Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1589
- Data wpłynięcia: 2009-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców
- data uchwalenia: 2009-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 670
1589
4
zgodny z tytułem dyrektywy 2002/15/WE (w sprawie organizacji czasu pracy osób
wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego), w celu objęcia przepisami
ustawy wszystkich osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego,
a jednocześnie w celu dostosowania polskich przepisów do wspomnianej dyrektywy. Propozycja
ta nie została uwzględniona, gdyż nowelizacja ustawy jest wydawana w związku z zarzutem
formalnym Komisji Wspólnot Europejskich o niezgodności art. 21 ustawy o czasie pracy
kierowców z art. 3 lit. i dyrektywy i dotyczy różnic w definicji „pracy w porze nocnej”.
Pozostałe przepisy dyrektywy 2002/15/WE zostały wdrożone do polskiego prawa ustawą z dnia
16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców. Pracownicy wchodzący w skład personelu
podróżującego i wykonującego czynności związane z przewozem, co do których mogłyby mieć
zastosowanie przepisy ustawy i dyrektywy 2002/15/WE, są objęci przepisami ustawy z dnia 26
czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.
Stanowisko Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego wpłynęło po
terminie przewidzianym na konsultacje społeczne. Przekazane w tym stanowisku uwagi zostały
przeanalizowane, ale nie będą wykorzystane w projekcie ustawy. Większość uwag wykracza
poza zakres przygotowanej zmiany ustawy, natomiast te, które dotyczą nowelizowanego art. 21
nie mogą być uwzględnione.
Według I wariantu zaproponowanego przez OZPTD, czas pracy kierowcy nie może prze-
kraczać 10 godz. w danej dobie, jeżeli wykonuje on pracę między godz. 0.00 a godz. 7.00
(7 godz. pracy). Ta propozycja nie może być brana pod uwagę, ponieważ jest sprzeczna z art. 3
lit. i i art. 7 ust. 1 dyrektywy 2002/15/WE, zgodnie z którymi każda praca wykonywana w porze
nocnej (niezależnie od długości trwania) daje możliwość ograniczenia pracy w danej dobie do
10 godz.
W II wariancie OZPTD proponuje wpisanie do ustawy o czasie pracy kierowców definicji pory
nocnej, jako okresu między godz. 0.00 a godz. 7.00 i pozostawienie art. 21 w brzmieniu
zaproponowanym w projektowanej ustawie. Ta propozycja, mimo zgodności z dyrektywą
2002/15/WE, budzi zastrzeżenia, ponieważ zakłada nieuzasadnione różnicowanie grup
zawodowych – niekorzystne dla grupy kierowców – spowodowane skróceniem pory nocnej
zdefiniowanej w art. 1517 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, jako osiem
godzin między godz. 21.00 a 7.00.
W wyniku konsultacji projektu ustawy umieszczonego na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury nie wpłynęły żadne uwagi.
5
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa nie wpłynie na dochody i wydatki budżetu państwa i budżetu jednostek
samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny.
7. Zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
12/12/em
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1589 › Pobierz plik