Rządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych
- wprowadzenie ustawy określającej zasady i warunkia) prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej,b) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,c) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,d) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach doświadczalnych,e) wprowadzania do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach,f) prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych,g) udostępniania informacji o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,h) udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach organizmów genetycznie zmodyfikowanych- wprowadzenie przepisów wskazujących organy właściwe w wyżej wymienionych sprawach oraz w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących organizmów genetycznie modyfikowanych;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2547
- Data wpłynięcia: 2009-11-25
- Uchwalenie:
2547
z podejmowaniem takich działań, wymaganych na podstawie odrębnych przepisów.
2. Za wydanie zezwolenia lub decyzji, o których mowa w działach III – VI, pobiera się
opłatę skarbową.
3. Opłaty skarbowej nie pobiera się za wydanie zezwolenia lub decyzji, o których mowa
w działach III i IV, od jednostek naukowych, o których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia
8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049).
Art. 11. 1. Wprowadza się obowiązek znakowania produktów:
1) udostępnianych w celu dokonywania zamkniętego użycia;
2) udostępnianych w celu dokonywania zamierzonego uwolnienia;
3) wprowadzanych do obrotu.
2. Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się do produktów przeznaczonych do bezpo redniego
przetwarzania, jeżeli zawierają organizmy genetycznie zmodyfikowane w ilo ci
nieprzekraczającej 0,9 %, a zawarto ć ta jest przypadkowa lub jest nieunikniona technicznie.
Art. 12. 1. Na etykiecie i w dokumentacji handlowej produktów, o których mowa
w art. 11 ust. 1 pkt 3, umieszcza się następujące informacje:
1) nazwę handlową produktu;
2) nazwę organizmu genetycznie zmodyfikowanego zawartego w produkcie;
3) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo nazwę i siedzibę użytkownika, o którym
mowa w art. 4 pkt 19 lit. e, oraz jego adres;
4) napis „Ten produkt zawiera organizmy genetycznie zmodyfikowane”;
5) wskazanie publicznie dostępnego rejestru, w którym są umieszczone dane zawarte
w decyzjach, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 3 lit. d i e.
2. Napis, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, musi być czytelny i zapisany czcionką tej samej
wielko ci, co nazwa produktu.
10
Art. 13. 1. W decyzji w sprawie zamkniętego użycia, decyzji w sprawie zamierzonego
uwolnienia oraz w decyzji w sprawie wprowadzenia do obrotu organizmu genetycznie
zmodyfikowanego jako produkt lub w produktach mogą być okre lone dodatkowe
wymagania dotyczące znakowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych
wykorzystywanych podczas tych działań.
2. Dodatkowe wymagania dotyczące znakowania, mogą dotyczyć następujących
informacji:
1) opisu zamierzonego zastosowania produktu;
2) informacji o różnicy warto ci użytkowej między produktem a jego tradycyjnym
odpowiednikiem;
3) opisu regionów geograficznych i rodzaju rodowisk, na terytorium państw członkowskich
Unii Europejskiej, w których produkt zamierza się wykorzystywać, a w razie potrzeby
także szacunkowej skali wykorzystania tego produktu w każdym z tych regionów;
4)
rodków, które należy podjąć w przypadku niezamierzonego uwolnienia organizmu
genetycznie zmodyfikowanego jako produkt lub w produktach;
5) szczególnych
wymagań dotyczących magazynowania i transportu produktu;
6) szczegółowych instrukcji dotyczących monitorowania i przekazywania sprawozdań,
zapewniających efektywne informowanie o działaniach niepożądanych produktu;
7)
rodków ograniczających wykorzystywanie produktu, w szczególno ci dotyczących
miejsca i celu dozwolonego wykorzystywania produktu;
8) okre lonych przez Komisję Europejską na podstawie załącznika IV akapit 1 do
dyrektywy 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 marca 2001 r.
w sprawie zamierzonego uwalniania do rodowiska organizmów zmodyfikowanych
genetycznie i uchylającej dyrektywę 90/220/EWG (Dz. Urz. WE L 106 z 17.04.2001,
str. 1, z późn. zm; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 77), zwanej
dalej „dyrektywą 2001/18/WE”.
Art. 14. Minister wła ciwy do spraw rodowiska, jeżeli zostaną wydane przepisy na
podstawie art. 26 ust. 2 dyrektywy 2001/18/WE, może okre lić, w drodze rozporządzenia,
dodatkowe kryteria znakowania produktów udostępnianych w celu przeprowadzania
11
zamkniętego użycia, mając na względzie konieczno ć zapewnienia poprawnego znakowania
organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach.
Rozdział 3
Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych
Art.
15. 1. Nadzór i kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących organizmów
genetycznie zmodyfikowanych sprawują, w zakresie objętym swoją wła ciwo cią,
następujące jednostki:
1) Państwowa Inspekcja Pracy;
2) Państwowa Inspekcja Sanitarna;
3) Państwowa Inspekcja Ochrony Ro lin i Nasiennictwa;
4) Inspekcja Ochrony rodowiska;
5) Inspekcja Weterynaryjna;
6) Inspekcja Handlowa;
7) Inspekcja Jako ci Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
8) Służba Celna.
2. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – 7, uwzględniają przeprowadzanie kontroli
przestrzegania przepisów dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych
w okresowych planach kontroli. W przypadkach szczególnie uzasadnionych mogą być
przeprowadzane kontrole doraźne.
3. Organy, którym podlegają jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – 7, mogą, na
wniosek ministra wła ciwego do spraw rodowiska lub z własnej inicjatywy, zlecić
wła ciwym miejscowo jednostkom przeprowadzenie kontroli przestrzegania przepisów
dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych, jeżeli powezmą podejrzenie, że
zostały lub mogą być one naruszone.
4. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 1 – 7, przeprowadzają kontrolę z urzędu lub na
wniosek ministra wła ciwego do spraw rodowiska.
12
5. Jednostki, o których mowa w ust. 1, są obowiązane niezwłocznie powiadomić
ministra wła ciwego do spraw rodowiska o stwierdzonych zagrożeniach związanych
z organizmami genetycznie zmodyfikowanymi stanowiących podstawę do nałożenia kar
pieniężnych, o których mowa w art. 206 i 207, a także o rażących nieprawidłowo ciach
w działaniach, podczas których są wykorzystywane te organizmy, oraz o podjętych
w związku z tym czynno ciach.
6. Jednostki, o których mowa w ust. 1, są obowiązane niezwłocznie powiadomić organ
wła ciwy do nakładania kar pieniężnych, o których mowa w art. 206 i 207, o zaistnieniu
przesłanek stanowiących podstawę do nałożenia kar pieniężnych, przekazując jednocze nie
protokół pokontrolny wraz z niezbędną dokumentacją.
7. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 1 – 7, przesyłają ministrowi wła ciwemu do
spraw
rodowiska, corocznie do dnia 15 marca, informacje o wynikach kontroli
przestrzegania przepisów dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych,
przeprowadzonych w roku poprzednim.
8. Przedstawiciele jednostek, o których mowa w ust. 1 pkt 1 – 7, są uprawnieni
w szczególno ci, do:
1) wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren, na którym zamierza się utworzyć
i prowadzić zakład inżynierii genetycznej, w celu kontrolnego sprawdzenia faktów
podanych we wniosku o wydanie zezwolenia na utworzenie i prowadzenie zakładu
inżynierii genetycznej;
2) wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren zakładu inżynierii genetycznej;
3) wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren, na którym odbywają się działania
podejmowane w ramach zamierzonego uwolnienia lub uprawy ro lin genetycznie
zmodyfikowanych;
4) żądania ustnych i pisemnych wyja nień, okazania dokumentów lub innych no ników
informacji oraz udostępnienia danych mających bezpo redni związek z przedmiotem
kontroli.
9. W zakresie nieuregulowanym przepisami niniejszej ustawy, sposób przeprowadzania
kontroli regulują przepisy okre lające zasady działania jednostek wymienionych w ust. 1.
13
10.
Czynno ci kontrolnych dokonuje się w obecno ci kontrolowanego lub osoby przez
niego upoważnionej.
11. W przypadku nieobecno ci osób, o których mowa w ust. 10, czynno ci kontrolne
mogą być wykonywane w obecno ci innego pracownika kontrolowanego lub w obecno ci
przywołanego wiadka.
12. Dopuszcza się możliwo ć jednoczesnego prowadzenia w tym samym czasie dwóch
lub więcej kontroli, bez względu na łączny czas trwania wszystkich kontroli w jednym roku
kalendarzowym, przez jednostki wymienione w ust. 1 pkt 1 – 7, jeżeli kontrole te są
prowadzone na wniosek ministra wła ciwego do spraw rodowiska.
13. Przepisów ust. 12 nie stosuje się do kontroli przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów
o swobodzie działalno ci gospodarczej.
Art. 16. 1. Organizmy genetycznie zmodyfikowane jako produkty lub w produktach,
z wyjątkiem materiału siewnego w rozumieniu przepisów o nasiennictwie, przywożone
z państw niebędących państwami członkowskimi Unii Europejskiej, mogą być dopuszczone
do obrotu, w rozumieniu przepisów prawa celnego, pod warunkiem przeprowadzenia
granicznej kontroli przez wła ciwy ze względu na rodzaj produktu organ inspekcji, o których
mowa w art. 15 ust. 1 pkt 2, 3, 5 lub 7, i sporządzenia protokołu z tej kontroli.
2.
Jeżeli organizmy genetycznie zmodyfikowane jako produkty lub w produktach,
przywożone z państw niebędących państwami członkowskimi Unii Europejskiej zostały
wprowadzone na obszar Unii Europejskiej przez przej cie graniczne na terytorium innego niż
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej i nie zostały w tym
państwie poddane granicznej kontroli, wła ciwy ze względu na rodzaj produktu organ
inspekcji, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 2, 3, 5 lub 7, przeprowadza kontrolę
i sporządza protokół z tej kontroli.
3. W zakresie nieuregulowanym przepisami niniejszej ustawy, sposób przeprowadzania
granicznej kontroli organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub
w produktach, o której mowa w ust. 1 i 2, regulują przepisy okre lające zasady działania
inspekcji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3, 5 lub 7.
4. Minister wła ciwy do spraw rodowiska w porozumieniu z ministrem wła ciwym do
spraw rolnictwa i ministrem wła ciwym do spraw zdrowia okre li, w drodze rozporządzenia,
14