eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe

- projekt dotyczy dostosowania przepisów prawa krajowego do unijnej dyrektywy w zakresie systemu nadzoru i kontroli nad przemieszczeniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego w obrębie Unii Europejskiej oraz między państwami niebędącymi członkami UE;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 124
  • Data wpłynięcia: 2007-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe
  • data uchwalenia: 2008-04-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 93, poz. 583

124

wiono uregulować w nowym rozdziale 8a ustawy – Prawo atomowe. Z tej
samej przyczyny postanowiono uchylić przepisy ust. 1a, 3 oraz 4 pkt 2 i 3
w art. 62 ustawy – Prawo atomowe.
20. Art. 1 pkt 14 projektu – ogólnie.
Całość zagadnień dotyczących przywozu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, wywozu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i tranzytu przez to
terytorium odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego po-
stanowiono uregulować w nowym rozdziale 8a ustawy – Prawo atomowe.
Przepisy projektowanego rozdziału wdrażają postanowienia dyrektywy Rady
2006/117/EURATOM z dnia 20 listopada 2006 r. w sprawie nadzoru i kon-
troli nad przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego pa-
liwa jądrowego (Dz.Urz. UE L 337 z 5.12.2006 s. 21). Zdecydowano się na
koncepcję odrębnego rozdziału z uwagi na konieczność posługiwania się
w formułowanych przepisach pojęciami, co do których potrzeba ich użycia
lub specjalnego zdefiniowania występuje tylko na potrzeby jednego rozdzia-
łu ustawy – regulującego kwestie transgranicznych przemieszczeń odpadów
promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego. Dyrektywa
2006/117/EURATOM posługuje się pojęciem odpadów promieniotwórczych
w znaczeniu innym niż przyjęte do tej pory w ustawie – Prawo atomowe,
stad konieczność odrębnego zdefiniowania ich na potrzeby rozdziału 8a
ustawy Prawo atomowe. Przedmiotowa dyrektywa wprowadza obowiązek
uzyskania, w zależności od sytuacji, zezwolenia albo zgody organu danego
państwa właściwego w kwestiach przemieszczania odpadów promieniotwór-
czych i wypalonego paliwa jądrowego na transgraniczne przemieszczenie
wyżej wymienionych substancji promieniotwórczych. Ustawa – Prawo ato-
mowe posługuje się już pojęciem zezwolenia w rozdziale 2 ustawy – zezwo-
lenia w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej (wdra-
żają postanowienia dyrektywy Rady 96/29/Euratom z dnia 13 maja 1996 r.
ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa w zakresie ochrony
zdrowia pracowników i ogółu społeczeństwa przed zagrożeniami wynikają-
cymi z promieniowania jonizującego (Dz.Urz. WE L 159 z 29.06.1996, str. 1;
Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, Rozdz. 5, t. 2, str. 291). Zezwolenia,
o których jest mowa w projektowanym nowym rozdziale 8a ustawy – Prawo

15
atomowe są odrębnymi zezwoleniami, udzielanymi w innym trybie i po speł-
nieniu innych przesłanek, niż zezwolenia wynikające z rozdziału 2 ustawy
– Prawo atomowe. Ustawa – Prawo atomowe wielokrotnie posługuje się po-
jęciem zezwolenia w rozumieniu zezwolenia, o którym mowa w rozdziale
2 ustawy – Prawo atomowe. Stąd istnieje konieczność uregulowania „no-
wych” zezwoleń wynikających z dyrektywy 2006/117/EURATOM w nowym
rozdziale dotyczącym tylko tych zezwoleń.
21. Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. 62b ustawy – Prawo atomowe.
Projektowany art. 62b ustawy – Prawo atomowe zawiera definicje pojęć uży-
wanych w obrębie rozdziału 8a ustawy – Prawo atomowe. Definicje odbior-
cy, posiadacza, państwa pochodzenia, państwa przeznaczenia, państwa
tranzytu, przemieszczenia i właściwego organu w zasadzie są przeniesie-
niem definicji zawartych w art. 5 dyrektywy 2006/117/EURATOM. Definicja
odpadów promieniotwórczych (art. 62b pkt 2 ustawy – Prawo atomowe)
oprócz definicji odpadów promieniotwórczych zawartych w art. 5 pkt 1 dyrek-
tywy 2006/117/EURATOM uwzględnia postanowienia art. 1 ust. 2-5 dyrek-
tywy. Pozostałe definicje mają na celu zapewnienie przejrzystości i zwięzło-
ści kolejnych przepisów projektowanego rozdziału 8a ustawy – Prawo ato-
mowe. Definicja pierwszego państwa członkowskiego ma na celu umożli-
wienie wdrożenia do prawa polskiego postanowień art. 14 dyrektywy
2006/117/EURATOM.
22. Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. 62c ustawy – Prawo atomowe.
Projektowany przepis art. 62c ust. 1 ustawy – Prawo atomowe określa ro-
dzaje transgranicznych przemieszczeń odpadów promieniotwórczych i wy-
palonego paliwa jądrowego wymagających zezwolenia Prezesa Państwowej
Agencji Atomistyki. Pozostałe rodzaje transgranicznych przemieszczeń od-
padów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego będą wymagały
zgody Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki udzielanej na zasadach
określonych w projektowanym art. 62d ustawy – Prawo atomowe. Przepis
art. 62c ust. 1 ustawy – Prawo atomowe dokonuje wdrożenia do prawa pol-
skiego postanowień art. 6 ust. 1, art. 13 ust. 1, art. 14 ust. 1 i art. 15 ust. 1
dyrektywy 2006/117/EURATOM.

16
Proponowany przepis art. 62c ust. 2 ustawy – Prawo atomowe określa wa-
runki wydania zezwolenia. Warunki te mają na celu zagwarantowanie, iż
właściwe organy wszystkich państw zaangażowanych w przemieszczenie
zgadzają się na przeprowadzenie przemieszczenia na określonych warun-
kach. Dlatego Prezes Państwowej Agencji Atomistyki może udzielić zezwo-
lenia na dokonanie przemieszczenia dopiero po udzieleniu zgód na to prze-
mieszczenie przez właściwe władze innych państw (np. przy wywozie odpa-
dów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego z terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej – państw tranzytu i państwa przeznaczenia). Pozosta-
łe warunki mają na celu zagwarantowanie odbioru odpadów promieniotwór-
czych i wypalonego paliwa jądrowego przez pierwotnego posiadacza w sy-
tuacji, gdy przemieszczenie nie będzie mogło być przeprowadzone do koń-
ca, a także odbioru przez niego produktów przetwarzania lub przerobu uzy-
skanych z należących do niego odpadów promieniotwórczych i wypalonego
paliwa jądrowego przetwarzanych lub przerabianych w innym państwie.
W projektowanym przepisie art. 62c ust. 2 pkt 4 ustawy – Prawo atomowe
określono warunki, po spełnieniu których może zostać wydane zezwolenie
na przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państwa trzeciego od-
padów promieniotwórczych w celu składowania. Wśród tych warunków
pierwszorzędne znaczenie ma zawarty w lit. b wymóg posiadania przez od-
biorcę technicznych i organizacyjnych możliwości składowania odpadów
promieniotwórczych pochodzących z zagranicy bez uszczerbku dla możli-
wości składowania odpadów promieniotwórczych pochodzących z kraju.
Stosownie do przepisu art. 56 ust. 2 ustawy – Prawo atomowe działalność
polegająca na składowaniu odpadów promieniotwórczych na terenie Rze-
czypospolitej Polskiej może być wykonywana wyłącznie przez państwowe
przedsiębiorstwo użyteczności publicznej "Zakład Unieszkodliwiania Odpa-
dów Promieniotwórczych" z siedzibą w Otwocku- wierku. ZUOP zawiaduje
Krajowym Składowiskiem Odpadów Promieniotwórczych w Różanie. Sto-
sownie do art. 4 ust. 1 ustawy – Prawo atomowe działalność polegająca na
składowaniu odpadów promieniotwórczych oraz na eksploatacji składowiska
odpadów promieniotwórczych wymaga zezwolenia wydanego przez Prezesa
Państwowej Agencji Atomistyki. Zezwolenia takie posiada jedynie ZUOP.

17
Projektowany przepis art. 62c ust. 2 pkt 4 ustawy – Prawo atomowe ma na
celu zapobieżenie sytuacji, w której ZUOP zdecydowałoby się na składowa-
nie w KSOP w Różanie odpadów promieniotwórczych pochodzących z za-
granicy w sytuacji, gdy mogłoby to niekorzystnie wpłynąć na możliwości
składowania odpadów promieniotwórczych wytworzonych w kraju. W prak-
tyce, z uwagi na stan zapełnienia KSOP w Różanie, nie wydaje się – przy-
najmniej do dnia uruchomienia w Polsce nowego składowiska odpadów
promieniotwórczych – możliwe uzyskanie zgody na przywóz do Polski z za-
granicy odpadów promieniotwórczych w celu składowania.
Przepis art. 62c ust. 2 ustawy – Prawo atomowe dokonuje wdrożenia do
prawa polskiego przepisów art. 2, art. 4, art. 7 ust. 1, art. 9 ust. 4, art. 12
ust. 2 i 3, art. 13 ust. 1 i 2, art., 14 ust. 1 i 2 oraz art. 15 ust. 2 i 5 dyrektywy
2006/117/EURATOM.
W projektowanym przepisie art. 62c ust. 3 ustawy – Prawo atomowe okre-
ślono podmioty uprawnione do wystąpienia z wnioskiem o wydanie zezwo-
lenia. Przepis dokonuje wdrożenia do prawa polskiego postanowień art. 6
ust. 1, art. 13 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 dyrektywy 2006/117/EURATOM.
Proponowany przepis art. 62c ust. 4 ustawy – Prawo atomowe określa język
w jakim ma być złożony wniosek o wydanie zezwolenia. Przepis dokonuje
wdrożenia do prawa polskiego postanowień art. 17 ust. 3 dyrektywy
2006/117/EURATOM.
Proponuje się, żeby zezwolenie było wydawane na czas określony nie dłuż-
szy niż 3 lata (projektowany ust. 5 w art. 62c ustawy – Prawo atomowe).
Propozycja ta jest zgodna z art. 10 ust. 4 dyrektywy 2006/117/EURATOM.
Stosownie do proponowanego art. 62c ust. 6 ustawy – Prawo atomowe ze-
zwolenie może zostać wydane na pojedyncze przemieszczenie albo na wie-
lokrotne przemieszczenia. W ust. 7 tego artykułu określono przesłanki wy-
dawania zezwolenia na wielokrotne przemieszczenia. Powyższe przepisy
dokonują wdrożenia do prawa polskiego postanowień art. 10 ust. 3 oraz
art. 6 ust. 2 dyrektywy 2006/117/EURATOM.


18
23. Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. 62d ustawy – Prawo atomowe.
Projektowany przepis Art. 62d ust. 1 ustawy – Prawo atomowe określa ro-
dzaje transgranicznych przemieszczeń odpadów promieniotwórczych i wy-
palonego paliwa jądrowego wymagających zgody wydanej przez Prezesa
Państwowej Agencji Atomistyki. Są to w zasadzie wszystkie sytuacje tranzy-
tu odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego przez tery-
torium Rzeczypospolitej Polskiej (z wyjątkiem tranzytu pomiędzy państwami
trzecimi, w sytuacji, gdy Polska jest pierwszym państwem członkowskim),
a także przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów promie-
niotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego z państwa członkowskiego
Unii Europejskiej. W przypadku wyżej wymienionych przemieszczeń zgoda
wydana przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki jest niezbędnym,
aczkolwiek tylko jednym z warunków udzielenia zezwolenia na dokonanie
przemieszczenia przez właściwy organ innego państwa członkowskiego Unii
Europejskiej. Przepis dokonuje wdrożenia do prawa polskiego postanowień
art. 7 ust. 1, art. 13 ust. 2, art. 14 ust. 2 oraz art. 15 ust. 2 lit. b dyrektywy
2006/117/EURATOM. Proponuje się, żeby w przypadku przywozu na teryto-
rium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów promieniotwórczych i wypalonego
paliwa jądrowego z państwa członkowskiego Unii Europejskiej (art. 62d
ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo atomowe) warunkiem wydania zgody było za-
warcie przez odbiorcę odpadów promieniotwórczych lub wypalonego paliwa
jądrowego umowy z posiadaczem, uznanej przez właściwy organ państwa
posiadacza, zobowiązującej posiadacza do odebrania odpadów promienio-
twórczych powstałych w wyniku przetworzenia odpadów promieniotwór-
czych objętych wnioskiem, odpadów promieniotwórczych powstałych w wy-
niku przerobu wypalonego paliwa jądrowego, innych produktów powstałych
w wyniku przetworzenia odpadów promieniotwórczych lub przerobu wypalo-
nego paliwa jądrowego. Wymaganie powyższe ma na celu zapewnienie, że-
by przywiezione z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej odpady
promieniotwórcze i wypalone paliwo jądrowe po przetworzeniu lub przerobie
w Polsce powróciły do kraju pochodzenia. Jest ono zgodne z art. 2 dyrek-
tywy 2006/117/EURATOM.

19
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 38

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: