonaniu przez
organy spółki czynności prawnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2, przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw Skarbu Państwa oraz Dyrektorowi Rządowego Centrum
Bezpieczeństwa pisemną informację w tej sprawie oraz stanowisko odnośnie do wniesienia
sprzeciwu, wraz z jego uzasadnieniem.
7. Przekazywanie informacji oraz raportów, o których mowa w ust. 3 – 6 oraz w art. 5
ust. 2 pkt 1, 2, 5, 6 i w ust. 5 pkt 2, następuje zgodnie z przepisami o ochronie informacji
niejawnych.
8. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb
powoływania i odwoływania urzędnika łącznikowego do spraw ochrony infrastruktury
krytycznej oraz sposób wykonywania przez niego obowiązku monitorowania działalności
spółki w zakresie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 i 2, uwzględniając konieczność efektywnego
wykonywania szczególnych uprawnień ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa
w spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych.

Art. 7. W przypadku połączenia lub podziału spółek minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa zachowuje szczególne uprawnienia w spółkach powstałych w wyniku takiego

6
połączenia lub podziału. Art. 4 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Art. 8. W stosunku do spółek, w których prawa z akcji albo udziałów należących do
Skarbu Państwa wykonuje inny minister, szczególne uprawnienia ministra właściwego do
spraw Skarbu Państwa, określone w ustawie, wykonuje ten inny minister.

Art. 9. Traci moc ustawa z dnia 3 czerwca 2005 r. o szczególnych uprawnieniach Skarbu
Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku
publicznego lub bezpieczeństwa publicznego (Dz. U. Nr 132, poz. 1108 i Nr 267, poz. 2258).

Art. 10. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2010 r.

¹) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 65, poz.553, Nr 85,
poz. 716 i Nr 131, poz. 1076,
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113,
poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r.
Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524 oraz z 2008 r. Nr 229,
poz. 1539.
11/21a/rch

7
U Z A S A D N I E N I E

1.
Ustawa z dnia 3 czerwca 2005 r. o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz
ich wykonywaniu w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego
lub bezpieczeństwa publicznego (Dz. U. Nr 132, poz. 1108 i Nr 267, poz. 2258), która weszła
w życie dnia 19 lipca 2005 r. miała wprowadzić do krajowego porządku prawnego
instrumenty wzmacniające pozycję Skarbu Państwa w tych spółkach kapitałowych, które
miały istotne znaczenie dla porządku i bezpieczeństwa publicznego. Z uwagi jednak na
nieprecyzyjne i zarazem skomplikowane mechanizmy ustawy, takie jak np.:

zastosowanie nieostrych i niejasnych kryteriów ustawowych określających czynności
spółki objęte obowiązkiem powiadomienia do Ministra Skarbu Państwa oraz uzyskania
zgody Ministra Skarbu Państwa,

zastosowanie sankcji nieważności czynności spółki w przypadku braku powiadomienia
o tak niejednoznacznie określonych czynności,

zbyt dużą ilość sektorów objętych regulacjami ustawowymi bez wyraźnego wskazania na
związek przyczynowy z istotnym znaczeniem tych sektorów dla porządku
i bezpieczeństwa publicznego,

wprowadzenie kosztownej instytucji obserwatorów powoływanych i opłacanych przez
Ministra Skarbu Państwa
ustawa z dnia 3 czerwca 2005 r. o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich
wykonywaniu w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub
bezpieczeństwa publicznego nie spełniła de facto celów stawianych przez ustawodawcę
i w praktyce nie była dotychczas stosowana.

2. W dniu 15 grudnia 2006 r. Komisja WE, stosując procedurę przewidzianą w art. 226
Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), wszczęła formalne postępowanie
przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ustawą z dnia 3 czerwca 2005 r.
o

szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach
kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego
(naruszenie 2006/2432). Komisja WE wystosowała do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej
zarzuty formalne („letter of formal notice”), w których zwraca uwagę, iż przedmiotowy akt
prawny wraz z wydanymi na jego podstawie aktami wykonawczymi jest niezgodny z art. 56
TWE (swoboda przepływu kapitału) oraz z art. 43 TWE (swoboda przedsiębiorczości).




W dniu 27 czerwca 2007 r. Komisja WE wystosowała wobec Rządu Rzeczypospolitej
Polskiej tzw. „uzasadnioną opinię”, w której podtrzymała wyrażone uprzednio zarzuty wobec
wspomnianej ustawy. O ile Rząd Rzeczypospolitej Polskiej nie osiągnie porozumienia
z Komisją WE co do kształtu ustawy zgodnego z prawem wspólnotowym, kolejnym krokiem
Komisji WE będzie skierowanie sprawy do rozpatrzenia przez Trybunał Sprawiedliwości
Wspólnot Europejskich. W związku z powyższym, Ministerstwo Skarbu Państwa podjęło
działania mające na celu dostosowanie przepisów ustawy do prawodawstwa wspólnotowego.
W grudniu 2007 r. Minister Skarbu Państwa zadeklarował chęć współpracy z Komisją WE
w celu wypracowania rozwiązań w sprawie ostatecznego kształtu ustawy z dnia 3 czerwca
2005 r. o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach
kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa
publicznego, które uwzględniałyby podstawowe zasady określone w Traktacie Wspólnot
Europejskich, takie jak swoboda przedsiębiorczości i wolności gospodarczej. Informacja
o zmianie stanowiska Rządu Rzeczypospolitej Polskiej wobec ustawy z dnia 3 czerwca
2005 r. o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach
kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego
została zaakceptowana przez Komitet Europejski Rady Ministrów w styczniu 2008 r.

3.
Odnosząc się do zarzutów Komisji WE o niezgodności obecnie obowiązującej ustawy
z 2005 r. z prawem wspólnotowym, stwierdzić należy że zarzuty koncentrują się na:
– braku określenia celu, któremu ma służyć ustawa, w ocenie Komisji WE cel ten powinien
być dopuszczalny w świetle dotychczasowego orzecznictwa Trybunału (zarzuty wobec
art. 1 ustawy),
– braku precyzji użytych pojęć o istotnym znaczeniu i zbyt dużej uznaniowości odnośnie do
decyzji organów spółki, co do których Minister Skarbu Państwa może wyrazić swój
sprzeciw (zarzuty wobec art. 2 ustawy),
– zbyt ogólnemu określeniu składników mienia spółki, którymi zadysponowanie może
podlegać sprzeciwowi Ministra Skarbu Państwa (zarzuty wobec art. 3 ustawy),
– braku założeń polityki państwa w dziedzinach życia społecznego lub gospodarczego,
o których mowa w art. 4 ustawy,
– powoływania obserwatorów w spółkach (zarzuty wobec art. 5 oraz 6 ustawy),
– zbyt szerokiej liście sektorów podlegających ustawie i niewystarczająco uzasadnionych
dodatkowych warunkach jakie muszą spełniać funkcjonujące w nich podmioty gospodarcze

2
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: