eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1696
  • Data wpłynięcia: 2008-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981

1696-wykonawcze-tom-I

6) określenie miejsca i terminów składania i otwarcia ofert;
7) pouczenie
o
środkach odwoławczych przysługujących oferentowi w toku postępowania o nabycie
prawa użytkowania górniczego;
8) wzór koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie lub wydobywanie węglowodorów.

2. Organizator przetargu, od dnia jego ogłoszenia, udostępnia szczegółowe warunki przetargu na
pisemny wniosek oferenta.

3. Oferent może zwrócić się do organizatora przetargu o wyjaśnienie szczegółowych warunków
przetargu, jednakże nie później niż na 14 dni przed upływem terminu składania ofert.

4. Organizator przetargu przesyła niezwłocznie wszystkim oferentom treść wyjaśnienia, bez
ujawniania źródła zapytania. Wyjaśnienie to jest wiążące dla wszystkich oferentów.

5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach organizator przetargu może w każdym czasie, przed
upływem terminu składania ofert, zmienić treść szczegółowych warunków przetargu. Dokonaną w
ten sposób zmianę przekazuje się niezwłocznie wszystkim oferentom i jest ona dla nich wiążąca.

6. Organizator przetargu przedłuża termin składania ofert w celu umożliwienia oferentom
uwzględnienia w przygotowanych ofertach otrzymanego wyjaśnienia albo zmiany szczegółowych
warunków przetargu.
§ 5.

Organizator przetargu sporządzi i udostępni oferentom pakiet informacyjny, zawierający dane o
przestrzeni będącej przedmiotem przetargu, a także dotyczące terenu położonego nad tą
przestrzenią.
§ 6.

Organizator przetargu prowadzi przetarg w sposób zapewniający spełnienie zasad uczciwej
konkurencji i w jednakowy sposób traktuje wszystkich oferentów ubiegających się o uzyskanie
koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie węglowodorów.
§ 7.

1. Oferta na uzyskanie koncesji zawiera określenie:
1) nazwy (firmy) i siedziby oferenta;
2) przedmiotu
przetargu;
3) przestrzeni, w ramach której ma być udzielona koncesja oraz ustanowione użytkowanie górnicze;
4) proponowanej
wysokości wynagrodzenia za ustanowienie użytkowania górniczego;
5) zakresu, harmonogramu i sposobu prowadzenia działalności regulowanej ustawą.

2. Oferent
może, z własnej inicjatywy, przedstawić w ofercie dodatkowe informacje nie wymienione w
ust. 1.

3. Ofertę składa się w zamkniętej kopercie opatrzonej nazwą i adresem oferenta oraz określeniem
przedmiotu przetargu.

4. Ofertę złożoną po upływie terminu składania ofert zwraca się oferentowi bez otwierania.

5. Ofertę nie spełniającą wymagań określonych w szczegółowych warunkach przetargu odrzuca się.
§ 8.

1. Termin składania ofert nie może być krótszy niż 90 dni od dnia zamieszczenia ostatniego
obwieszczenia o przetargu.


2
2. Termin zakończenia przetargu nie może przypadać po upływie 6 miesięcy od upływu terminu
składania ofert, z wyjątkiem sytuacji określonej w ust. 3.

3. W przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3, termin zakończenia przetargu nie może przypadać po
upływie 6 miesięcy od upływu terminu składania ofert dodatkowych.

4. Oferent pozostaje związany ofertą przez 6 miesięcy od upływu terminu składania ofert, a w
przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3 przez 6 miesięcy od upływu składania ofert dodatkowych,
jednakże nie dłużej niż do zakończenia przetargu zgodnie z ust. 5.

5. Zakończeniem przetargu jest udzielenie koncesji podmiotowi, którego oferta została wybrana jako
najkorzystniejsza.
§ 9.

1. W celu przeprowadzenia przetargu i dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty organizator przetargu
powołuje komisję przetargową w składzie co najmniej trzech osób.

2. Członkami komisji przetargowej nie mogą być osoby, które:
1) pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii
prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związane z
tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z oferentem, jego pełnomocnikiem lub członkami władz
osób prawnych ubiegających się o uzyskanie koncesji;
2) przed upływem trzech lat od dnia ogłoszenia przetargu pozostawały w stosunku pracy lub
zlecenia z oferentem albo były członkami władz osób prawnych ubiegających się o uzyskanie
koncesji;
3) pozostają z oferentem w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić
uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności.
§ 10.

1. Przetarg
składa się z części jawnej i niejawnej.

2. W
części jawnej przetargu komisja przetargowa wykonuje następujące czynności:

1) stwierdza
prawidłowość ogłoszenia przetargu;
2) ogłasza liczbę złożonych ofert i nazwy oferentów;
3) otwiera oferty i ustala, czy spełniają wymagania szczegółowych warunków przetargu.

3. Oferenci
mogą być obecni w części jawnej przetargu.

4. W
części niejawnej przetargu komisja przetargowa dokonuje oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej
oferty oraz określenia kolejności pozostałych ofert.

5. W toku dokonywania oceny ofert komisja przetargowa może wezwać oferentów do udzielenia
dodatkowych wyjaśnień, dotyczących treści złożonych przez nich ofert.


§ 11.

1. Przetarg
unieważnia się w przypadku, gdy nie wpłynęła żadna oferta lub wszystkie oferty zostały
odrzucone.

2. O
unieważnieniu przetargu organizator przetargu informuje na piśmie wszystkich oferentów.
§ 12.

1. Z przebiegu przetargu sporządza się protokół, który zawiera w szczególności:

3
1) określenie przedmiotu przetargu;
2) oznaczenie miejsca i czasu trwania przetargu;
3) imiona i nazwiska członków komisji przetargowej;
4) liczbę złożonych ofert i nazwy oferentów;
5) wskazanie ofert odrzuconych wraz z uzasadnieniem;
6) wyjaśnienia oferentów dotyczące treści złożonych przez nich ofert;
7) wskazanie najkorzystniejszej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru;
8) informację o wniesionych protestach.

2. Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji przetargowej.

3. Protokół, oferty oraz wszystkie dokumenty dotyczące przetargu są jawne, z wyjątkiem informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, jeżeli oferent składając ofertę zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane.
§ 13.

Komisja przetargowa zawiadamia organizatora przetargu o zakończeniu pracy i przedkłada do
zatwierdzenia protokół z przebiegu przetargu.
§ 14.

1. Organizator przetargu zawiadamia niezwłocznie na piśmie oferentów o wynikach przetargu.

2. Uczestnicy przetargu mają prawo wniesienia protestu do organizatora przetargu w terminie 14 dni od
dnia otrzymania pisemnego zawiadomienia o jego wynikach.

3. Organizator przetargu rozpatruje protest najpóźniej w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia,
powiadamiając niezwłocznie oferentów o jego wyniku.

4. W przypadku uwzględnienia protestu organizator przetargu powtarza oprotestowaną czynność.
§ 15.

1. Jeżeli organizator przetargu dokona wyboru najkorzystniejszej oferty, nie udziela koncesji przed
upływem terminu przewidzianego na wniesienie protestu.

2. W przypadku wniesienia protestu, aż do jego ostatecznego rozstrzygnięcia, nie udziela się koncesji.

3. Jeżeli oferent, którego oferta została wybrana, uchyla się od przyjęcia koncesji, organizator przetargu
udziela koncesji oferentowi, który zajął w przetargu kolejne miejsce.




§ 16.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



4
Uzasadnienie

Rozporządzenie Rady Ministrów stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 45 ust.
4 ustawy z dnia ......................... – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr .....................) i określa
szczegółowe warunki organizowania i tryb przeprowadzania przetargów poprzedzających udzielenie
koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i węglowodorów.

Rozporządzenie określa ponadto:
1) wymagania, jakim powinna odpowiadać oferta;
2) zasady
powoływania i pracy komisji przetargowej;
3) terminy
składania i otwarcia ofert oraz zakończenia przetargu.

Przyczyną wprowadzenia nowego rozporządzenia jest dostosowanie przepisów krajowych do
dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków przyznawania
i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów
. Zgodnie z dyrektywą
94/22/WE w odniesieniu do tych kopalin przetargiem objęta będzie koncesja a nie jak dotychczas
użytkowanie górnicze. Zgodnie z ww. dyrektywą przetargi powinny dotyczyć koncesji a nie jak
dotychczas na ustanowienie użytkowania górniczego, które jednakże jest nieodłącznym elementem
koncesji. Konieczność wprowadzenia niniejszego rozporządzenie spowodowana jest zapisami
wynikającymi z dyrektywy 94/22/WE, która narzuca na Państwa Członkowskie Unii Europejskiej
obowiązek stosowania niedyskryminujących kryteriów i zasad udzielania zezwoleń na poszukiwanie,
badanie i produkcję węglowodorów. Ponadto nowe rozporządzenie ma na celu wycofanie zarzutów
wystosowanych przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej przez Komisję Europejską, według, której Polska
nieprawidłowo wdrożyła dyrektywę 94/22/WE, m.in. organizując przetargi na użytkowanie górnicze
zamiast na koncesję.

Przewiduje się, że projektowane rozporządzenie Rady Ministrów wejdzie w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia.

5
Ocena skutków regulacji


1. Podmioty, których dotyczy niniejsza regulacja

Projekt rozporządzenia dotyczy podmiotów, planujących wykonywanie prac geologicznych na
podstawie ustawy Prawo geologiczne i górnicze, w zakresie poszukiwania, rozpoznawania oraz
wydobywania węglowodorów oraz organu odpowiedzialnego za przeprowadzanie przetargów -
ministra właściwego do spraw środowiska.

2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w
Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (DZ. U. Nr 169, poz. 1414), w celu udostępnienia go wszystkim
zainteresowanym podmiotom. Ponadto projekt zostanie przesłany do konsultacji społecznych do
zaopiniowania do następujących podmiotów:
1. Marszałkowie Województw,

2. Sekcja Krajowa Geologiczno-Wiertnicza NSZZ „Solidarność”
ul. Wierzbowa 15, 50-056 Wrocław ,

3. Krajowy
Związek Pracodawców Branży Geologicznej
Al. Korfantego 125a, 40-156 Katowice,

4. Wolny
Związek Zawodowy „Sierpień 80” Komisja Krajowa
ul. Warszawska 19, 40-009 Katowice,

5. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność ”
ul. Chałubińskiego 6a, 50-368 Wrocław,

6. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
ul. Klonowa 6, 00-591 Warszawa,

7. Konfederacja Pracodawców Polskich
ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa,

8. Business Center Club Związek Pracodawców
Plac elaznej Bramy 10, 00-136 Warszawa,

9. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
ul. Kopernika 36/40, 00-924 Warszawa,

10. Państwowy Instytut Geologiczny
ul. Rakowiecka 4, 00-975 Warszawa,


6
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 93 . [ 94 ] . 95

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: