Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego
projekt przewiduje ułatwienie przekazania samorządom terytorialnym, w formie darowizny, lotnisk wojskowych, na których bedą mogły powstawać lotniska cywilne
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 147
- Data wpłynięcia: 2008-01-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 144, poz. 901
147
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Ocena skutków finansowych
Przekazanie mienia Skarbu Państwa na rzecz jednostek samorządu teryto-
rialnego spowoduje zmniejszenie majątku Skarbu Państwa na rzecz samo-
rządów terytorialnych, głównie przez zmniejszenie istniejących i ewentual-
nych przyszłych dochodów Agencji Mienia Wojskowego z tytułu gospodaro-
wania tym mieniem.
Szacunkowa minimalna powierzchnia gruntów zajętych na lotniska w zaso-
bie Agencji Mienia Wojskowego wynosi 9.567 ha. Na podstawie danych
z dokonanych transakcji można szacować, że minimalna wartość ww. mie-
nia wynosi 660,1 mln zł, przy czym jest to wartość gruntów bez budynków
i innego mienia.
Z uwagi jednak na fakt, że z gospodarowaniem tym mieniem wiążą się także
obciążenia dla Skarbu Państwa (administrowanie, utrzymanie, prace prawne
i geodezyjne itp.), proponowane rozwiązanie pozwoli na efektywne wykorzy-
stanie tego majątku, zgodnie z jego dotychczasowym przeznaczeniem na
cele lotnicze, przez zaangażowanie w jego „ożywienie”, modernizację
i remonty także środków finansowych samorządów. Zmniejszy to w efekcie
obciążenie budżetu centralnego z tytułu utrzymania mienia niewykorzysty-
wanego zgodnie z jego przeznaczeniem.
Należy zauważyć, że koszty zaniechania działań związanych z prawidłowym
wykorzystaniem tego mienia Skarbu Państwa także są znaczne (deprecjacja
niewykorzystywanego majątku).
Zgodnie z proponowaną regulacją decyzja, które lotniska wojskowe powinny
być objęte zakresem regulacji, będzie należała do Rady Ministrów (art. 4e).
W projekcie proponuje się, aby jednostki samorządu terytorialnego 30% do-
chodów uzyskanych z tytułu gospodarowania darowanymi im nieruchomo-
ściami przeznaczały na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, a także ponio-
sły inne koszty związane z darowanym im mieniem (art. 4g).
8
Dokładne oszacowanie kosztów regulacji jest uzależnione od ostatecznego
kształtu wykazu lotnisk zawartego w rozporządzeniu Rady Ministrów. Osza-
cowanie takie znajdzie się w uzasadnieniu do przedmiotowego rozporzą-
dzenia Rady Ministrów.
Prowadzona przez AMW polityka gospodarowania lotniskami wojskowymi
stanowiącymi mienie Skarbu Państwa:
– przekazanymi jej przez MON, wykreślonymi z zasobu nieruchomości
Skarbu Państwa, którymi gospodaruje starosta wykonujący zadania z za-
kresu administracji rządowej, i wpisanymi do ewidencji AMW (art. 18-20),
jak też
– nadal
pozostającymi w trwałym zarządzie jednostek MON, ale użyczo-
nymi AMW (art. 22),
jest dowolna, oparta na niejednolitych regułach, co utrudnia zarówno opra-
cowanie docelowej długofalowej koncepcji dotyczącej rozwoju sieci lotnisk
i lądowisk w kraju, jak też podjęcie przez samorządy i inwestorów decyzji
w sprawie wszczęcia kapitałochłonnych i długofalowych inwestycji związa-
nych z utworzeniem lotniska cywilnego.
Różne zasady i tryb zachowań AMW przy gospodarowaniu mieniem Skarbu
Państwa: aport, dzierżawa, użyczenie itp., różne czasokresy udostępniania
mienia obarczają takie inwestycje podwyższonym ryzykiem.
Wykorzystanie już istniejącego majątku Skarbu Państwa, jaki stanowią nie-
wykorzystywane lub częściowo niewykorzystywane na potrzeby MON lotni-
ska wojskowe, na potrzeby stworzenia niezbędnej cywilnej infrastruktury lot-
niczej, w obliczu gwałtownie rosnącego ruchu lotniczego, obniży w skali kra-
ju koszt powstania takiej sieci lotnisk cywilnych.
