Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
Projekt dotyczy wprowadzenia nowego rodzaju świadczenia rodzinnego - świadczenie z tytułu niemożności pełnego lub częściowego wykorzystania odliczenia podatkowego o którym mowa w art27F ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 130
- Data wpłynięcia: 2007-11-21
- Uchwalenie:
130
Uzasadnienie
W dniu 5 wrze nia 2007 r. Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o po-
datku dochodowym od osób fizycznych, która wprowadziła zwiększone ulgi
podatkowe z tytułu wychowywania dziecka (do 1145 zł na jedno dziecko).
Z ulgi tej nie mogą jednak korzystać rodziny nie płacące podatku do-
chodowego, a więc rodziny rolników (należące do najuboższych w Polsce)
oraz tzw. ryczałtowcy i płatnicy karty podatkowej. Również wiele rodzin obję-
tych podatkiem od osób fizycznych, ale uzyskujących stosunkowo niskie do-
chody nie będzie mogło w pełni skorzystać z ulgi, gdyż podatek do zapłacenia
będzie niższy od maksymalnej kwoty tejże ulgi. Reasumując, w obecnym sta-
nie prawnym wsparcie związane z wychowywaniem dzieci uzyskały głównie
rodziny lepiej sytuowane, a te , które najbardziej takiego wsparcia potrzebują -
zostały pominięte.
Zdaniem wnioskodawców, rozwiązania te - niezależnie od tego, iż są
jawnie niesprawiedliwe - budzą także zasadnicze wątpliwo ci konstytucyjne.
Art. 71 Konstytucji mówi bowiem: „Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji
materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do
szczególnej pomocy ze strony władz publicznych.” Tymczasem ustawa z 5
wrze nia 2007 r. większo ć takich rodzin pomija, a znaczne wsparcie finanso-
we, pochodzące ze rodków publicznych, kieruje przede wszystkim do rodzin
lepiej sytuowanych.
Wymienione mankamenty były wskazywane podczas prac w Sejmie.
Również przedstawiciel rządu - wiceminister finansów Jacek Dominik -
podczas prac w Senacie, mówił m.in., iż „rodziny, które są słabo sytuowane i
mają kilkoro dzieci, akurat nie skorzystają w pełnym wymiarze z tej ulgi”.
Posłowie wnioskodawcy chcą wyrównać tę oczywistą niesprawiedli-
wo ć. Pragną umożliwić osobom, które dzi nie mogą skorzystać z ulgi podat-
kowej, otrzymanie specjalnego wiadczenia, wypłacanego przez gminę, a fi-
nansowanego z budżetu państwa poprzez dotację celową. wiadczenie wy-
płacane będzie raz w roku, we wrze niu na wniosek osoby uprawnionej. Jest
to podyktowane kwietniowym terminem rozliczeń podatkowych oraz ko-
nieczno cią pozostawienia czasu na konieczne procedury związane z wystę-
powaniem o wiadczenia. Zakładamy, ze wiadczenie będzie przysługiwało w
wysoko ci stanowiącej różnicę pomiędzy maksymalną kwotą odliczenia, o
którym mowa w art. 27 f ust 2 lub ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych, a kwotą faktycznie odliczoną z tego tytułu przez podatnika.
Jeżeli wiadczeniobiorca nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób
fizycznych będzie otrzymywał wiadczenie w wysoko ci pełnej kwoty odli-
czenia, o której mowa w art. 27 f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych.
W związku z przyjęciem ustawy konieczne będzie wydanie rozporzą-
dzenia przez ministra wła ciwego do spraw zabezpieczenia społecznego, w
porozumieniu z ministrem wła ciwym do spraw finansów. Będzie ono regu-
lowało sposób i tryb postępowania w sprawach o przyznanie wiadczenia z
tytułu niemożno ci pełnego lub czę ciowego wykorzystania odliczenia podat-
kowego, o którym mowa w art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych, a także sposób ustalania faktu posiadania uprawnienia do
tego wiadczenia oraz wzory wniosków i za wiadczeń.
Szacujemy, że projektowane przepisy spowodują dodatkowe wydatki z
budżetu państwa w wysoko ci ok. 4 mld zł. Kwota ta znajduje pokrycie w
spodziewanych dochodach budżetu państwa.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust.
Regulaminu Sejmu i jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 27 listopada 2007 r.
BAS-WAEM-263/07
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Izabela Jaruga-Nowacka)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, ze
zmianami).
Projekt wprowadza nowy rodzaj świadczenia rodzinnego – świadczenie z
tytułu niemożności pełnego lub częściowego wykorzystania odliczenia
podatkowego kwoty, o której mowa w art. 27f ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991
r. o podatku dochodowym od osób fizycznym. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176,
ze zmianami). Jest to kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i
dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale
skali podatkowej. Jednocześnie proponuje się dodanie rozdziału 2b w ustawie o
świadczeniach rodzinnych, zawierającego przepisy dotyczące zasad
przyznawania nowego rodzaju świadczenia.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie zawiera przepisów regulujących
zagadnienia będące przedmiotem projektu ustawy.
2
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa UE.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: świadczenia rodzinne, podatek dochodowy, rodzina, projekt ustawy,
Unia Europejska
Warszawa, 27 listopada 2007 r.
BAS-WAEM-264/07
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Izabela Jaruga-Nowacka) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Przedstawiony projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, ze
zmianami).
Projekt wprowadza nowy rodzaj świadczenia rodzinnego – świadczenie
z tytułu niemożności pełnego lub częściowego wykorzystania odliczenia
podatkowego kwoty, o której mowa w art. 27f ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991
r. o podatku dochodowym od osób fizycznym (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176,
ze zmianami). Jest to kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i
dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale
skali podatkowej. Jednocześnie proponuje się dodanie rozdziału 2b w ustawie o
świadczeniach rodzinnych, zawierającego przepisy dotyczące zasad
przyznawania nowego rodzaju świadczenia.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: świadczenia rodzinne, podatek dochodowy, projekt ustawy, Unia
Europejska