Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
- projekt wprowadza nowy rodzaj świadczenia rodzinnego - świadczenie z tytułu niemozności pełnego lub częściowego wykorzystania odliczenia podatkowego kwoty , o której mowa w art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. jednocześnie proponuje się dodanie rozdziału 2b w ustawie o świadczeniach rodzinnych, zawierającego przepisy dot. zasad przyznawania nowego rodzaju świadczenia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2021
- Data wpłynięcia: 2009-03-23
- Uchwalenie:
2021
2
(Dz. Urz. UE L 149 z 5.7.1971 r., str. 2; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
rozdz. 5, t. 1, str. 35). Jednak rozporządzenie nr 1408/71 pozostaje w mocy i
wywołuje skutki prawne do celów stosowania przepisów niektórych aktów
prawnych wskazanych w treści rozporządzenia nr 883/2004. Rozporządzenie
883/2004 jest stosowane od dnia wejścia w życie rozporządzenia
wykonawczego. Nowe rozporządzenie wykonawcze nie zostało jeszcze przyjęte
(wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w
sprawie wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji
systemów zabezpieczenia społecznego został zamieszczony w dokumencie
KOM(2006) 16), zastosowanie ma więc rozporządzenie Rady (EWG) nr 574/72
z dnia 21 marca 1972 r. w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr
1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do
pracowników najemnych i ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie
(Dz. Urz. WE L 74 z 27.3.1972 r., str.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
rozdz. 5, t. 1, str. 83).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Co do zasady kwestie, o których mowa w projekcie ustawy należą do
kompetencji państw członkowskich UE. Powołanie w punkcie 2 niniejszej opinii
rozporządzeń wspólnotowych jest uzasadnione brzmieniem art. 1 pkt 4 lit. b
projektu, w zakresie proponowanej zmiany art. 17 ust. 5 pkt 5 ustawy o
świadczeniach rodzinnych. Ta jednostka redakcyjna projektu odnosi się do
„przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego”, stanowiąc,
że ich stosowanie ma pierwszeństwo przed stosowaniem art. 17 ust. 5 pkt 5.
Wskazana norma kolizyjna pozwala na uznanie, że zaproponowany przepis art.
17 ustawy o świadczeniach rodzinnych nie narusza prawa UE. Należy jednak
zwrócić uwagę, że zaproponowane odesłanie powinno jednoznacznie
wskazywać akty normatywne, do których następuje odesłanie, oraz określać
zakres spraw, dla których następuje to odesłanie1, w szczególności powinno
powoływać akty prawa UE we wskazanej dziedzinie.
4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych nie
narusza prawa Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
1 §22 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad
techniki prawodawczej" (M.P. Nr 2002, poz. 100, Nr 908).
3
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, projekt ustawy, świadczenia rodzinne
Warszawa, 3 kwietnia 2009 r.
BAS-WAL-632/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Anna Bańkowska) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Przedstawiony projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, ze
zmianami).
Projekt wprowadza nowy rodzaj świadczenia rodzinnego – świadczenie
z tytułu niemożności pełnego lub częściowego wykorzystania odliczenia
podatkowego kwoty, o której mowa w art. 27f ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991
r. o podatku dochodowym od osób fizycznym (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176,
ze zmianami). Jednocześnie proponuje się dodanie rozdziału 2b w ustawie o
świadczeniach rodzinnych, zawierającego przepisy dotyczące zasad
przyznawania nowego rodzaju świadczenia. Proponuje się też podwyższenie
górnej granicy kwoty dochodu decydującej o uprawnieniu do zasiłku rodzinnego
oraz podwyższenie kwoty zasiłku pielęgnacyjnego. Projekt zmienia przesłanki
wyłączenia uprawnienia do zasiłku pielęgnacyjnego oraz zasady weryfikacji
świadczeń rodzinnych.
Projekt ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, projekt ustawy, świadczenia rodzinne