Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
- wprowadzenie przepisów przewidujących możliwość objęcia funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu ochroną ubezpieczeniową od następstw nieszczęśliwych wypadków zaistniałych w czasie pełnienia służby poza granicami państwa oraz przepisów uprawniających dzieci pozostające na utrzymaniu zmarłego funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu, którego śmierć nastąpiła w związku ze służbą, do pomocy finansowej na kształcenie, ze środków przewidzianych na ten cel w budżecie BOR;- wprowadzenie przepisów mających na celu zagwarantowanie małżonkom zmarłych albo zaginionych funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu, realizujących określone zadania, prawa do renty rodzinnej bez względu na wiek i stan zdrowia;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 192
- Data wpłynięcia: 2007-12-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
- data uchwalenia: 2008-03-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 66, poz. 402
192
2
Funkcjonariuszowi Straży Granicznej delegowanemu do pełnienia służby
w kontyngencie, czyli poza granicami państwa, przysługuje ubezpieczenie od
następstw nieszczęśliwych wypadków zaistniałych w czasie pełnienia służby lub
pracy w kontyngencie, wskutek których nastąpiło uszkodzenie ciała, rozstrój
zdrowia lub śmierć, natomiast strażakowi delegowanemu do pełnienia służby w
grupie ratowniczej poza granicą państwa przysługuje dodatkowe ubezpieczenie
od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia i śmierci oraz
odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe podczas działań ratowniczych
za granicą.
Również żołnierzom zawodowym skierowanym do pełnienia zawodowej
służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje w szczególności
ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków zaistniałych w czasie
pełnienia służby poza granicami państwa, wskutek których nastąpiło
uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia lub śmierć żołnierza.
W art. 1 pkt 2 projektu sformułowano przepis precyzujący, że przez
przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu należy rozumieć
uposażenie wraz z miesięczną równowartością nagrody rocznej. Podobne
rozwiązanie ma miejsce w stosunku do pozostałych służb mundurowych
podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
W art. 1 pkt 3 projektu przewiduje się dodanie przepisu uprawniającego
dzieci pozostające na utrzymaniu zmarłego funkcjonariusza Biura Ochrony
Rządu, którego śmierć nastąpiła w związku ze służbą, do pomocy finansowej na
kształcenie, ze środków przewidzianych na ten cel w budżecie BOR.
Analogiczne rozwiązanie znajduje się w przepisach o Policji; możliwość
uzyskania tego typu uprawnienia przewidziana jest również w przepisach o
Straży Granicznej.
2) Zmiany w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
3
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,
Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin:
Zmiana proponowana w art. 2 pkt 1 projektu ma na celu zachowanie
spójności przepisów prawa w zakresie właściwości komisji lekarskich
podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Zgodnie bowiem z
art. 21 ust. 1 ustawy o Biurze Ochrony Rządu o zdolności fizycznej i
psychicznej do służby w BOR orzekają komisje lekarskie podległe ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych.
Tymczasem przepis ten nie znalazł swego odzwierciedlenia w art. 21 ust. 1
ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej
Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin. W przepisie tym nie
uwzględniono bowiem właściwości wspomnianych komisji w sprawach
kandydatów do służby oraz funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu.
Projektowana zmiana ma zatem na celu skorelowanie regulacji w
powyższym zakresie poprzez dodanie Biura Ochrony Rządu do katalogu służb,
wobec których orzekają komisje lekarskie podległe ministrowi właściwemu do
spraw wewnętrznych. Ponadto pozwoli ona na stworzenie jednoznacznej
podstawy prawnej do orzekania tych komisji także w stosunku do
funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu w przedmiocie:
a) inwalidztwa funkcjonariuszy, emerytów i rencistów, związku albo braku
związku inwalidztwa ze służbą oraz związku albo braku związku śmierci ze
służbą;
b) niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji
funkcjonariuszy, emerytów i rencistów na zasadach określonych w ustawie o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;
c) zdolności do służby emerytów i rencistów.
4
Zmiana proponowana w art. 2 pkt 2 projektu ma na celu zagwarantowanie
małżonkom zmarłych albo zaginionych funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu,
realizujących najbardziej odpowiedzialne zadania ochronne, prawa do renty
rodzinnej bez względu na wiek i stan zdrowia. Celowym jest bowiem, aby
małżonkowie funkcjonariuszy, którzy pełnili służbę w warunkach najwyższego
zagrożenia dla życia i zdrowia mogli korzystać z takiego uprawnienia na
zasadach analogicznych, jakie obowiązują inne służby podległe ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych.
Zgodnie z przepisem końcowym zawartym w art. 3 projektowana ustawa
wejdzie w życie po upływie 14 dniowego vacatio legis, z wyjątkiem regulacji
dotyczącej uprawnienia małżonka do renty rodzinnej w przypadku śmierci lub
zaginięcia funkcjonariusza, która wejdzie w życie z datą wsteczną określoną w
sposób kalendarzowy. Takie rozwiązanie nie narusza zasad dotyczących trybu
wejścia w życie aktu normatywnego. Przepis wchodzący w życie z mocą
wsteczną wprowadza bowiem nowe, korzystne regulacje prawne.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje skutków
gospodarczych, przewidywane są natomiast korzystne skutki społeczne
dotyczące funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu. Ponadto proponowana
regulacja przyczyni się również do zapewnienia wewnętrznej spójności prawa.
Przewidywane skutki finansowe na realizację umów ubezpieczenia od
następstw nieszczęśliwych wypadków wyniosą 120.000 zł. Przy szacowaniu
tych wydatków uwzględniono potrzebę ubezpieczenia pięćdziesięciu
funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu wykonujących najbardziej niebezpieczne
zadania poza granicami państwa oraz koszt rocznego ubezpieczenia w kwocie
2.400 zł, oszacowany na podstawie analizy rynku ubezpieczeń osobowych.
Wprowadzenie definicji przeciętnego uposażenia wywołuje w 2008 r.
skutki finansowe w kwocie 2.700.000 zł.
Ponadto przewiduje się, iż wprowadzenie regulacji dotyczących pomocy
finansowej na kształcenie dzieci oraz prawa do renty rodzinnej dla małżonka
5
funkcjonariusza BOR bez względu na wiek i stan zdrowia, spowoduje
dodatkowe, nieznaczne skutki finansowe, których precyzyjne określenie nie jest
możliwe.
ródłem finansowania proponowanych zmian będzie budżet państwa w
części dotyczącej ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.