eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin

projekt dotyczy: obniżenia podstawy wymiaru emerytury osób, które były członkami Wojkowej Rady Ocalenia Narodowego oraz pełniły funkcję w organach bezpieczeństwa państwa.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1140
  • Data wpłynięcia: 2008-10-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
  • data uchwalenia: 2009-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 24, poz. 145

1140

dokumentów, które w dniu wej cia życie ustawy otrzymują emerytury i renty inwalidzkie
oraz w stosunku do osób otrzymujących renty rodzinne po funkcjonariuszach pełniących
służbę w organach bezpieczeństwa państwa w latach 1944-1990, przyznane na podstawie
ustawy, o której mowa w art. 2, organy emerytalne wła ciwe według przepisów ustawy, o
której mowa w art. 2, dokonają z urzędu do dnia 1 stycznia 2010 r. ponownego ustalenia
prawa do wiadczeń i wysoko ci wiadczeń.
2. Wypłata wiadczeń ustalonych zgodnie z ust. 1 i 2 następuje od dnia 1 stycznia 2010 r.

Art. 4 Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
4
UZASADNIENIE
Platforma Obywatelska stoi na stanowisku, że służba w organach bezpieczeństwa w latach
1944-1990 była pracą skierowaną przeciwko wolno ciowym dążeniom Narodu Polskiego.
Jednocze nie, zdaniem wnioskodawców, na szczególne potępienie zasługuje uczestnictwo w
pracach Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego. Bezprawne powołanie i działalno ć WRON,
będącej w istocie zorganizowanym wojskowym związkiem antyniepodległo ciowym,
spowodowało ogrom szkód dla niepodległo ciowych dążeń wielu milionów Polaków.
Niedopuszczalnym jest dalsze trwanie systemu prawnego, które przewiduje dla tych osób
wysokie przywileje emerytalne, szczególnie w kontek cie trudnej obecnie sytuacji materialnej
wielu ludzi walczących w tych latach o wolno ć, niepodległo ć i prawa człowieka.
Zdaniem wnioskodawców przywileje emerytalne związane z pracą w aparacie
bezpieczeństwa PRL nie zasługują na ochronę prawną przede wszystkim ze względu na
powszechne poczucie naruszenia w tym zakresie zasady sprawiedliwo ci społecznej. Mając
na uwadze nieliczne przypadku faktycznej i oddolnej współpracy funkcjonariuszy służby
bezpieczeństwa z organizacjami niepodległo ciowymi na rzecz wolnej Polski, wnioskodawcy
w przedkładanym projekcie ustawy traktują te osoby w sposób odrębny.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich
rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej,
Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
zakłada nadanie przepisom ww. ustawy brzmienia utrzymującego zasadę, że do okresów
równoważnych ze służbą w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego czy innych
służbach mundurowych zalicza okresy służby w organach bezpieczeństwa państwa w latach
1944-1990, w rozumieniu ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o
dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz tre ci tych dokumentów
(Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425), przy czym wymiar emerytury za te okresy (służby w
organach bezpieczeństwa) wynosić ma 0,7% za każdy rok służby. Tę samą zasadę proponuje
się zastosować względem osób będących członkami Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego
za każdy rok służby w Wojsku Polskim po dniu 8 maja 1945 r.
5
Projektodawcy proponują ponadto, by możliwo ć zaliczania cało ci okresów służby w
organach bezpieczeństwa państwa, na zasadach dotychczasowych, jako okresów
równoważnych mogła dotyczyć tych nielicznych funkcjonariuszy bezpieczeństwa, którzy w
latach 1944-1990 bez wiedzy swoich przełożonych współpracowali z działaczami organizacji
działającymi na rzecz niepodległo ci Państwa Polskiego.
Organy emerytalne służb mundurowych dokonają z urzędu, ponownego ustalenia prawa do
wiadczeń oraz wysoko ci wiadczeń. Według projektu, okre lenie, które osoby i w jakich
okresach, pełniły służbę w organach bezpieczeństwa PRL, dokonywałby Instytut Pamięci
Narodowej na podstawie posiadanych akt osobowych byłych funkcjonariuszy.
Proponowana ustawa miałaby wej ć w życie z upływem okresu 30 dni od jej ogłoszenia, przy
czym same decyzje o utracie prawa do wiadczeń lub o zmianie wysoko ci wiadczenia staną
się skuteczne, po okresie przej ciowym, tj. z dniem 1 stycznia 2010.


Skutki dla budżetu państwa:
Ustawa wywoła pozytywne skutki dla budżetu państwa. Szacuje się, że niniejszy projekt
ustawy będzie dotyczył co najmniej 30 tysięcy byłych funkcjonariuszy organów
bezpieczeństwa. W wyniku wej cia w życie niniejszych przepisów, wiadczenia emerytalne
wypłacane z budżetu państwa przez organy emerytalne uległyby zmniejszeniu o kwotę
ok. 600 mln zł rocznie.
Projekt dotyczy materii nieregulowanej przez prawo Unii Europejskiej.
6
Warszawa, 6 października 2008 r.
BAS-WAEM-2616/08


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej,
Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej
oraz ich rodzin (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Sebastian
Karpiniuk)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r. Nr 23,
poz. 398, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę ustaw: z dnia 10 grudnia 1993 r. o
zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z
2004 r. Nr 8, poz. 66, ze zmianami) oraz z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich
rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67, ze zmianami). Zmiany przewidują
obniżenie podstawy wymiaru emerytury osób, które: 1) były członkami
Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego, lub 2) pełniły służbę w organach
bezpieczeństwa państwa wskazanych w ustawie z dnia 18 października 2006 r. o
ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat
1944-1990 oraz tre ci tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, ze
zmianami) i pozostawały w służbie przed 2 stycznia 1999 r., chyba że
udowodnią, że przed 1990 r., bez wiedzy przełożonych, działały na rzecz
niepodległo ci Polski. W stosunku do tych osób organy emerytalne będą

2
zobowiązane do dokonania do dnia 1 stycznia 2010 r. ponownego ustalenia
prawa do wiadczeń emerytalnych i okre lenia wysoko ci tych wiadczeń.
Prezes Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji cigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu będzie zobowiązany do przekazywania organowi
emerytalnemu za wiadczeń o przebiegu służby funkcjonariuszy w organach
bezpieczeństwa państwa.
Proponowana ustawa ma wej ć w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie zawiera przepisów okre lających wysoko ć
wiadczeń emerytalnych.
Artykuł 2 punkt 2 projektu zawiera regulacje dotyczące przetwarzania
danych osobowych. Aktem prawnym UE regulującym zasady postępowania z
danymi osobowymi jest dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie
przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.
Urz. WE L 281 z 23.11.1995 r., str. 31 oraz Dz. Urz. UE L 284 z 31.10.2003 r.,
str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 15, str. 355 oraz
rozdz. 1, t. 4, str. 447). Zgodnie z art. 1 ust. 1 dyrektywy państwa członkowskie
są zobowiązane chronić podstawowe prawa i wolno ci osób fizycznych, w
szczególno ci ich prawo do prywatno ci w odniesieniu do przetwarzania danych
osobowych.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Biorąc pod uwagę tre ć zaproponowanej regulacji można rozważyć
zgodno ć projektu z dyrektywą 95/46/WE dotyczącą ochrony danych
osobowych. Projekt w art. 2 pkt 2 (proponowany art. 13a ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich
rodzin) zakłada przetwarzanie okre lonych danych osobowych funkcjonariuszy
organów bezpieczeństwa państwa. Artykuł 2 dyrektywy definiuje przetwarzanie
danych jako każdą operację lub zestaw operacji dokonywanych na danych
osobowych, jak np. gromadzenie, rejestracja, porządkowanie, przechowywanie,
wykorzystywanie, ujawnianie poprzez transmisję, rozpowszechnianie lub
udostępnianie w inny sposób. Jednak art. 3 dyrektywy stanowi, że nie ma ona
zastosowania do przetwarzania danych osobowych w ramach działalno ci
wykraczającej poza zakres prawa wspólnotowego. W omawianym przypadku
dyrektywa nie ma zastosowania.

strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: