eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej

Projekt dotyczy zmian płatności do gruntów rolnych i płatności cukrowej mających na celu uregulowanie krajowej procedury zmniejszania kwot płatności , jej stawek, podstaw do ustalenia wysokości płatności w sytuacji gdy obowiązek taki wynika z przepisów Unii Europejskiej.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 208
  • Data wpłynięcia: 2008-01-24
  • Uchwalenie:

208

wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników
oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr
1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr
1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001 (Dz. Urz. UE
L 270 z 21.10.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 3, t. 40, str. 269, z późn. zm.) w przypadku, gdy suma płatności cukrowych
przypadających na każdego rolnika przekracza w państwie członkowskim pułap
określony w tym rozporządzeniu kwota przypadająca na każdego rolnika jest
proporcjonalnie zmniejszana.


W art. 1 projektu ujęto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw
rolnictwa do określenia wielkości zmniejszenia danego rodzaju płatności do gruntów
rolnych, jej stawki lub podstawy do ustalenia wysokości płatności. Upoważnienie to
byłoby przygotowane na podstawie informacji przekazywanych przez Prezesa
ARiMR. Proponuje się, aby następnie kierownik biura powiatowego ARiMR na
podstawie wielkości określonej przez ministra ustalał wielkość zmniejszenia (redukcji)
kwoty płatności przyznanej lub przypadającej na każdego rolnika lub na jego
spadkobiercę:
1) z urzędu, bez zgody strony, w drodze decyzji zmieniającej decyzję o przyznaniu
danej płatności, w przypadku gdy płatność została przyznana;
2) w decyzji o przyznaniu danej płatności, w przypadku gdy płatność ta nie została
jeszcze przyznana;
3) w decyzji o wypłacie danej płatności w przypadku, gdy przepisy przewidują
wydanie takiej decyzji;
4) z urzędu, bez zgody strony, w drodze decyzji zmieniającej decyzję o wypłacie
danej płatności, w przypadku gdy przepisy przewidują wydanie decyzji o wypłacie tej
płatności, jeżeli środki z tytułu tej płatności nie zostały wypłacone.
W przypadku gdy dana płatność została już wypłacona, zwrotu z tytułu
zmniejszenia (redukcji) tej płatności dokonuje się w trybie określonym dla zwrotu
kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych środków w przepisach o utworzeniu
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W art. 2 zaproponowano regulacje umożliwiające odzyskanie nadpłaconych
płatności cukrowych za 2006 r. W roku tym rolnikom w Rzeczypospolitej Polskiej
została przyznana i wypłacona płatność cukrowa w kwocie przekraczającej pułap
określony dla RP na rok 2006 w tabeli I w ust. 2 w załączniku nr VII lit. K do
rozporządzenia 1782/2003.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 projektu zaproponowano aby minister
właściwy do spraw rolnictwa określił wielkość zmniejszenia stawki płatności cukrowej
za 2006 r. w terminie 21 dni od dnia wejścia w życie ustawy

W projekcie proponuje się aby kierownik biura powiatowego ARiMR, na
podstawie wielkości określonej przez ministra, ustalał wielkość zmniejszenia kwoty
płatności cukrowej za rok 2006 z tytułu proporcjonalnego zmniejszenia kwoty
płatności cukrowej przyznanej za rok 2006 każdemu rolnikowi lub jego spadkobiercy,
w decyzji o przyznaniu tej płatności za rok 2007. Po dokonaniu takiego zmniejszenia
kwotę płatności cukrowej za 2007 r. wypłaca się pomniejszoną o kwotę do zwrotu z
tytułu opisanego zmniejszenia.
Natomiast w przypadku gdy kwota płatności cukrowej przypadającej rolnikowi
za rok 2006 nie została jeszcze przyznana, kierownik biura powiatowego ARiMR, na
podstawie wielkości określonej przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w
drodze rozporządzenia, ustala kwotę zmniejszenia płatności cukrowej za rok 2006 z
tytułu proporcjonalnego zmniejszenia kwoty płatności cukrowej w decyzji o
przyznaniu tej płatności za rok 2006. Wówczas kwotę płatności cukrowej za 2006 r.
wypłaca się pomniejszoną o kwotę do zwrotu z tytułu powyższego zmniejszenia.
Jeżeli rolnikowi lub w jego spadkobiercy nie przyznaje się płatności cukrowej
za rok 2007, kwotę zmniejszenia płatności cukrowej z tytułu proporcjonalnego
zmniejszenia kwoty płatności cukrowej, przyznanej za rok 2006 każdemu rolnikowi
lub jego spadkobiercy, kierownik biura powiatowego ARiMR ustala z urzędu, w
drodze odrębnej decyzji, i nakazuje zwrot kwoty przypadającej do zwrotu z tytułu
tego zmniejszenia na rachunek bankowy ARiMR.
Wykonując upoważnienie na podstawie art. 24a ust. 2 ustawy z dnia 26
stycznia 2007r. o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej minister
właściwy do spraw rolnictwa określi wielkość zmniejszenia kwoty danego rodzaju
płatności, jej stawki (w przypadku płatności do gruntów rolnych albo płatności
cukrowej) lub podstawy do ustalenia wysokości płatności (w przypadku płatności do
upraw roślin energetycznych). Zmniejszenie płatności do gruntów rolnych będzie
stosowane gdy z przepisów Unii Europejskiej dotyczących tych płatności lub
płatności cukrowej, w tym z przepisów wydanych przez Komisję Europejską
działającą w trybie art. 144 ust. 2 rozporządzenia nr 1782/2003, wynika obowiązek
zastosowania redukcji.
Proponuje się aby projekt ustawy wszedł w życie z dniem ogłoszenia (art.3
projektu). Nie naruszy to zasad demokratycznego państwa prawa, ponieważ
niezwłocznie po opublikowaniu ustawy ARiMR będzie mogła rozpocząć realizację
płatności cukrowych za 2007r.
Podmiotami, na które będzie oddziaływał projektowany akt normatywny, są
rolnicy wnioskujący o przyznanie płatności do gruntów rolnych.
Oceniając wpływ nowej regulacji na sektor finansów publicznych należy
stwierdzić, iż regulacja nie zwiększy wydatków budżetu państwa.
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy oraz na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, a także na sytuację i rozwój regionalny.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



Warszawa, 6 lutego 2008 r.
BAS-WAEM-227/08


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności
cukrowej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Mirosław Maliszewski)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach
do gruntów rolnych i płatności cukrowej przewiduje uregulowanie krajowej
procedury zmniejszania kwot płatności, jej stawek, podstaw do ustalenia
wysokości płatności w sytuacji, gdy z przepisów prawa Unii Europejskiej
wynika taki obowiązek.

II.
Stan prawa wspólnotowego w materii objętej projektem ustawy
Kwestia płatności dla rolników uregulowana jest m.in. w rozporządzeniu
Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającym wspólne
zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki
rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników oraz
zmieniającym rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr
1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr
1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001, a
także w licznych rozporządzeniach wykonawczych Komisji wydawanych na
podstawie rozporządzenia 1782/2003. W kontekście opiniowanego projektu
ustawy można zwrócić uwagę na rozporządzenie Komisji (WE) Nr 795/2004 z
dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia
systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) Nr
1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia

2
bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone
systemy wsparcia dla rolników, a zwłaszcza na przepis art. 47 rozporządzenia,
który stanowi, że jeżeli suma kwot, które mają być wypłacone przekracza
ustalony pułap, należna kwota jest proporcjonalnie zmniejszana w danym roku.

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
wspólnotowego
Proponowane przepisy ustawy mają znajdować zastosowanie wyłącznie w
sytuacjach przewidzianych prawem Unii Europejskiej (zob. proponowany art.
24a ust. 1, ust. 2, oraz ust. 6 ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i
płatności cukrowej, w związku z art. 1 i jego zdaniem końcowym obecnie
obowiązującej ustawy). Należy tu wskazać np. przepis znajdujący się w
Załączniku VII do rozporządzenia 1782/2003, lit. K, ust. 2 (tabela 1), który
stanowi, iż w przypadku, gdy suma płatności cukrowych przypadających dla
każdego rolnika przekracza w państwie członkowskim pułap określony w
rozporządzeniu, wówczas kwota przypadająca ma każdego rolnika jest
proporcjonalnie zmniejszana.
Należy jednak zgłosić zastrzeżenia do znajdującego się w projekcie
odesłania do przepisów Unii Europejskiej. Przywoływany w proponowanym art.
24a ust. 1 zmienianej ustawy przepis art. 144 ust. 2 rozporządzenia 1782/2003,
w związku z decyzją Rady z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki
wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (1999/468/WE),
nie stanowi podstawy prawnej do wydawania aktów prawnych przez Komisję
Europejską, a jedynie określa tryb ich przyjmowania. Bardziej wskazane byłoby
odwołanie się do podstawy prawnej dla aktów wykonawczych, np. do art. 145
rozporządzenia.

IV. Konkluzja
Przedstawiony projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach do
gruntów rolnych i płatności cukrowej nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej.

Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, rolnictwo, dopłaty, cukier
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: