eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządami Królestwa Danii, Republiki Estońskiej, Republiki Finlandii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej, Federacji Rosyjskiej i Królestwa Szwecji dotyczącej przywilejów i immunitetów Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku, sporządzonej w Helsinkach dnia 2 lutego 1998 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządami Królestwa Danii, Republiki Estońskiej, Republiki Finlandii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej, Federacji Rosyjskiej i Królestwa Szwecji dotyczącej przywilejów i immunitetów Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku, sporządzonej w Helsinkach dnia 2 lutego 1998 r.

- projekt dotyczy wyrażenia przez Sejm RP zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji w/w Umowy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2257
  • Data wpłynięcia: 2009-08-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządami Królestwa Danii, Republiki Estońskiej, Republiki Finlandii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej, Federacji Rosyjskiej i Królestwa Szwecji dotyczącej przywilejów i immunitetów Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku, sporządzonej w Helsinkach dnia 2 lutego 1998 r.
  • data uchwalenia: 2009-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1587

2257



Artykuł 3
Immunitet egzekucyjny Komisji

Cały maj tek oraz aktywa Komisji, bez wzgl du na miejsce ich lokalizacji, nie
podlegaj rewizji, ograniczeniu w rozporz dzaniu, zatrzymaniu, przej ciu,
konfiskacie, wywłaszczeniu, zaj ciu lub egzekucji, bez wzgl du na to, czy nast puje
to w wyniku działań egzekucyjnych, administracyjnych czy na mocy decyzji s dowej,
z wyj tkiem poni szych sytuacji:

a) powództwa cywilnego z powodu szkody powstałej w wyniku wypadku,
spowodowanego przez pojazd samochodowy lub inny rodek transportu
nale
cy do Komisji lub u ywany na jej rzecz lub z powodu przest pstwa
drogowego z udziałem takiego pojazdu;
b) roszczenia wzajemnego zwi zanego bezpo rednio z post powaniem
s dowym wszcz tym przez Komisj .



Artykuł 4
Nienaruszalno ć archiwów

Archiwa Komisji nie mog być naruszane bez wzgl du na miejsce ich
przechowywania.



Artykuł 5
Zwolnienie z podatków i opłat

1. W ramach wykonywania swoich funkcji urz dowych, Komisja oraz jej maj tek
i dochód s zwolnione ze wszystkich krajowych bezpo rednich i po rednich
podatków lub opłat, które nie s zwyczajowo uwzgl dniane w cenie towarów
lub usług. Jednak e jest zrozumiałe, e Komisja nie b dzie ubiegać si
o zwolnienie jej z podatków, które w rzeczywisto ci nie s niczym innym, jak
opłatami za publiczne usługi komunalne.

2. Je li w ramach wykonywania swoich funkcji urz dowych Komisja nabywa
towary lub korzysta z usług, które maj znaczn warto ć, i je li cena za te
towary lub usługi zawiera podatek lub inne opłaty, Strona ma obowi zek, o ile
to mo liwe, podj ć odpowiednie kroki zmierzaj ce do przekazania lub
zwrócenia kwoty takich podatków lub opłat.

3. Nie przyznaje si jakiegokolwiek zwolnienia w odniesieniu do towarów
nabytych przez Komisj lub usług wiadczonych na jej rzecz do u ytku
osobistego członków personelu, chyba, e zezwalaj na to przepisy prawa lub
inne uregulowania zainteresowanej Strony.


Za zgodność tłumaczenia z oryginałem


Artykuł 6
rodki finansowe, waluty i papiery warto ciowe

Komisja mo e otrzymywać i posiadać wszelkie rodki finansowe, waluty lub papiery
warto ciowe oraz dysponować nimi bez ograniczeń w celu wypełniania swoich
funkcji urz dowych. Komisja mo e posiadać rachunki bankowe w ka dym Państwie
w zakresie niezb dnym do wykonywania jej zadań.



Artykuł 7
Immunitet członków personelu

1. Członkom personelu w czasie odbywania przez nich wyjazdów słu bowych
przyznaje si nast puj ce immunitety:

a) nie podlegaj aresztowaniu lub zatrzymaniu a ich baga osobisty nie podlega
zaj ciu;
b) korzystaj z immunitetu jurysdykcyjnego w odniesieniu do ich wypowiedzi
ustnych lub pisemnych oraz czynno ci dokonanych w trakcie wykonywania
funkcji urz dowych na rzecz Komisji;
c) nietykalno ci papierów i dokumentów dotycz cych zadań, które wykonuj dla
Komisji;
d) udogodnienia w odniesieniu do przepisów dotycz cych walut lub operacji
wymiany walut, które s konieczne do skutecznego wykonania ich funkcji.

Z immunitetu jurysdykcyjnego nie mo na skorzystać w przypadku przest pstwa
drogowego popełnionego przez członka personelu lub w odniesieniu do szkody
spowodowanej przez pojazd nale
cy do takiej osoby lub prowadzony przez ni .

2. Komisja mo e wydać dokument to samo ci osobom odbywaj cym podró e
słu bowe na potrzeby Komisji. Taki dokument, który nie zast puje
wymaganych dokumentów podró y i który uprawnia jego okaziciela do
opisanego w nim uprzywilejowanego traktowania, wydaje si zgodnie
z formularzem okre lonym w Zał czniku A do Umowy.



Artykuł 8
Zwolnienia podatkowe członków personelu

Pensje i wynagrodzenia wypłacane członkom personelu przez Komisj s zwolnione
z
podatku dochodowego od dnia, w którym członkowie personelu zaczynaj
podlegać podatkowi od ich pensji nało onemu przez Komisj na jej rzecz. Strony
mog uwzgl dnić te pensje i wynagrodzenie do celów oszacowania wysoko ci
podatków, którymi obci
one s dochody z innych ródeł. Strony nie s zobowi zane
do udzielania zwolnień z podatku dochodowego w odniesieniu do emerytur i rent
wypłacanych byłym członkom personelu.
Za zgodność tłumaczenia z oryginałem



Artykuł 9
Przedstawiciele Stron Konwencji Helsińskiej

1. Przedstawicielom Stron Konwencji Helsińskiej nadaje si poni sze przywileje i
immunitety w trakcie wykonywania ich funkcji urz dowych oraz odbywania
przez nich podró y na spotkania i ze spotkań zwoływanych przez Komisj :

a) nie podlegaj aresztowaniu lub zatrzymaniu do czasu rozprawy;
b) nie podlegaj procesom s dowym, nawet po zakończeniu delegacji,
w odniesieniu do czynów, w tym wypowiedzi słownych lub pisemnych,
dokonanych przez nich w trakcie wykonywania ich funkcji urz dowych;
jednak e, immunitet nie ma zastosowania w przypadku przest pstwa
drogowego popełnionego przez przedstawiciela lub w przypadku szkody
spowodowanej przez pojazd lub inny rodek transportu nale
cy do
przedstawiciela lub kierowany przez niego;
c) nienaruszalno ć wszelkich nale
cych do nich dokumentów oficjalnych;
d) te same udogodnienia odnosz ce si do ograniczeń wymiany walut lub
kontroli obrotu dewizowego z zagranic , które s nadane
przedstawicielom dyplomatycznym obcych państw przebywaj cych na
okresowych misjach państwowych;
e) te same udogodnienia odnosz ce si do odpraw celnych dotycz cych ich
baga u osobistego, które s nadane przedstawicielom dyplomatycznym
obcych państw przebywaj cych na okresowych misjach państwowych.

2. Postanowienia ust pu 1 nie maj zastosowania w relacjach pomi dzy Stron
Konwencji Helsińskiej a jej przedstawicielem. Ponadto postanowienia liter a),
d) i e) ust pu 1 nie maj zastosowania w relacjach pomi dzy Stron
Konwencji Helsińskiej a jej obywatelami lub osobami mieszkaj cymi na stałe
na jej terytorium.



Artykuł 10
Eksperci przebywający w delegacji na rzecz Komisji

1. Ekspertom przebywaj cym w delegacji na rzecz Komisji nadaje si poni sze
przywileje i immunitety w trakcie wykonywania funkcji urz dowych oraz
odbywania przez nich podró y na i ze spotkań zwoływanych przez Komisj :

a) nie podlegaj aresztowaniu lub zatrzymaniu do czasu rozprawy;
b) nie podlegaj procesom s dowym, nawet po zakończeniu delegacji,
w
odniesieniu do czynów, w tym wypowiedzi słownych lub pisemnych,
dokonanych przez nich w trakcie wykonywania funkcji urz dowych; jednak e
immunitet nie ma zastosowania w przypadku przest pstwa drogowego
popełnionego przez przedstawiciela lub w przypadku szkody spowodowanej
przez pojazd lub inny rodek transportu nale
cy do przedstawiciela lub
kierowany przez niego;
Za zgodność tłumaczenia z oryginałem
c) nienaruszalno ć wszelkich nale
cych do nich dokumentów oficjalnych;
d) te same udogodnienia odnosz ce si do ograniczeń wymiany walut lub
kontroli obrotu dewizowego z zagranic , które s nadane przedstawicielom
dyplomatycznym obcych państw przebywaj cych na okresowych misjach
państwowych;
e) te same udogodnienia odnosz ce si do odpraw celnych dotycz cych ich
baga u osobistego, które s nadane przedstawicielom dyplomatycznym
obcych państw przebywaj cych na okresowych misjach państwowych.

2. Postanowienia liter a), d) i e) ust pu 1 nie maj zastosowania w relacjach
pomi dzy Stron Konwencji Helsińskiej a ekspertami, którzy maj takie samo
obywatelstwo, co przedmiotowa Strona, lub zamieszkuj na jej terytorium.



Artykuł 11
Cofnięcie przywilejów i immunitetów

1. Przywileje i immunitety przewidziane w niniejszej Umowie nie s przyznawane
w celu odniesienia korzy ci osobistej, ale w celu skutecznego wykonania
funkcji urz dowych Komisji.

2. Je li w ocenie ni ej wymienionych uprawnionych podmiotów, nadane
przywileje i immunitety mog przeszkodzić w wykonaniu prawa, a tak e we
wszystkich przypadkach kiedy mo na je cofn ć bez uszczerbku dla realizacji
celów, dla jakich zostały one nadane, podmioty te maj prawo i obowi zek
cofni cia takich przywilejów i immunitetów:

a) Strony w odniesieniu do swoich przedstawicieli;
b) Komisja w odniesieniu do Sekretarza Wykonawczego;
c) Sekretarz Wykonawczy w odniesieniu do członków personelu oraz
delegowanych ekspertów;
d) zwołane zebranie Komisji, o ile to konieczne na sesji nadzwyczajnej,
w odniesieniu do Komisji.



Artykuł 12
Ułatwienie procedur

Na zaproszenie wystosowane przez Sekretarza Wykonawczego w imieniu Komisji,
Strony Umowy podejmuj stosowne działania w celu ułatwienia wjazdu
przedstawicielom, członków personelu oraz delegowanym ekspertom, bez opłat i bez
zwłoki, w celu uczestniczenia w zebraniach Komisji lub jej organów pomocniczych
odbywaj cych si w krajach Stron.



Artykuł 13
Rozstrzyganie sporów
Za zgodność tłumaczenia z oryginałem

Spory wynikaj ce pomi dzy Stronami co do stosowania lub interpretacji Umowy s
rozstrzygane na drodze dyplomatycznej.
Artykuł 14
Stosunek do umowy głównej

W przypadku wyst pienia sprzeczno ci pomi dzy postanowieniami niniejszej Umowy
oraz postanowieniami umowy głównej, maj pierwszeństwo postanowienia umowy
głównej.



Artykuł 15
Podpisanie, ratyfikacja, akceptacja, zatwierdzenie i przystąpienie

1. Niniejsza Umowa jest otwarta do podpisu przez wszystkie Państwa-Strony
Konwencji Helsińskiej. Umowa podlega ratyfikacji, akceptacji lub
zatwierdzeniu.

2. Po wej ciu w ycie Umowy zgodnie z artykułem 16 ust pem 1, ka de
Państwo-Strona Konwencji Helsińskiej mo e do niej przyst pić.

3. Dokumenty ratyfikacji, akceptacji, zatwierdzenia lub przyst pienia składane s
Rz dowi Republiki Finlandii jako depozytariuszowi.
Artykuł 16
Wej cie w życie oraz okres ważno ci Umowy

1. Niniejsza Umowa wchodzi w ycie po upływie 30 dni od dnia zło enia
trzeciego dokumentu ratyfikacyjnego, akceptacyjnego lub zatwierdzaj cego.

2.
W odniesieniu do Państwa-Strony ratyfikuj cego, akceptuj cego,
zatwierdzaj cego Umow lub przyst puj cego do niej, niniejsza Umowa
wchodzi w ycie po upływie 30-tu dni od dnia zło enia jej dokumentu
ratyfikuj cego, akceptuj cego, zatwierdzaj cego lub o przyst pieniu.

3. Niniejsza Umowa traci wa no ć wraz z utrat wa no ci Konwencji Helsińskiej.



Artykuł 17
Odstąpienie od Umowy

W dowolnej chwili po upływie dwóch lat od dnia, w którym Umowa weszła w ycie
w odniesieniu do danej Strony, Strona mo e odst pić od Umowy na podstawie
pisemnego zawiadomienia skierowanego do depozytariusza. Odst pienie od Umowy
staje si skuteczne po upływie jednego roku od dnia otrzymania zawiadomienia
Za zgodność tłumaczenia z oryginałem
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: