eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu uregulowanie mechanizmu tworzenia katalogu świadczeń gwarantowanych czyli tzw. koszyka świadczeń zdrowotnych. Projekt wprowadza przejrzyste mechanizmy podejmowania decyzji dotyczacych finansowania świadczeń gwarantowanych ze środków publicznych oraz określa zasady i tryb kwalifikowania świadczeń opieki zdrowotnej jako świadczeń gwarantowanych, tryb ich usuwania z wykazu świadczeń gwarantowanych, zmiany poziomu i sposobu finansowania lub warunków ich realizacji

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1590
  • Data wpłynięcia: 2009-01-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o cenach
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 118, poz. 989

1590

Na mocy zmiany art. 39a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych członkowie Rady Konsultacyjnej będą zobowiązani ujawniać
w Rejestrze Korzyści informacje m.in. o zajmowanych stanowiskach, z tytułu
których pobiera się wynagrodzenie, o wyjazdach krajowych i zagranicznych, jeżeli
koszt ich nie został pokryty przez członka Rady, o udziale w organach fundacji,
spółek handlowych lub spółdzielni, nawet jeżeli nie pobiera z tego tytułu żadnych
świadczeń pieniężnych. Wprowadzenie tego obowiązku ma charakter antykorupcyjny.
Agencja Oceny Technologii Medycznych – jednostka zatrudniająca specjalistów
w zakresie oceny poszczególnych technologii medycznych – będzie funkcjonować
w strukturze postępowania kwalifikacyjnego jako ekspert Prezesa Agencji. Natomiast
wieloetapowe postępowanie kwalifikacyjne zapewni gruntowną analizę
poszczególnych świadczeń i zagwarantuje prawidłowość decyzji podejmowanych
przez ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie objęcia finansowaniem
danego świadczenia.
Złożone postępowanie kwalifikacyjne uzasadnia również fakt, iż w istocie
umieszczenie danego świadczenia w wykazie świadczeń gwarantowanych będzie
wiązało się z przejęciem finansowania tego świadczenia przez publicznego płatnika,
czyli z wydatkowaniem środków publicznych.
Systemowe usytuowanie Prezesa Agencji w strukturze organów państwowych
uzasadnia objęcie Prezesa i jego zastępów regulacjami, zawartymi w ustawie z dnia
24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach
państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217, z późn. zm.), czemu służy zmiana w art. 3
projektu.
Istotne znaczenie dla pacjentów (ubezpieczonych i świadczeniobiorców) ma przepis
art. 10 i art. 12 pkt 1 projektu ustawy, który de facto nakłada na ministra właściwego
do spraw zdrowia wydanie, nie później niż do dnia 30 czerwca 2009 r.,
rozporządzenia zawierającego wykaz świadczeń gwarantowanych (w związku z tym,
że dotychczasowe zasady oraz załącznik zawierający negatywny koszyk świadczeń
zdrowotnych przestaną obowiązywać w dniu 29 czerwca 2009 r.).
Z uwagi na zmianę podstaw prawnych funkcjonowania Agencji Oceny Technologii
Medycznych (z zarządzenia na ustawę), w ustawie należało rozstrzygnąć kwestie
następstwa prawnego dotychczas działającej Agencji, posiadanego majątku, spraw
pracowniczych.
Zgodnie z przepisem art. 12 pkt 2 projektu ustawy art. 9 ustawy wchodzi w życie

11
z dniem ogłoszenia ustawy, co ma na celu zapewnienie ministrowi właściwemu do
spraw zdrowia czasu na podjęcie i przeprowadzenie działań związanych z realizacją
celów ustawy, a związanych ze wstąpieniem Agencji Oceny Technologii
Medycznych, której status określa niniejszy projekt ustawy, w prawa i obowiązki
Agencji Oceny Technologii Medycznych utworzonej na podstawie zarządzenia
Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie Agencji Oceny Technologii
Medycznych. Minister Zdrowia ma podjąć następujące działania:
1) powołanie Komisji Inwentaryzacyjnej w celu ustalenia mienia Agencji
utworzonej na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia, które zostanie
przekazane do Agencji, w tym określenia, które ze składników majątkowych
Agencji pochodzą z mienia Skarbu Państwa,
2) sporządzenie wykazów mienia Agencji utworzonej na podstawie zarządzenia
Ministra Zdrowia,
3) przygotowanie przejęcia przez Agencję mienia Agencji utworzonej na podstawie
zarządzenia Ministra Zdrowia, a w szczególności środków trwałych
i wyposażenia,
4) przygotowanie przejęcia przez Agencję praw majątkowych i niemajątkowych
Agencji utworzonej na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia.
Wejście w życie projektowanego art. 9 z dniem ogłoszenia nie jest sprzeczne
z zasadami demokratycznego państwa prawnego z uwagi na to, że zawiera ono
regulacje nienaruszające praw podmiotowych osób trzecich i jest skierowane do
organów władzy publicznej, natomiast ważnym interesem państwa wymagającym
natychmiastowego wejścia w życie ww. przepisu, uzasadniającym skrócenie vacatio
legis, jest potrzeba niezwłocznego podjęcia działań koniecznych do realizacji celów
ustawy.
Projektowana ustawa nie jest objęta notyfikacją norm i aktów prawnych
umożliwiającą uczestnictwo Rzeczypospolitej Polskiej w procedurach informacji
określonych w przepisach Wspólnoty Europejskiej.
Projekt ustawy – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) – został
opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej. aden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania
pracami nad projektem.


12
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja ma wpływ na publicznych płatników świadczeń opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, albowiem zakwalifikowanie
danych świadczeń jako gwarantowanych będzie oznaczało ponoszenie przez nich
odpłatności za te świadczenia. Projektowana ustawa oddziałuje również na
świadczeniobiorców. Wydane na podstawie projektowanych przepisów wykazy
gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej będą pełnić dla świadczniobiorców
rolę informacyjną i regulacyjną. Będą stanowiły źródło informacji o tym, jakie
świadczenia opieki zdrowotnej będą finansowane w ramach środków publicznych lub
za które będzie musiał w części zapłacić. Ponadto wraz z określeniem koszyka
świadczeń opieki zdrowotnej, którego ustalenie będzie poprzedzone analizą
świadczeń opieki zdrowotnej pod względem efektywności i skuteczności klinicznej,
zapewni się pacjentom dostęp do najbardziej efektywnych i nowoczesnych metod
leczenia.
Regulacja ma również wpływ na Agencję Oceny Technologii Medycznych, albowiem
poszerza zakres kompetencji Agencji, nadaje jej ustawowe podstawy prawne
funkcjonowania oraz powołuje Radę Konsultacyjną.

2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt został przekazany do zaopiniowania
Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej Izbie Aptekarskiej, Naczelnej Radzie
Pielęgniarek i Położnych, organizacjom reprezentującym świadczeniodawców, m.in.
Konsorcjum Szpitali Wrocławskich, Związkowi Powiatowych Publicznych Zakładów
Opieki Zdrowotnej Województwa Podkarpackiego, Unii Szpitali Klinicznych,
Stowarzyszeniu Szpitali Powiatowych Województwa Małopolskiego, Stowarzyszeniu
Organizatorów i Promotorów Opieki Długoterminowej „SOPOD”, organizacjom
reprezentującym pracodawców, m.in. Mazowieckiemu Związkowi Pracodawców SP
ZOZ, Związkowi Pracodawców Ratownictwa Medycznego, Ogólnopolskiemu
Związkowi Pracodawców Opieki Zdrowotnej, Federacji Związków Pracodawców
Zakładów Opieki Zdrowotnej, Związkowi Pracodawców Samodzielnych Publicznych
ZOZ Warmii i Mazur, Ogólnopolskiemu Związkowi Pracodawców Prywatnej Służby
Zdrowia, Związkowi Pracodawców Służby Zdrowia oraz przedstawicielom środowisk

13
akademickich: Akademii Medycznej w Gdańsku, Uniwersytetowi Medycznemu
w
Lublinie, Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie, Uniwersytetowi
Medycznemu w Poznaniu, Warszawskiemu Uniwersytetowi Medycznemu, Akademii
Medycznej we Wrocławiu, Uniwersytetowi Medycznemu w Łodzi,
ląskiemu
Uniwersytetowi Medycznemu, a także Stowarzyszeniu Primum Non Nocere. Łącznie
projekt został przesłany do zaopiniowania do ponad 80 podmiotów.
Podmioty te zgłosiły uwagi zarówno o charakterze merytorycznym, jak
i legislacyjnym, które zostały dokładnie zanalizowane i częściowo uwzględnione.
Uwagi odnosiły się do trybu kwalifikacji świadczeń opieki zdrowotnej jako świadczeń
gwarantowanych, w tym podmiotów, które mogą wszczynać tę procedurę oraz
zasadności wnoszenia opłat za składane wnioski. Ponadto uwagi dotyczyły statusu
Agencji Oceny Technologii Medycznych oraz Rady Konsultacyjnej, a w szcze-
gólności kwestii powoływania członków Rady oraz wydawania przez Radę
rekomendacji, a także ich niewiążącej mocy dla Ministra Zdrowia. Część zgłoszonych
zastrzeżeń była związana z wyłączeniem leków z procedury kwalifikacji świadczeń
opieki zdrowotnej jako świadczeń gwarantowanych.
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy, a także – stosownie do przepisów
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) – został opublikowany na stronie internetowej
Ministerstwa Zdrowia oraz udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej wraz ze
zgłoszonymi do niego uwagami.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Biorąc pod uwagę zakres przedmiotowy projektu dotyczący przede wszystkim
zakresu świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, mając
na uwadze wysokość środków finansowych pochodzących ze źródeł publicznych
przeznaczanych w ostatnich latach na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz
tendencję wzrostową w tym zakresie, należy stwierdzić, iż przedmiotowy projekt
będzie miał istotny wpływ na efektywność wydawania środków publicznych w tym
zakresie.
Na obecnym etapie nie przewiduje się dodatkowych wydatków budżetu państwa
w związku ze zmianą formy organizacyjno-prawnej Agencji. Planuje się obecnie, że
przyszłe dotacje z budżetu państwa związane z działalnością Agencji nie powinny być

14
wyższe niż obecne wydatki budżetu państwa na działalność Agencji, nie planuje się
jednak wydatków na poziomie niższym niż obecnie ze względu na szerszy zakres
zadań przypisanych Agencji. Przewiduje się również dodatkowe wydatki budżetu
państwa, w wysokości ok. 1
mln zł rocznie, związane z nowym zadaniem
przypisanym ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, polegającym na
rozpatrywaniu wniosków składanych do ministra w związku z oceną świadczeń opieki
zdrowotnej oraz kwalifikowaniu świadczeń opieki zdrowotnej jako świadczeń
gwarantowanych. Dotyczyć to będzie dodatkowych 10 etatów (ok. 0,87 mln zł
wydatków osobowych wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym i pochodnymi
(17,64%) oraz 0,13 mln zł wydatków majątkowych związanych z wyposażeniem
i utrzymaniem stanowisk pracy). Nie planuje się dodatkowych wydatków związanych
z nadzorem Ministra Zdrowia nad Agencją.
Dodatkowe przychody Agencji wynikające z opłat, zgodnie z uzasadnieniem
przedstawionym powyżej, planuje się rocznie w przedziale 1,8 – 4,5 mln zł.
W ramach kosztów Agencji, koszt funkcjonowania Rady Konsultacyjnej,
w zależności od liczby posiedzeń w miesiącu, planuje się w przedziale ok. 0,5 – 1,5
mln zł.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa będzie miała nieznaczny wpływ na rynek pracy. W istocie
ustawa tylko zmienia podstawy prawne funkcjonowania obecnie już działającej
Agencji Oceny Technologii Medycznych. Ustawa wprowadza Radę Konsultacyjną
działającą przy Prezesie Agencji, która będzie składała się z 12 członków, spośród
przedstawicieli wskazanych przez rektorów uczelni medycznych, Naczelną Radę
Lekarską, Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych, Naczelną Radę Aptekarską,
Krajową Radę Diagnostów Laboratoryjnych oraz Narodowy Fundusz Zdrowia.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację regionów.


15
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: