Rządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych
- wprowadzenie ustawy określającej zasady i warunkia) prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej,b) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,c) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,d) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach doświadczalnych,e) wprowadzania do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach,f) prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych,g) udostępniania informacji o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,h) udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach organizmów genetycznie zmodyfikowanych- wprowadzenie przepisów wskazujących organy właściwe w wyżej wymienionych sprawach oraz w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących organizmów genetycznie modyfikowanych;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2547
- Data wpłynięcia: 2009-11-25
- Uchwalenie:
2547
10. Czynności kontrolnych dokonuje się w
obecności kontrolowanego lub osoby przez niego
upoważnionej.
11. W przypadku nieobecności osób, o
których mowa w ust. 10, czynności kontrolne mogą
być wykonywane w obecności innego pracownika
kontrolowanego lub w obecności przywołanego
świadka.
12. Dopuszcza się możliwość jednoczesnego
prowadzenia w tym samym czasie dwóch lub więcej
kontroli, bez względu na łączny czas trwania
wszystkich kontroli w jednym roku kalendarzowym,
przez jednostki wymienione w ust. 1 pkt 1-7, jeżeli
kontrole te są prowadzone na wniosek ministra
właściwego do spraw środowiska.
13. Przepisów ust. 12 nie stosuje się do
kontroli przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów o
swobodzie działalności gospodarczej.
Art. 206. Karę pieniężną nakłada się na tego, kto:
1)
bez
wymaganego
zgłoszenia
lub
bez
wymaganej decyzji albo niespełniając warunków
wskazanych w zgłoszeniu lub w decyzji, dokonuje
zamkniętego użycia zaklasyfikowanego do I lub II
kategorii zagrożenia;
2)
pomimo
wydanego
sprzeciwu
dokonuje
zamkniętego użycia zaklasyfikowanego do I kategorii
zagrożenia;
3)
nie przekazuje ministrowi właściwemu do
spraw
środowiska,
wojewodzie,
państwowemu
wojewódzkiemu
inspektorowi
sanitarnemu,
wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii, Głównemu
Inspektorowi
Sanitarnemu
Ministerstwa
Spraw
Wewnętrznych i Administracji, Głównemu Lekarzowi
Weterynarii oraz Wojskowemu Ośrodkowi Medycyny
Prewencyjnej zawiadomienia o awarii;
4)
nie wykonuje decyzji wojewody w sprawie
usunięcia skutków awarii;
49
5)
nie przestrzegając szczegółowych wymagań
dotyczących
rodzajów
środków
bezpieczeństwa,
prowadzi zamknięte użycie zaklasyfikowane do III lub
IV kategorii zagrożenia;
6)
bez wymaganej decyzji albo niespełniając
warunków
wskazanych
w
decyzji,
dokonuje
zamkniętego użycia zaklasyfikowanego do III lub IV
kategorii zagrożenia albo zamierzonego uwolnienia lub
wprowadzenia do obrotu organizmu genetycznie
zmodyfikowanego jako produkt lub w produktach;
Art. 207. Karę pieniężną nakłada się również na tego,
kto wbrew obowiązkowi:
1)
wynikającemu z art. 51 ust. 1 oraz art. 90 ust.
1, prowadząc zamknięte użycie, nie dokonuje
weryfikacji środków bezpieczeństwa stosowanych w
zakładach inżynierii genetycznej, w tym wymagań co
do rodzajów środków bezpieczeństwa, a także
okresowej weryfikacji planu postępowania na wypadek
awarii, uwzględniając postęp techniki i wiedzy;(…)
9)
wynikającemu z art. 52 ust. 1, nie powiadamia
właściwych organów o każdej zmianie dotyczącej
prowadzenia zakładu inżynierii genetycznej, która
może mieć wpływ na zwiększenie zagrożenia dla
zdrowia ludzi lub zwierząt albo bezpieczeństwa
środowiska, lub zmianie warunków określonych w
zezwoleniu na utworzenie i prowadzenie zakładu
inżynierii genetycznej;
10)
wynikającemu z art. 39 ust. 1 pkt 8, nie
prowadzi systematycznie dokumentacji prowadzonego
zamkniętego użycia i nie przechowuje jej przez
wymagany okres;(…)
Art. 208. Kary pieniężne wynoszą:
2)
w przypadkach, o których mowa w art. 207 pkt
10, 13, 14, 20 i 21 – od
500 zł do 2000 zł;
3)
w przypadkach, o których mowa w art. 206 pkt
1-6, 8, 9 oraz w art. 207 pkt 1-9, 11, 12 i 15-19 – od
5.000 zł do 25.000 zł.
50
Art.18
1.
Państwa Członkowskie przesyłają
Art.18 Art.80,
Art. 80. 1. Minister właściwy do spraw środowiska
Komisji, pod koniec każdego roku, skrócone
1 i 2 Art.41
przekazuje Komisji Europejskiej, do dnia 31 grudnia
sprawozdanie w sprawie zamkniętego użycia
T
każdego roku, sprawozdanie z zamkniętego użycia
klas 3 i 4, będących przedmiotem
mikroorganizmów
genetycznie
zmodyfikowanych
powiadomienia na mocy art. 10, obejmujące
zaklasyfikowanego do III lub IV kategorii zagrożenia,
opis, cel i ryzyko zamkniętego użycia.
będących przedmiotem wniosków, o których mowa w
art. 73 ust. 1, złożonych w danym roku.
2.
Co trzy lata Państwa Członkowskie
przesyłają Komisji skrócone sprawozdanie w
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera,
sprawie ich doświadczeń związanych ze
oddzielnie dla każdego wniosku:
stosowaniem niniejszej dyrektywy, po raz
pierwszy dnia 5 czerwca 2003 r.
1)
opis
i
cel
zamkniętego
użycia
mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych;
3.
Co trzy lata Komisja publikuje
podsumowanie oparte na sprawozdaniach,
2)
informacje
o
zagrożeniu
związanym
z
określonych w ust. 2, po raz pierwszy dnia 5
zamkniętym użyciem mikroorganizmów genetycznie
czerwca 2004 r.
Art.18
zmodyfikowanych, o ile takie wystąpiło.
3 i 4
4.
Komisja może opublikować ogólne
N
Art. 41. Minister właściwy do spraw środowiska
informacje statystyczne dotyczące
przekazuje
Komisji
Europejskiej,
co
3
lata,
wprowadzania w życie niniejszej dyrektywy
sprawozdanie
z
doświadczeń
związanych
z
oraz związanych z tym spraw, jeżeli nie
wdrażaniem przepisów ustawy w zakresie zamkniętego
zawierają one informacji, które mogłyby
użycia
mikroorganizmów
genetycznie
zaszkodzić konkurencyjnej pozycji
zmodyfikowanych.
użytkownika.
Art.19
T
Art.198, Art. 198. Do udostępniania informacji dotyczących
1.
W przypadkach, gdy ujawnienie
Art.199 organizmów genetycznie zmodyfikowanych stosuje się
informacji ma wpływ na jedną lub więcej
przepisy art. 9 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
pozycji wymienionych w art. 3 ust. 2 dyrektywy
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
Rady 90/313/EWG z dnia 7 czerwca 1990 r. w
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
sprawie swobody dostępu do informacji o
ocenach oddziaływania na środowisko, chyba, że
środowisku*, osoba dokonująca powiadomienia
przepisy ustawy stanowią inaczej.
może wskazać w przedłożonych
powiadomieniach na mocy niniejszej dyrektywy
Art. 199. 1. Udostępnieniu podlegają informacje o:
informacje, które powinny być traktowane jako
poufne. W takich przypadkach musi zostać
1)
ogólnej
charakterystyce
mikroorganizmów
podane uzasadnienie nadające się do
genetycznie
zmodyfikowanych
i
organizmów
weryfikacji.
genetycznie
zmodyfikowanych
innych
niż
mikroorganizmy
genetycznie
zmodyfikowane
2.
Właściwa władza podejmuje decyzję, po
będących przedmiotem wniosków o wydanie decyzji w
konsultacji z osobą składającą powiadomienie,
sprawie zamkniętego użycia lub zamierzonego
51
które informacje będą utrzymywane jako poufne
uwolnienia
organizmów
genetycznie
i powiadamia o tym osobę dokonującą
zmodyfikowanych
do
środowiska
w
celach
powiadomienia.
doświadczalnych
lub
wprowadzenia
do
obrotu
organizmu
genetycznie
zmodyfikowanego
jako
3.
W żadnej sytuacji nastepujące informacje,
produktu lub w produktach;
jeżeli przedłożone zostały zgodnie z art. 7, 9 lub
10, nie mogą być traktowane jako poufne:
2)
imieniu i nazwisku, miejscu zamieszkania albo
nazwie i siedzibie oraz adresie wnioskodawcy, o
-
Ogólna charakterystyka GMM, nazwisko
którym mowa w art. 4 pkt 21 lit. a – e i użytkownika, o
(nazwa) i adres powiadamiającego, lokalizacja
którym mowa w art. 4 pkt 19 lit. a – e;
użycia,
3)
położeniu zakładu inżynierii genetycznej, w
-
klasa zamkniętego użycia i środki
którym ma być dokonywane zamknięte użycie
ograniczające rozprzestrzenianie,
mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych lub
zamknięte
użycie
organizmów
genetycznie
-
ocena przewidywalnych skutków, w
zmodyfikowanych
innych
niż
mikroorganizmy
szczególności wszelkich szkodliwych skutków
genetycznie zmodyfikowane;
dla zdrowia ludzkiego i środowiska.
4)
zamkniętym
użyciu
mikroorganizmów
4.
Komisja oraz właściwe władze nie
genetycznie zmodyfikowanych lub zamkniętym użyciu
ujawniają stronom trzecim żadnych informacji,
organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż
o których zdecydowano, że są poufne na
mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane;
podstawie ust. 2 i o których powiadomiono lub
w inny sposób dostarczono ich na mocy
5)
kategorii
zamkniętego
użycia
niniejszej dyrektywy, i chroni prawa własności
mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych lub
intelektualnej w odniesieniu do otrzymanych
organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż
danych.
mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane oraz o
środkach bezpieczeństwa zastosowanych podczas
5.
Jeżeli, z jakichkolwiek przyczyn,
zamkniętego użycia;
powiadamiający wycofuje powiadomienie,
właściwa władza musi przestrzegać poufności
6)
miejscu zamierzonego uwolnienia organizmów
dostarczonych informacji.
genetycznie zmodyfikowanych do środowiska w
________________
celach doświadczalnych;
* Dz.U. L 158 z 23.6.1990, str. 56.
7)
celu zamierzonego uwolnienia organizmów
genetycznie zmodyfikowanych do środowiska w
celach doświadczalnych;
8)
metodach
i
planach
monitorowania
organizmów
genetycznie
zmodyfikowanych
uwalnianych
do
środowiska
w
celach
52
doświadczalnych;
9)
miejscu, zakresie i charakterze wprowadzenia
do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych
jako produktu lub w produktach;
10)
ocenie
zagrożenia
przygotowanej
dla
mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych lub
organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż
mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane, ze
szczególnym uwzględnieniem negatywnych skutków
dla zdrowia ludzi lub zwierząt albo bezpieczeństwa
środowiska.
2. Informacje uznane przez ministra właściwego do
spraw środowiska w trybie art. 16 ustawy z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko, za niepodlegające udostępnieniu mogą być
przekazywane Komisji Europejskiej oraz właściwym
organom innych niż Rzeczpospolita Polska państw
członkowskich Unii Europejskiej.
3. Nie podlegają ujawnieniu dane zawarte we
wniosku oraz uznane za niepodlegające udostępnieniu,
w przypadku wycofania wniosku przez wnioskodawcę.
Art.20
Decyzje w sprawie zmian niezbędnych do
N
dostosowania załącznika II część A, oraz
załączników III-V do postępu technicznego oraz
w celu dostosowania załącznika II część C,
podejmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną
w art. 21.
Art.20
N
a
Przed dniem 5 grudnia 2000 r. Rada, stanowiąc
większością kwalifikowaną na wniosek Komisji,
przyjmuje załącznik II część B, wymieniający
kryteria dla włączenia rodzajów GMM do
załącznika II część C. Rada, stanowiąc
większością kwalifikowaną na wniosek Komisji,
przyjmuje zmiany do załącznika II część B.
53