Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1639
- Data wpłynięcia: 2009-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-02
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 65, poz. 545
1639
14)
art. 42c i 42d nowelizowanej ustawy
– zmiany wynikają z propozycji likwidacji KFPK. Zgodnie z nowymi przepisami BGK ze
środków własnych, a nie jak dotychczas ze środków KFPK, może udzielać poręczenia
dokonania zapłaty odsetek od obligacji publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej w czasie
trwania postępowania restrukturyzacyjnego wszczętego na podstawie ustawy z dnia
15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki
zdrowotnej. W konsekwencji środki przeznaczone na wykonanie ww. poręczenia zasilą
BGK, a nie jak dotychczas KFPK,
15)
art. 45 i 46 nowelizowanej ustawy
– uzupełniono przepisy dotyczące obowiązków: ministra właściwego do spraw finansów
publicznych prowadzenia ewidencji należności i zobowiązań oraz Rady Ministrów
przedstawiania Sejmowi corocznej informacji na temat udzielonych poręczeń i gwarancji
o dane dotyczące nowych kategorii poręczeń i gwarancji udzielanych przez BGK.
III.
Przepisy końcowe
Art. 2 – 7 nowelizowanej ustawy:
– art. 7 zakłada likwidację KFPK,
– zmiany ustaw wynikają z planowanej likwidacji Funduszu Poręczeń Unijnych oraz
Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych.
IV.
Wejście w życie nowelizowanej ustawy
– proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt ustawy stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) został opublikowany
w Biuletynie Informacji Publicznej. Nie zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem
ustawy.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty objęte projektowaną regulacją
Regulacje zawarte w projekcie ustawy będą dotyczyć:
– podmiotów udzielających poręczeń lub gwarancji: Rady Ministrów, ministra właściwego
do spraw finansów publicznych oraz Banku Gospodarstwa Krajowego,
– podmiotów, za zobowiązania których są udzielane poręczenia i gwarancje, w tym głównie
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców.
2. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa ani
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Wprowadzenie w życie przedmiotowej ustawy, dzięki zwiększeniu dostępu
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców do finansowania zewnętrznego
powinno mieć pozytywny wpływ na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przez ułatwienie dostępu mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom
do zewnętrznego finansowania (głównie w formie kredytów) przez rozszerzenie zakresu
działalności poręczeniowej i gwarancyjnej proponowane zmiany będą miały pozytywny
wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
5. Wpływ projektowanej regulacji na rozwój regionalny
Zaproponowane w projekcie regulacje powinny mieć pozytywny wpływ na rozwój
regionalny.
6. Zakres konsultacji
Projekt ustawy był przedmiotem uzgodnień międzydepartamentalnych w Ministerstwie
Finansów.
7
7. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
62/01/BS
8
art. 42c i 42d nowelizowanej ustawy
– zmiany wynikają z propozycji likwidacji KFPK. Zgodnie z nowymi przepisami BGK ze
środków własnych, a nie jak dotychczas ze środków KFPK, może udzielać poręczenia
dokonania zapłaty odsetek od obligacji publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej w czasie
trwania postępowania restrukturyzacyjnego wszczętego na podstawie ustawy z dnia
15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki
zdrowotnej. W konsekwencji środki przeznaczone na wykonanie ww. poręczenia zasilą
BGK, a nie jak dotychczas KFPK,
15)
art. 45 i 46 nowelizowanej ustawy
– uzupełniono przepisy dotyczące obowiązków: ministra właściwego do spraw finansów
publicznych prowadzenia ewidencji należności i zobowiązań oraz Rady Ministrów
przedstawiania Sejmowi corocznej informacji na temat udzielonych poręczeń i gwarancji
o dane dotyczące nowych kategorii poręczeń i gwarancji udzielanych przez BGK.
III.
Przepisy końcowe
Art. 2 – 7 nowelizowanej ustawy:
– art. 7 zakłada likwidację KFPK,
– zmiany ustaw wynikają z planowanej likwidacji Funduszu Poręczeń Unijnych oraz
Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych.
IV.
Wejście w życie nowelizowanej ustawy
– proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt ustawy stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) został opublikowany
w Biuletynie Informacji Publicznej. Nie zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem
ustawy.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty objęte projektowaną regulacją
Regulacje zawarte w projekcie ustawy będą dotyczyć:
– podmiotów udzielających poręczeń lub gwarancji: Rady Ministrów, ministra właściwego
do spraw finansów publicznych oraz Banku Gospodarstwa Krajowego,
– podmiotów, za zobowiązania których są udzielane poręczenia i gwarancje, w tym głównie
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców.
2. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa ani
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Wprowadzenie w życie przedmiotowej ustawy, dzięki zwiększeniu dostępu
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców do finansowania zewnętrznego
powinno mieć pozytywny wpływ na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przez ułatwienie dostępu mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom
do zewnętrznego finansowania (głównie w formie kredytów) przez rozszerzenie zakresu
działalności poręczeniowej i gwarancyjnej proponowane zmiany będą miały pozytywny
wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
5. Wpływ projektowanej regulacji na rozwój regionalny
Zaproponowane w projekcie regulacje powinny mieć pozytywny wpływ na rozwój
regionalny.
6. Zakres konsultacji
Projekt ustawy był przedmiotem uzgodnień międzydepartamentalnych w Ministerstwie
Finansów.
7
7. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
62/01/BS
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1639
› Pobierz plik