Mimo istniejącego ustawowego wymogu (art. 18 ust. 4 obowiązującej usta-
wy) uzyskania opinii ministra właściwego do spraw transportu przy podej-
mowaniu decyzji o przekazaniu do Agencji Mienia Wojskowego lotnisk woj-
skowych współużytkowanych przez podmioty inne niż jednostki organizacyj-
ne podporządkowane lub nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej,
9
nie we wszystkich okresach występowano o uzyskanie takiej opinii (np. w la-
tach 2004-2006).
Decyzja o sposobie wykorzystania mienia Skarbu Państwa będącego
w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub
nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, trwale lub czasowo
zbędnego na potrzeby tych jednostek, w tym decyzja o zachowaniu dotych-
czasowego lotniczego charakteru tych lotnisk (czy mają to być lotniska wy-
łącznie cywilne, lotniska nadal pozostające w trwałym zarządzie jednostek
MON, ale wykorzystywane również przez stronę cywilną, czy też mają stać
się one mieniem Skarbu Państwa zagospodarowanym na cele nielotnicze),
nie powinna być podejmowana incydentalnie i wyłącznie przez resort obro-
ny narodowej. Dlatego w ustawie proponuje się, aby decyzja taka została
podjęta kierunkowo w stosunku do wszystkich takich lotnisk w drodze rozpo-
rządzenia Rady Ministrów.
2. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny, rynek pracy, konkurencyjność go-
spodarki i przedsiębiorczość
W wyniku wprowadzenia proponowanej zmiany nastąpi uaktywnienie się
środowiska lotniczego zwłaszcza w małych regionach, gdyż uzyskanie nie-
ruchomości gruntowych przez jednostki samorządu terytorialnego pozwoli
na rozwój infrastruktury niezbędnej do skomunikowania tych regionów z in-
nymi strukturami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą. Spo-
woduje to wzrost gospodarczy, wzrost zatrudnienia w regionie oraz przy-
czyni się do rozwoju siatki połączeń lotniczych.
3. Konsultacje społeczne
Projekt był skierowany do szerokich konsultacji społecznych, m.in. przez
zamieszczenie na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej.
Uwagi zgłoszone w ramach konsultacji społecznych zostały szczegółowo
przeanalizowane.
10
Projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego.
Nie zgłaszano wniosków o uczestnictwo przy pracach nad projektem na
podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w proce-
sie stanowienia prawa.
12/02zb
11
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2007 r.
w sprawie wykazu lotnisk i lądowisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na
potrzeby lotnictwa cywilnego
Na podstawie art. 4e ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu
niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U.
z 2004 r. Nr 163, poz. 1711, z poźn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wykaz nieruchomości Skarbu Państwa będących w trwałym zarządzie
jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego
nadzorowanych, stanowiących lotniska lub ich części, które mogą być wykorzystane w celu
założenia lub rozbudowy lokalnego, regionalnego albo krajowego lotniska cywilnego użytku
publicznego albo lądowiska cywilnego:
1) trwale niewykorzystywane przez te jednostki do realizacji ich zadań :
a) wymagające zachowania ich lotniczego charakteru – stanowiący załącznik
nr 1,
b) nie wymagające zachowania ich lotniczego charakteru – stanowiący
załącznik nr 2;
2) częściowo lub czasowo niewykorzystywane przez te jednostki do realizacji ich
zadań – stanowiący załącznik nr 3.
§ 2. Określa się wykaz nieruchomości Skarbu Państwa będących w trwałym zarządzie
jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego
nadzorowanych, stanowiących lądowiska wojskowe lub ich części, które mogą być
wykorzystane w celu założenia lub rozbudowy lokalnego, regionalnego albo krajowego
lotniska cywilnego użytku publicznego albo lądowiska cywilnego – stanowiący załącznik nr
4.
§3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES
RADY MINISTRÓW
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z
2005 r. Nr 132, poz. 1110 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 141, poz. 997, Nr 170, poz. 1217, Nr 227, poz. 1658
i Nr 249, poz. 1832. oraz z … Nr…, poz. …).
12-16-om
1. Ocena skutków finansowych
Przekazanie mienia Skarbu Państwa na rzecz jednostek samorządu teryto-
rialnego spowoduje zmniejszenie majątku Skarbu Państwa na rzecz samo-
rządów terytorialnych, głównie przez zmniejszenie istniejących i ewentual-
nych przyszłych dochodów Agencji Mienia Wojskowego z tytułu gospodaro-
wania tym mieniem.
Szacunkowa minimalna powierzchnia gruntów zajętych na lotniska w zaso-
bie Agencji Mienia Wojskowego wynosi 9.567 ha. Na podstawie danych
z dokonanych transakcji można szacować, że minimalna wartość ww. mie-
nia wynosi 660,1 mln zł, przy czym jest to wartość gruntów bez budynków
i innego mienia.
Z uwagi jednak na fakt, że z gospodarowaniem tym mieniem wiążą się także
obciążenia dla Skarbu Państwa (administrowanie, utrzymanie, prace prawne
i geodezyjne itp.), proponowane rozwiązanie pozwoli na efektywne wykorzy-
stanie tego majątku, zgodnie z jego dotychczasowym przeznaczeniem na
cele lotnicze, przez zaangażowanie w jego „ożywienie”, modernizację
i remonty także środków finansowych samorządów. Zmniejszy to w efekcie
obciążenie budżetu centralnego z tytułu utrzymania mienia niewykorzysty-
wanego zgodnie z jego przeznaczeniem.
Należy zauważyć, że koszty zaniechania działań związanych z prawidłowym
wykorzystaniem tego mienia Skarbu Państwa także są znaczne (deprecjacja
niewykorzystywanego majątku).
Zgodnie z proponowaną regulacją decyzja, które lotniska wojskowe powinny
być objęte zakresem regulacji, będzie należała do Rady Ministrów (art. 4e).
W projekcie proponuje się, aby jednostki samorządu terytorialnego 30% do-
chodów uzyskanych z tytułu gospodarowania darowanymi im nieruchomo-
ściami przeznaczały na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, a także ponio-
sły inne koszty związane z darowanym im mieniem (art. 4g).
8
Dokładne oszacowanie kosztów regulacji jest uzależnione od ostatecznego
kształtu wykazu lotnisk zawartego w rozporządzeniu Rady Ministrów. Osza-
cowanie takie znajdzie się w uzasadnieniu do przedmiotowego rozporzą-
dzenia Rady Ministrów.
Prowadzona przez AMW polityka gospodarowania lotniskami wojskowymi
stanowiącymi mienie Skarbu Państwa:
– przekazanymi jej przez MON, wykreślonymi z zasobu nieruchomości
Skarbu Państwa, którymi gospodaruje starosta wykonujący zadania z za-
kresu administracji rządowej, i wpisanymi do ewidencji AMW (art. 18-20),
jak też
– nadal
pozostającymi w trwałym zarządzie jednostek MON, ale użyczo-
nymi AMW (art. 22),
jest dowolna, oparta na niejednolitych regułach, co utrudnia zarówno opra-
cowanie docelowej długofalowej koncepcji dotyczącej rozwoju sieci lotnisk
i lądowisk w kraju, jak też podjęcie przez samorządy i inwestorów decyzji
w sprawie wszczęcia kapitałochłonnych i długofalowych inwestycji związa-
nych z utworzeniem lotniska cywilnego.
Różne zasady i tryb zachowań AMW przy gospodarowaniu mieniem Skarbu
Państwa: aport, dzierżawa, użyczenie itp., różne czasokresy udostępniania
mienia obarczają takie inwestycje podwyższonym ryzykiem.
Wykorzystanie już istniejącego majątku Skarbu Państwa, jaki stanowią nie-
wykorzystywane lub częściowo niewykorzystywane na potrzeby MON lotni-
ska wojskowe, na potrzeby stworzenia niezbędnej cywilnej infrastruktury lot-
niczej, w obliczu gwałtownie rosnącego ruchu lotniczego, obniży w skali kra-
ju koszt powstania takiej sieci lotnisk cywilnych.
Mimo istniejącego ustawowego wymogu (art. 18 ust. 4 obowiązującej usta-
wy) uzyskania opinii ministra właściwego do spraw transportu przy podej-
mowaniu decyzji o przekazaniu do Agencji Mienia Wojskowego lotnisk woj-
skowych współużytkowanych przez podmioty inne niż jednostki organizacyj-
ne podporządkowane lub nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej,
9
nie we wszystkich okresach występowano o uzyskanie takiej opinii (np. w la-
tach 2004-2006).
Decyzja o sposobie wykorzystania mienia Skarbu Państwa będącego
w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub
nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, trwale lub czasowo
zbędnego na potrzeby tych jednostek, w tym decyzja o zachowaniu dotych-
czasowego lotniczego charakteru tych lotnisk (czy mają to być lotniska wy-
łącznie cywilne, lotniska nadal pozostające w trwałym zarządzie jednostek
MON, ale wykorzystywane również przez stronę cywilną, czy też mają stać
się one mieniem Skarbu Państwa zagospodarowanym na cele nielotnicze),
nie powinna być podejmowana incydentalnie i wyłącznie przez resort obro-
ny narodowej. Dlatego w ustawie proponuje się, aby decyzja taka została
podjęta kierunkowo w stosunku do wszystkich takich lotnisk w drodze rozpo-
rządzenia Rady Ministrów.
2. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny, rynek pracy, konkurencyjność go-
spodarki i przedsiębiorczość
W wyniku wprowadzenia proponowanej zmiany nastąpi uaktywnienie się
środowiska lotniczego zwłaszcza w małych regionach, gdyż uzyskanie nie-
ruchomości gruntowych przez jednostki samorządu terytorialnego pozwoli
na rozwój infrastruktury niezbędnej do skomunikowania tych regionów z in-
nymi strukturami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą. Spo-
woduje to wzrost gospodarczy, wzrost zatrudnienia w regionie oraz przy-
czyni się do rozwoju siatki połączeń lotniczych.
3. Konsultacje społeczne
Projekt był skierowany do szerokich konsultacji społecznych, m.in. przez
zamieszczenie na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej.
Uwagi zgłoszone w ramach konsultacji społecznych zostały szczegółowo
przeanalizowane.
10
Projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego.
Nie zgłaszano wniosków o uczestnictwo przy pracach nad projektem na
podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w proce-
sie stanowienia prawa.
12/02zb
11
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2007 r.
w sprawie wykazu lotnisk i lądowisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na
potrzeby lotnictwa cywilnego
Na podstawie art. 4e ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu
niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U.
z 2004 r. Nr 163, poz. 1711, z poźn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wykaz nieruchomości Skarbu Państwa będących w trwałym zarządzie
jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego
nadzorowanych, stanowiących lotniska lub ich części, które mogą być wykorzystane w celu
założenia lub rozbudowy lokalnego, regionalnego albo krajowego lotniska cywilnego użytku
publicznego albo lądowiska cywilnego:
1) trwale niewykorzystywane przez te jednostki do realizacji ich zadań :
a) wymagające zachowania ich lotniczego charakteru – stanowiący załącznik
nr 1,
b) nie wymagające zachowania ich lotniczego charakteru – stanowiący
załącznik nr 2;
2) częściowo lub czasowo niewykorzystywane przez te jednostki do realizacji ich
zadań – stanowiący załącznik nr 3.
§ 2. Określa się wykaz nieruchomości Skarbu Państwa będących w trwałym zarządzie
jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego
nadzorowanych, stanowiących lądowiska wojskowe lub ich części, które mogą być
wykorzystane w celu założenia lub rozbudowy lokalnego, regionalnego albo krajowego
lotniska cywilnego użytku publicznego albo lądowiska cywilnego – stanowiący załącznik nr
4.
§3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES
RADY MINISTRÓW
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z
2005 r. Nr 132, poz. 1110 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 141, poz. 997, Nr 170, poz. 1217, Nr 227, poz. 1658
i Nr 249, poz. 1832. oraz z … Nr…, poz. …).
12-16-om