eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska"

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska"

Projekt dotyczy wyłączenia Poczty Polskiej z kręgu podmiotów niepodlegających upadłości.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 168
  • Data wpłynięcia: 2008-01-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska" oraz ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze
  • data uchwalenia: 2008-04-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 606

168

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Podmiotem, do którego ustawa będzie miała wyłączne zastosowanie, jest
państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska”.
2. Konsultacje społeczne
Zmiana wprowadzana w niniejszej ustawie była przedmiotem szerokich
konsultacji społecznych w trakcie uzgadniania projektu ustawy o komercja-
lizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Pol-
ska”, który również zawiera przepis stanowiący o możliwości upadłości
Poczty Polskiej. Ww. projekt ustawy w ramach konsultacji został przesłany
Dyrektorowi Generalnemu Poczty Polskiej, Przewodniczącemu Rady Pocz-
ty Polskiej, a także wszystkim związkom zawodowym działającym w Po-
czcie Polskiej oraz związkom zawodowym reprezentatywnym w rozumieniu
ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-
Gospodarczych oraz wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U.
Nr 100, poz. 1080, z późn. zm.). Poza Dyrektorem Generalnym Poczty Pol-
skiej, nikt nie zgłosił uwag dotyczących uregulowania wprowadzanego w ni-
niejszej ustawie, a zawartego również w projekcie ustawy o komercjalizacji
państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”.
Dyrektor Generalny Poczty Polskiej w swoich uwagach stwierdził, że „z jed-
nej strony jest to element pozytywny, dający możliwość pozbawienia KE ar-
gumentu o uprzywilejowanej pozycji PP, z drugiej zaś poddaje w wątpliwość
zabezpieczenie obywatelom przez państwo możliwości korzystania z usługi
powszechnej – w przypadku upadłości PP S.A. – i jej statusu operatora pu-
blicznego”.
W ramach konsultacji społecznych niniejszy projekt ustawy został przeka-
zany organom państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej
„Poczta Polska”, tj. Dyrektorowi Generalnemu oraz Przewodniczącemu Ra-
dy Poczty Polskiej. Rada Poczty Polskiej w uchwale nr 4/2006 z dnia
20 października 2006 r. nie wniosła żadnych uwag do przedstawionego
w ramach konsultacji projektu ustawy. Natomiast Dyrektor Generalny

4
Poczty Polskiej w swojej opinii wskazał, że projektowana nowelizacja jest
niewłaściwa z legislacyjnego punktu widzenia, ponieważ powinna być zre-
dagowana jako ustawa zmieniająca ustawę – Prawo upadłościowe i na-
prawcze, nie zaś ustawę o Poczcie Polskiej, gdyż dotyczy materii uregulo-
wanej w ustawie – Prawo upadłościowe i naprawcze. Ponadto, zdaniem
Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej, w razie ogłoszenia upadłości Pocz-
ty Polskiej może powstać problem realizacji przez nią obowiązku świadcze-
nia pocztowych usług powszechnych, a także problem pozbawienia społe-
czeństwa gwarancji nieograniczonego dostępu do powszechnych usług
pocztowych. Dlatego też, w razie ogłoszenia upadłości Poczty Polskiej na-
leżałoby przewidzieć tryb przejęcia jej obowiązków realizowanych przez nią
ustawowo. Dyrektor Generalny Poczty Polskiej wskazał również, że „wła-
ściwe uzasadnienie dla Komisji Europejskiej istniejących w Polsce regulacji
prawnych wyłączających Pocztę Polską z upadłości mogłoby przekonać, że
nie jest to żaden szczególny przywilej, ani też pomoc publiczna dla niej,
lecz stanowi dla rządu państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jakim jest
Rzeczpospolita Polska, gwarancję wywiązania się przez niego z zaleceń
dyrektywy pocztowej i Traktatu WE, w zakresie obowiązku zapewnienia
wszystkim obywatelom dostępu do usług interesu ogólnego (powszech-
nych)”. Reasumując, zdaniem Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej kwe-
stia upadłości Poczty Polskiej wymaga analizy problemu i ewentualnych
zmian dotyczących rozwiązań w zakresie zapewnienia obowiązków świad-
czenia usług powszechnych.
Do Ministerstwa Infrastruktury nie wpłynęło żadne zgłoszenie ze strony
podmiotów zajmujących się działalnością lobbingową w procesie stanowie-
nia prawa zainteresowanych pracami legislacyjnymi nad projektem ustawy
o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej
„Poczta Polska”.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżet samorządu terytorialnego
Państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska”, któ-
rego regulacja dotyczy, nie jest jednostką sektora finansów publicznych

5
w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finan-
sach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.). Projektowana
ustawa, przez wyłączenie nieograniczonych gwarancji Skarbu Państwa dla
Poczty Polskiej, będzie miała pozytywny wpływ na budżet państwa. Możli-
wość ogłoszenia upadłości w stosunku do Poczty Polskiej spowoduje, że
będzie musiała ona działać tak, aby nie ponosić strat, a gdy one wystąpią,
będzie musiała pokryć je sama z zysków przyszłych okresów. Jedynie stra-
ta na realizacji nałożonego przez państwo na Pocztę Polską obowiązku
świadczenia powszechnych usług pocztowych może być w świetle przepi-
sów prawa wspólnotowego objęta pomocą państwa. Warunkiem koniecz-
nym takiej pomocy jest zabezpieczenie odpowiednich środków w ustawie
budżetowej na dany rok oraz program pomocowy przyjęty przez Komisję
Europejską.
Jednakże gdyby doszło do potencjalnej możliwości ogłoszenia upadłości
przedsiębiorstwa trudno jest w chwili obecnej przewidzieć skutki tej sytuacji,
gdyż dotychczas w skali kraju nie było postępowania upadłościowego w ta-
kiej skali i rozmiarze.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa będzie miała pozytywny wpływ na konkurencyjność
gospodarki. Wyłączenie nieograniczonej gwarancji Skarbu Państwa dla
Poczty Polskiej pozwoli na rozwój swobodnej konkurencji na wspólnotowym
rynku usług pocztowych i stworzy równe prawa dla przedsiębiorców działa-
jących na tym rynku bez względu na ich formę prawną.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy w najbliż-
szym okresie, ponieważ sytuacja ekonomiczna Poczty Polskiej nie wskazu-
je, że mogłoby w najbliższych latach dojść do sytuacji zagrożenia upadło-
ścią. Tym niemniej ze względu na stan zatrudnienia (obecnie ponad
100 tys. osób) w przypadku ewentualnej upadłości skutki dla rynku pracy
mogłyby być dotkliwe.

6
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regio-
nalny.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.
Przedmiotowy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

12-41-iw

7
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: