eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o gospodarowaniu składnikami mienia ruchomego Skarbu Państwa, ich pozyskiwaniu oraz o Agencji Uzbrojenia

Rządowy projekt ustawy o gospodarowaniu składnikami mienia ruchomego Skarbu Państwa, ich pozyskiwaniu oraz o Agencji Uzbrojenia

projekt ustawy dotyczy utworzenia Agencji Uzbrojenia, odpowiedzialnej za pozyskiwanie bądź zbywanie uzbrojenia i sprzętu dla wojska, zgodnie ze standardami NATO i UE

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1626
  • Data wpłynięcia: 2009-01-23
  • Uchwalenie:

1626

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.



Za zgodność pod względem
prawnym i redakcyjnym
12/28si


4
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia .....................2009 r.
w sprawie sposobu i trybu ustanowienia i realizacji programów uzbrojenia

Na podstawie art. 44 ustawy z dnia .....2009 r. o gospodarowaniu składnikami mienia
ruchomego Skarbu Państwa, ich pozyskiwaniu oraz o Agencji Uzbrojenia (Dz. U. Nr …..,
poz….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób i tryb ustanowienia i realizacji programów
uzbrojenia na potrzeby jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej

zwanych dalej „programami”.

§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) Minister – Ministra Obrony Narodowej;
2) ustawa – ustawę z dnia ..... o pozyskiwaniu i gospodarowaniu niektórymi składnikami
mienia ruchomego Skarbu Państwa oraz o Agencji Uzbrojenia (Dz. U. Nr ….., poz….);
3)
program uzbrojenia – zespół działań analityczno-zadaniowych, mających na celu
szczegółowe określenie zbioru projektów, relacji między tymi projektami,
harmonogramu realizacyjnego programu i projektów, których realizacja zapewni
wyposażenie sił zbrojnych w uzbrojenie i sprzęt wojskowy w ramach określonej
zdolności;
4)
program operacyjny – zbiór wzajemnie ze sobą powiązanych i skoordynowanych
przedsięwzięć we wszystkich obszarach funkcjonowania sił zbrojnych, których
realizacja zapewni osiągnięcie pożądanych zdolności.
§ 3. Celem przygotowania i realizacji programu jest wyposażenie Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z założeniami i warunkami określonymi w programach
operacyjnych.
§ 4. 1. Etapy o których mowa art. 43 ust. 2 pkt. 1-2, realizuje się w formie Przeglądu
Potrzeb Operacyjnych, zwanego dalej „przeglądem”.
2. Przegląd odbywa się co cztery lata, z możliwością skrócenia tego okresu do dwóch lat,
rozpoczynając od nieparzystego roku kalendarzowego, poprzedzającego cykl programowania
rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Dopuszcza się definiowanie wymagań operacyjnych, w innym trybie niż określony w pkt 2
w szczególnie ważnych przypadkach, gdy ich osiągnięcie ma kluczowe znaczenie dla SZ RP
lub wynika z nowych zagrożeń oraz zidentyfikowanych braków w posiadanych zdolnościach.
4. Celem przeglądu jest zdefiniowanie wymagań operacyjnych dla określonych zdolności
operacyjnych, niezbędnych do osiągnięcia w przyszłości.
§ 5. Zdefiniowane wymagania operacyjne powinny spełniać następujące warunki:
1) wymaganie musi być osiągalne - musi ono odzwierciedlać potrzebę lub cel, dla którego
istnieją techniczne i organizacyjne możliwości rozwiązania;
2) wymaganie musi być weryfikowalne, tzn. musi być określone w sposób pozwalający na
jego obiektywną weryfikację, np. w formie parametrów liczbowych;
3) wymaganie musi być jednoznaczne, tj. posiadać tylko jedno możliwe znaczenie;
4) wymaganie musi być kompletne;
5) wymaganie powinno być wyrażone w kontekście potrzeb, a nie rozwiązań;
6) określone wymaganie nie może być w sprzeczności z innymi wymaganiami.
§ 6. Wymagania operacyjne podlegają ocenie w trakcie etapów: wstępne określenie
możliwości wykonania zamierzeń związanych z zaspokojeniem wymagań operacyjnych i
określenie możliwości wykonania zamierzeń związanych z zaspokojeniem wymagań
operacyjnych, o których mowa w art. 43 ust. 2 pkt. 3-4.
§ 7. Celem etapów, o których mowa w § 6, jest wykonanie analiz oraz wypracowanie
technicznych koncepcji optymalnego sposobu spełnienia wymagań operacyjnych.
§ 8. Wyniki uzyskane podczas etapów, o których mowa w § 6, powinny zawierać w
szczególności:
1) wskazanie i analizę wariantów umożliwiających spełnienie wymagań operacyjnych;
2) identyfikację obszarów ryzyka oraz metod jego ograniczenia;
3) propozycje charakterystyk technicznych UiSW niezbędnych do spełnienia wymagań
operacyjnych;
4) analizy finansowe w relacji czas - koszt - efekt;
5) przegląd technologii koniecznych i możliwych do wykorzystania oraz nowych
niezbędnych do opracowania (pozyskania);
6) zakres badań sprzętu, niezbędnych do jego technicznej weryfikacji oraz wskazanie
konieczności uzyskania stosownych certyfikatów, w tym dotyczących bezpieczeństwa
teleinformatycznego i zabezpieczenia metrologicznego jeżeli taka potrzeba występuje;
7) oszacowanie kosztów całego cyklu życia UiSW;
8) informację o celowości i zasadności ustanowienia programu lub propozycje innego
sposobu spełnienia wymagań operacyjnych.
§ 9. 1. W przypadku, gdy wyniki etapów, o których mowa w § 6, wskazują na
zasadność ustanowienia programu opracowuje się „Program uzbrojenia”.
2. W „Programie uzbrojenia” ujmuje się w szczególności, rozwinięte informacje, o których
mowa w pkt 1, a ponadto:
1) harmonogram czasowo-zadaniowy;
2) organizację realizacji programu;
3)
zsynchronizowanie harmonogramu dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego z
działaniami określonymi w innych obszarach programu operacyjnego, w tym w
szczególności: szkolenia i przygotowania kadr, rozbudowy infrastruktury, przyszłego
operacyjnego wykorzystania UiSW, zabezpieczenia logistycznego, organizacji,
współdziałanie z innymi systemami, interoperacyjności i kompatybilności;
4) sposób nadzoru nad realizacją programu.
§ 10. 1. Ustanowienie programu uzbrojenia odbywa się na podstawie odrębnej decyzji
Ministra.
2. W decyzji o ustanowieniu programu określa się w szczególności:
1) przedmiot programu;
2) sposób jego realizacji;
3) osobę odpowiedzialną za realizację programu – dyrektora programu oraz zakres jego
obowiązków i kompetencji;
4) wyszczególnienie i ilości dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego w kolejnych latach
realizacji;
5) okres realizacji programu;
6) sposób zarządzania programem
7) sposób nadzoru nad przebiegiem programu oraz wskaźniki pozwalające na jego
monitorowanie.
3. „Program uzbrojenia” stanowi załącznik do decyzji, o której mowa w pkt 1.
§ 11. Realizacja programu obejmuje etapy, o których mowa w art. 43 ust. 2 pkt. 5-7
ustawy.
§ 12. 1. W ramach realizacji programu prowadzi się:

2
1) prace rozwojowe;
2) zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
3) modernizację uzbrojenia i sprzętu wojskowego będącego na wyposażeniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. W razie potrzeby działania, o których mowa w ust. 1, mogą być w szczególności
uzupełnione o:
1) badania naukowe;
2) udział w programach zbrojeniowych realizowanych we współpracy międzynarodowej;
3) nabycie uzbrojenia i sprzętu wojskowego w inny sposób, niż określony w ust. 1 pkt. 2-3.
§ 13. 1. W celu realizacji programu wyłania się wykonawcę programu.
2. Wyłonienie wykonawcy programu prowadzi się na podstawie innych przepisów.
3. Z wykonawcą programu zawiera się umowy wieloletnie.
§ 14. Zmiany w „Programie uzbrojenia” w trakcie jego realizacji wprowadza się w
przypadku gdy:
1) wpływają one na jakość osiąganych zdolności operacyjnych;
2) koszt realizacji programu przekracza ustalony limit finansowy;
3) istnieją poważne przesłanki wskazujące na zagrożenie dotrzymania ustalonych terminów.
§ 15. 1. Wyniki uzyskane na etapach określonych w art. 43 ust. 2 lit. 4 i 6 ustawy
wymagają akceptacji Ministra.
2. Wyniki uzyskane na etapach określonych w art. 43 ust. 2 pkt, 1-3 oraz 5 i 7 ustawy
wymagają akceptacji Ministra lub innej osoby funkcyjnej wskazanej przez Ministra.
3. Akceptacja wyników, o których mowa w pkt 1 i 2, wymaga wcześniejszego uzgodnienia
pomiędzy uczestnikami systemu pozyskiwania.
§ 16. Przepisy rozporządzenia stosuje się dla wymagań operacyjnych opracowanych w
2008 r. i w latach późniejszych.
§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.



MINISTER OBRONY NARODOWEJ











3


UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji wynikającej z art.
44 ustawy z dnia …………. 2009 r. o gospodarowaniu składnikami mienia ruchomego
Skarbu Państwa, ich pozyskiwaniu oraz o Agencji Uzbrojenia (Dz. U. Nr……..,
poz……….).
Celem wydania rozporządzenia jest określenie sposobu i trybu ustanawiania i
realizacji programów uzbrojenia, w tym sposób realizacji etapów pozyskiwania.
Projekt uwzględnia również zakres zadań realizowanych przez podmioty
uczestniczące w pozyskiwaniu i potrzebę ich sprawnego wykonywania.
Projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa ( Dz. U. Nr 169, poz. 1414 ).
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt regulacji.
Projektowana regulacja oddziałuje na Agencję Uzbrojenia.
2. Konsultacje społeczne.
Ze względu na zakres regulacji, nie jest konieczne poddawanie przedłożonego
projektu rozporządzenia konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.

4
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: