eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Nauki

Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Nauki

projekt ustawy dotyczy utworzenia Narodowego Centrum Nauki (zakres zadań, tryb pracy, organizacja i wartość majątku) - agencji powołanej do wspierania działalności naukowej w zakresie badań podstawowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1588
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Narodowym Centrum Nauki
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 617

1588-001

§ 5. 1. Rada działa na podstawie ustawy, niniejszego statutu oraz ustanowionego
przez nią regulaminu.
2. Rada wykonuje swoje czynności kolegialnie.
§ 6. 1. Minister zwołuje, otwiera i przewodniczy pierwszemu posiedzeniu nowo
wybranej Rady do chwili wyboru jej Przewodniczącego.
2. Rada ustanawia regulamin na pierwszym posiedzeniu.
§ 7. 1. W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, bez prawa głosu: Dyrektor,
zastępcy Dyrektora, eksperci, członkowie Zespołów Ekspertów, Koordynatorzy
Dyscyplin oraz osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
2. Eksperci, członkowie Zespołów Ekspertów oraz Koordynatorzy Dyscyplin mogą
uczestniczyć w posiedzeniach Rady, jeżeli przedmiotem jej prac są sprawy dotyczące
wykonywanych przez nich zadań.

§ 8. 1. Protokoły z posiedzeń Rady przechowuje się w Biurze.
2. Obsługę Rady prowadzi Biuro.
Rozdział 2
Organizacja Biura
§ 9. Do zadań Biura należy merytoryczna i techniczna obsługa Dyrektora,
zastępców Dyrektora oraz Rady w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy.
§ 10. 1. W skład Biura wchodzą komórki organizacyjne właściwe do spraw:
1) zarządzania programami badań naukowych w ramach poszczególnych dyscyplin lub
grup dyscyplin nauki;
2) zarządzania programami wsparcia rozwoju osób rozpoczynających karierę
naukową, stypendiami doktorskimi i stażami po uzyskaniu stopnia naukowego
doktora;
3) współpracy międzynarodowej;
4) analiz, ewaluacji i kontroli;
5) informacji i promocji;
6) administracyjnych;
7) finansowo-księgowych;
8) organizacyjno-prawnych.
2. Bezpośredni nadzór nad komórkami, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6 i 8,
sprawuje Dyrektor lub zastępcy Dyrektora - w granicach udzielonych im pełnomocnictw.
3. Bezpośredni nadzór nad komórką właściwą do spraw finansowo-księgowych
sprawuje główny księgowy Centrum.







26-1-dg

5
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia ……………………2009 r.
w sprawie kryteriów ustalania wynagrodzenia ekspertów

Na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy z dnia ………………….. 2009 r. o Narodowym
Centrum Nauki (Dz. U. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa kryteria ustalania wynagrodzenia przysługującego ekspertom
za:
1) dokonanie oceny wniosków złożonych w konkursach;
2) przygotowanie, na podstawie oceny, o której mowa w pkt 1, list rankingowych;
3) dokonanie oceny merytorycznej zrealizowanych projektów badawczych.
§ 2.
Kryteriami ustalania wynagrodzenia ekspertów są:
1) rodzaj wykonywanych zadań, o których mowa w § 1;
2) wnioskowana lub przyznana wysokość dofinansowania projektu badawczego;
3) posiadanie stopnia lub tytułu naukowego;
4) doświadczenie w opiniowaniu projektów badawczych.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego




1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).


UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 22 ust.
4 ustawy z dnia …………………2009 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. Nr …, poz.
…) nakładającego na ministra właściwego do spraw nauki obowiązek ustalenia kryteriów
wynagrodzenia ekspertów.
Rozporządzenie określa wysokość wynagrodzenia przysługującego ekspertom
dokonującym oceny wniosków złożonych w konkursach i przygotowujących na tej
podstawie listy rankingowe oraz dokonującym oceny merytorycznej zrealizowanych
projektów badawczych.
Rozporządzenie rozróżnia cztery kryteria przyznawania wynagrodzeń ekspertom.
Pierwsze dotyczy rodzaju czynności wykonywanych przez eksperta, o których mowa
powyżej. Drugie kryterium dotyczy wysokości wnioskowanego oraz przyznanego
dofinansowania projektu badawczego. Wynagrodzenie eksperta będzie wzrastało wraz
ze wzrostem wysokości dofinansowania projektu badawczego. Trzecie kryterium,
decydujące o wysokości wynagrodzenia eksperta, będzie stanowiło posiadanie przez
niego stopnia lub tytułu naukowego, a czwarte – jego doświadczenie w opiniowaniu
projektów badawczych.


Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja.

Rozporządzenie oddziałuje na ekspertów powołanych przez Dyrektora
Narodowego Centrum Nauki do opiniowania wniosków.

2. Zakres konsultacji społecznych.

Projekt wymaga konsultacji społecznych. Projekt zostanie skierowany do:
Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady Głównej Szkolnictwa
Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Rady Głównej Jednostek
Badawczo-Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji Pracodawców
Polskich, Business Centre Club, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” oraz
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.

Ponadto projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i

2
budżety jednostek samorządu terytorialnego.

Wejście w życie rozporządzenia nie wywoła dodatkowych skutków finansowych
dla budżetu państwa, poza skutkami wskazanymi w Ocenie Skutków Regulacji
dołączonej do projektu ustawy o Narodowym Centrum Nauki. Środki finansowe
na wynagrodzenia ekspertów zostaną zagwarantowane w budżecie państwa w
części 28 – Nauka, na podstawie ustawy o Narodowym Centrum Nauki.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.

Przedmiotem rozporządzenia nie będzie miał bezpośredniego wpływu na rynek
pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.

Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
























27-1-dg

3
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: