eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy Rady WE w sprawie minimalnych zasad dotyczących ochrony kurcząt utrzymywanych z przeznaczeniem na produkcję mięsa w gospodarstwach utrzymujących powyżej 500 sztuk

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1561
  • Data wpłynięcia: 2008-12-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie zwierząt
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 668

1561


20
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie
minimalnych warunków utrzymywania poszczególnych zwierząt gospodarskich
gatunków innych niż te, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach
Unii Europejskiej stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 12
ust. 8 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106,
poz. 1002 z późn. zm.). Regulacje prawne dotyczące warunków utrzymywania
zwierząt gospodarskich są zawarte w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa

i Rozwoju Wsi z dnia 2 września 2003 r. w sprawie minimalnych warunków
utrzymywania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 167,
poz. 1629, z póżn. zm.) wydanym na podstawie art. 12 ust. 7 ustawy o ochronie
zwierząt. W związku ze zmianą upoważnienia ustawowego konieczne jest
zastąpienie dotychczas obowiązujących przepisów nowym aktem wykonawczym.
Przepisy rozporządzenia z dnia 2 września 2004 r. będą utrzymane w mocy do dnia
30 czerwca 2010 r. W związku z tym rozporządzenie wydane na podstawie
zmienionego upoważnienia ustawowego powinno wejść w życie nie później niż 30
czerwca 2010 r. Projekt rozporządzenia częściowo wdraża postanowienia dyrektywy
Rady 98/58/WE z dnia 20 lipca 1998 r. dotyczącej ochrony zwierząt hodowlanych
(Dz. Urz. WE L 221 z 08.08.1998, str. 23; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 3, t. 23, str. 316).
Projekt rozporządzenia określa warunki utrzymywania dla zwierząt
gospodarskich gatunków bydło, konie, owce, kozy, indyki, gęsi, kaczki, strusie,
przepiórki, perlice, zwierzęta futerkowe oraz jelenie i daniele. Ponadto, w
projektowanym rozporządzeniu, warunki utrzymania zwierząt określa się również ze
względu na wiek i stan fizjologiczny zwierząt gospodarskich, w tym parametry
stanowisk, obsadę zwierząt w zależności od systemów utrzymywania oraz warunki
mikroklimatyczne w pomieszczeniach dla tych zwierząt, które zapewniają
utrzymywanie zwierząt w warunkach nie powodujących urazów i uszkodzeń ciała
oraz innych cierpień.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie zawiera przepisy techniczne, w związku z tym
podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu

21
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.



22
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na działalność wszystkich
podmiotów oraz gospodarstw utrzymujących te gatunki zwierząt gospodarskich,
których dotyczy niniejszy projekt rozporządzenia, tj. bydło, konie, owce, kozy, indyki,
gęsi, kaczki, strusie, przepiórki, perlice, zwierzęta futerkowe oraz jelenie i daniele.

2. Wpływ rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na dochody i wydatki budżetu państwa i na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.

3. Wpływ rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na rynek pracy.

4. Wpływ rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.

5. Wpływ rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na sytuację i rozwój regionalny.

6. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przesłany
Krajowej Radzie Izb Rolniczych, Krajowemu Związkowi Rolników, Kółek i Organizacji
Rolniczych, Sekretariatowi Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
Związkowi Zawodowemu Rolników „Ojczyzna”, Radzie Gospodarki ywnościowej,
Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, NSZZ Rolników

23
Indywidualnych „Solidarność”, Związkowi Zawodowemu Rolnictwa „Samoobrona”,
Związkowi Zawodowemu Rolników Rzeczypospolitej „Solidarni”, Zarządowi
Głównemu Związku Zawodowego Pracowników Rolnictwa RP, Polskiej Konfederacji
Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, Konfederacji Pracodawców Polskich,
Federacji Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Głównemu
Inspektoratowi Weterynarii, Państwowemu Instytutowi Weterynaryjnemu-PIB w
Puławach, Instytutowi Zootechniki - PIB w Krakowie, Instytutowi Genetyki i Hodowli
Zwierząt PAN w Jastrzębcu, Krajowemu Centrum Hodowli Zwierząt, Krajowej Izbie
Lekarsko – Weterynaryjnej, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy
Weterynarii Inspekcji Weterynaryjnej, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”
Pracowników Weterynarii, Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Lekarzy Weterynarii
Wolnej Praktyki „Medicus Veterinarius”, Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Techników
Weterynarii „ESKULAP”, Krajowej Izbie Producentów Drobiu i Pasz, Polskiemu
Związkowi Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Krajowej Radzie Drobiarstwa-
Izba Gospodarcza w Warszawie, Polskiemu Związkowi Hodowców i Producentów
Trzody Chlewnej „POLSUS”, Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów
Mleka, Polskiemu Związkowi Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, Polskiemu
Zrzeszeniu Producentów Bydła Mięsnego, Business Centre Club, Towarzystwu
Opieki nad Zwierzętami, Ogólnopolskiemu Towarzystwu Ochrony Zwierząt OTOZ -
„Animals”, Fundacji „Zwierzęta i My”, Fundacji Międzynarodowy Ruch na Rzecz
Zwierząt VIVA!, Klubowi „Gaja” Stowarzyszeniu Ekologiczno - Kulturalnemu,
Stowarzyszeniu Przyjaciół Zwierząt „AMICUS”, Polskiej Lidze Ochrony Zwierząt,
Fundacji Pegazus, Polskiemu Związkowi Producentów, Eksporterów i Importerów
Mięsa, Stowarzyszeniu Rzeźników i Wędliniarzy oraz Unii Producentów i
Pracodawców Przemysłu Mięsnego UPEMI.



41/12/BS










Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia ............................... 2009 r.

w sprawie warunków kadrowych, organizacyjnych i technicznych, jakie powinien
spełniać podmiot upoważniony do prowadzenia szkolenia w zakresie dotycz cym
ochrony kurcz t brojlerów oraz wzoru zaświadczenia potwierdzaj cego
ukończenie szkolenia2)


Na podstawie art. 12b ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie
zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002, z późn. zm. 3)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wymagania kadrowe, organizacyjne i techniczne, jakie powinien spełniać
podmiot upoważniony do prowadzenia szkolenia w zakresie przepisów
dotyczących ochrony kurcząt brojlerów;
2) wzór zaświadczenia potwierdzającego ukończenie szkolenia w zakresie, o
którym mowa w pkt 1.

§ 2.1. Podmiot upoważniony do prowadzenia szkolenia w zakresie dotyczącym ochrony
kurcząt brojlerów, zwany dalej „podmiotem”, zapewnia pomieszczenia umożliwiające
prowadzenie zajęć dla nie więcej niż 40 osób i wykorzystanie pomocy audiowizualnych.
2.
Podmiot zapewnia miejsce do prowadzenia zajęć praktycznych w zakresie
wykonywania czynności związanych z opieką nad kurczętami brojlerami w
szczególności podczas ich karmienia pojenia, wyłapywania, załadunku oraz uśmiercania
w nagłych przypadkach.
§ 3. Podmiot udostępnia uczestnikom szkolenia w szczególności:
1) pomoce audiowizualne: prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, zestawy
foliogramów i przeźrocza;

1
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 . 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: