Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze
projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1696
- Data wpłynięcia: 2008-12-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
- data uchwalenia: 2011-06-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981
1696-wykonawcze-tom-I
U z a s a d n i e n i e
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 26 ust. 5
ustawy z dnia .............- Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr.....................).
Na podstawie tego przepisu minister właściwy do spraw środowiska został upoważniony do
określenia szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać projekty zagospodarowania
złóż.
W projekcie rozporządzenia Minister rodowiska uszczegóławia przepisy ustawowe, dotyczące
projektu, zakresu prac objętych projektem oraz w dokładny sposób omawia formę jego
sporządzania, z podziałem na części tekstową, graficzną i tabelaryczną.
W omówieniu wymagań dla poszczególnych części projektu podano:
- zawartość poszczególnych rozdziałów tekstu opracowania,
- szczegółowy zakres treści załączników graficznych (map i przekrojów geologicznych),
- rodzaj zestawień tabelarycznych.
Projektowane rozporządzenie Ministra rodowiska zastępuje rozporządzenie Ministra
rodowiska z dnia 27 czerwca 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny
odpowiadać projekty zagospodarowania złóż (Dz. U. Nr 128, poz. 1075 z późn. zm.).
Przepisy w stosunku do poprzednio obowiązującego rozporządzenia z dnia 27 czerwca
2005r. nie uległy znaczącym zmianom. Poprzednie rozporządzenie sprawdziło się podczas
3 letniego okresu jego stosowania a nowa ustawa nie wprowadza zbyt wielu istotnych zmian
w zakresie sporządzania projektu zagospodarowania złóż kopalin.
W stosunku do poprzednio obowiązującego rozporządzenia wprowadzono poprawki
i uściślenia głównie natury porządkowej.
Zasadnicza zmiana dotyczy rezygnacji z konieczności przedstawiania zamierzonego sposobu
wykorzystania i przeróbki kopalin w złożu.
Zagadnienia te nie stanowią bowiem zakresu przedmiotowego ustawy – Prawo geologiczne
i górniczego, a co się z tym wiąże również projektu aktu wykonawczego.
Ponadto wprowadzono także zapis dotyczący określenia warunków wtłaczania wód do górotworu
tylko w przypadku braku sporządzonej dokumentacji hydrogeologicznej, która warunki te
określa.
Przedmiot rozporządzenia nie jest objęty regulacjami prawnymi Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 i z 2004r. Nr 65, poz. 597)
i w związku z tym nie wymaga notyfikacji.
Przewiduje się wejście w życie rozporządzenia po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.
5
Ocena Skutków Regulacji (OSR) do projektu rozporządzenia
1. Podmioty, których dotyczy niniejsza regulacja
Projekt rozporządzenia dotyczy przedsiębiorców zamierzających prowadzić działalność
gospodarczą w zakresie wydobywania kopalin ze złóż.
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca
2005r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, (Dz.U.Nr 169, poz. 1414), w
celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym podmiotom. Ponadto projekt zostanie
przesłany do konsultacji społecznych do zaopiniowania do następujących podmiotów:
1) Marszałkowie Województw,
2) Sekcja Krajowa Geologiczno – Wiertnicza NSZZ „Solidarność”; ul. Wierzbowa 15, 50-
056 Wrocław,
3) Krajowy Związek Pracodawców Branży Geologicznej; Al. Korfantego 125a,
40-156 Katowice,
4) Wolny Związek Zawodowy „Sierpień 80” Komisja Krajowa; ul. Warszawska 19, 40-009
Katowice,
5) Komisja krajowa NSZZ „Solidarność”; ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk,
6) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych; ul. Klonowa 6, 00-591 Warszawa,
7) Konfederacja Pracodawców Polskich; ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa,
8)
Business Center Club Związek Pracodawców; Plac elaznej Bramy 10,
00-136 Warszawa,
9)
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych; ul. Kopernika 36/40,
00-924 Warszawa,
10) Państwowy Instytut Geologiczny; ul. Rakowiecka 4, 00-975 Warszawa,
11) Górnicza Izba Przemysłowo – Handlowa; ul. Kościuszki 30, 40-048 Katowice,
12)
Porozumienie pracodawców Przemysłu Wydobywczego (Związek
Pracodawców Górnictwa Węgla Kamiennego) ul. Podgórna 4, 40-955
Katowice,
13) Forum Przemysłu Wydobywczego; ul. Sienkiewicza 48/50, 25-501 Kielce,
14) Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw; ul. Sienkiewicza 48/50,
25-501 Kielce,
15)
Regionalne Stowarzyszenie Przedsiębiorców Wydobywających
Kopaliny
Pospolite; ul. wirki i Wigury 1, 96-200 Sieradz,
16) Stowarzyszenie
Inżynierów i Techników Górnictwa; ul. Powstańców 25,
40- 952 Katowice,
17) Związek Zawodowy „Kadra”; ul. Obroki 77, 40-833 Katowice.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Regulacja nie będzie wywierać wpływu na wydatki i dochody budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Z uwagi na powyższe projektowane rozporządzenie nie będzie skierowane do zaopiniowania
przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
6
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wywoła niepożądanych skutków dla
rynku pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak wpływu.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało niepożądanego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Wpływ regulacji na ochronę środowiska.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia przyczyni się do racjonalnej gospodarki
zasobami złóż kopalin przy zastosowaniu technologii eksploatacji zapewniającej
ograniczenie ujemnych jej wpływów na środowisko.
8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
12/12zb
7
P R O J E K T
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia ................
w sprawie rejestru obszarów górniczych
Na podstawie art. 35 ust. 4 ustawy z dnia ...........- Prawo geologiczne i górnicze (Dz.
U. Nr..........) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
2) dane podlegające wpisowi do rejestru obszarów górniczych;
3) termin i tryb przekazywania dokumentów stanowiących podstawę wpisu;
4) sposób prowadzenia rejestru;
5) rodzaje dokumentów przechowywane w rejestrze;
6) podmioty, którym przekazuje się mapy obszarów górniczych.
§ 2. Do księgi rejestrowej wpisuje się:
1) nazwę obszaru górniczego;
2) nazwę złoża i rodzaj kopaliny;
3) wielkość powierzchni obszaru górniczego;
4) wielkość powierzchni terenu górniczego;
5) położenie administracyjne obszaru górniczego oraz terenu górniczego;
6) nazwę i siedzibę oraz numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, który uzyskał
koncesję na wydobywanie kopaliny w obszarze górniczym określonym w pkt 1;
7) oznaczenie aktu o wyznaczeniu obszaru górniczego oraz okresu, na jaki został on
wyznaczony;
8) informację o wyznaczeniu, w granicach obszaru górniczego, innego obszaru
górniczego dla innej kopaliny, ze wskazaniem jego nazwy oraz oznaczenia aktu
o jego wyznaczeniu;
9) oznaczenie teczki ze zbiorem dokumentów.
§ 3. Księgi rejestrowe prowadzi się w odrębnych tomach obejmujących: obszary
górnicze dla:
1) węglowodorów;
2) węgla kamiennego i węgla brunatnego;
3) rud metali (z wyjątkiem darniowych rud żelaza), metali w stanie rodzimym, rud
pierwiastków promieniotwórczych;
4) soli kamiennej i soli potasowej;
5) siarki rodzimej, gipsu i anhydrytu, kamieni szlachetnych;
6) wód leczniczych, wód termalnych i solanek;
7)
bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz składowania odpadów
w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;
8) pozostałych kopalin.
§ 4. 1. Poszczególne tomy księgi rejestrowej oprawia się w sposób trwały; kolejne
tomy oznacza się numeracją, którą umieszcza się na grzbiecie tomu.
2. Poszczególne strony każdego tomu numeruje się kolejno, a liczbę stron każdego
tomu poświadcza się na ostatniej stronie.
3. W przypadku gdy liczba wpisów przekroczy objętość tomu, zakłada się nowy tom
i oznacza się go właściwym numerem tomu księgi rejestrowej, łamanym przez kolejny
numer tomu dodatkowego.
§ 5. Dla każdego obszaru górniczego prowadzi się zbiór dokumentów, w którym
przechowuje się dokumenty stanowiące podstawę dokonanych wpisów do księgi
rejestrowej, a w szczególności:
1) decyzję koncesyjną;
2) mapę obszaru górniczego oraz terenu górniczego, sporządzoną według Polskich
Norm dla map górniczych;
3) odpis decyzji o zatwierdzeniu lub odpis zawiadomienia o przyjęciu dokumentacji
geologicznej złoża kopaliny, a w przypadku bezzbiornikowego magazynowania
substancji oraz składowania odpadów w górotworze, w tym w podziemnych
wyrobiskach górniczych odpis decyzji o zatwierdzeniu dokumentacji
hydrogeologicznej i geologiczno – inżynierskiej;
4) korespondencję związaną z czynnościami rejestrowymi.
§ 6. 1. Mapa przeglądowa utworzonych obszarów górniczych składa się z sekcji
map sytuacyjnych powierzchni całego obszaru państwa, w skali 1 : 100 000,
sporządzonych w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych, oznaczonych
symbolem „1992”.
2.
Poszczególne sekcje map sytuacyjnych przedstawiają usytuowanie granic
obszarów górniczych, wpisanych do rejestru obszarów górniczych odpowiednimi
kolorami dla każdej kopaliny z wpisem, tym samym kolorem, na jednej z zewnętrznych
linii granic obszaru, numeru tomu obszaru górniczego i liczby bieżącej rejestru tego
obszaru.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1696-wykonawcze-tom-II › Pobierz plik
- 1696 › Pobierz plik
- 1696-wykonawcze-tom-I › Pobierz plik