Komisyjny Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
projekt ustawy dotyczy nieodpłatnego wydawania przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego sądom, prokuratorom, organom administracji rządowej oraz jednostkom samorządu terytorialnego i Najwyższej Izby Kontroli natomiast odpłatnego innym zainteresowanym osobom niż wymienione
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1132
- Data wpłynięcia: 2008-09-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 42, poz. 334
1132
dyrektywy określone zostały zasady przetwarzania danych osobowych, w tym
ich udostępniania.
3.
Analiza projektu pod kątem prawa Unii Europejskiej
Zbiór danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków zawiera
informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby
fizycznej. Zgodnie z art. 20 ustawy, w ewidencji gruntów i budynków wskazuje
się m.in. dane dotyczące gruntu, budynku lub lokalu oraz właściciela, a w
odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych – inne osoby fizyczne
lub prawne, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części,
oraz miejsce zamieszkania lub siedzibę tych osób. Informacje te stanowią dane
osobowe w rozumieniu art. 2 lit. a dyrektywy, zaś ewidencja gruntów i
budynków - zbiór danych osobowych w rozumieniu art. 2 lit. c dyrektywy.
Udostępnianie danych tego typu możliwe jest wyłącznie w przypadkach
określonych w dyrektywie. Zgodnie z art. 7 w związku z art. 2 lit. b dyrektywy
państwa członkowskie zapewniają, że dane osobowe mogą być udostępniane
tylko w enumeratywnie wskazanych przypadkach. Jako uzasadnienie
udostępnienia danych, o którym mowa w projekcie, należy potraktować
przesłankę: udostępnianie danych jest konieczne dla wykonania zobowiązania
prawnego, któremu podlega ich administrator (art. 7 lit. c dyrektywy). W
przypadku przepisów, o których mowa w projekcie, zobowiązanie prawne do
podjęcia działań polegających na udostępnieniu danych z ewidencji gruntów i
budynków (wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego) wynika ze
zmienianego art. 24 ustawy. Działania te podejmowane są przez starostę w
związku z realizowaniem zadań publicznych, o których mowa w art. 7d ustawy.
Do zadań starosty należy w szczególności prowadzenie powiatowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków.
Udostępnianie danych z ewidencji gruntów i budynków prowadzone jest zatem
przez organ administracji publicznej, którego działanie, w tym działanie w
zakresie przetwarzania danych osobowych, podlega zasadom krajowego prawa
administracyjnego. Warto wskazać, że zgodnie z preambułą dyrektywy, państwo
członkowskie jest upoważnione do zapewnienia ochrony danych osobowych
osób fizycznych zarówno poprzez ogólne przepisy prawa o ochronie jednostek
w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych, jak i przez ustawodawstwo
sektorowe. Rolę zasad ogólnych odgrywają w Polsce postanowienia ustawy z
dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. Nr
101, poz. 926, ze zmianami). Ustawa przewiduje w tym zakresie rozwiązania
szczegółowe. Warto zauważyć, że jeżeli przepisy ustaw szczegółowych, które
odnoszą się do przetwarzania danych, przewidują dalej idącą ich ochronę, niż
wynika to z ustawy o ochronie danych osobowych, stosuje się przepisy tych
ustaw (art. 5 ustawy o ochronie danych osobowych). Przywołania wymaga
również art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych. Zgodnie z
2
tym przepisem przetwarzanie jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy jest niezbędne
dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z
przepisu prawa. Przepis ten implementuje art. 7 lit. c dyrektywy i stanowi
podstawę wyrażonego w doktrynie poglądu, że „w przypadku gdy przepis prawa
nakłada na podmiot obowiązek przetwarzania danych, nie ulega wątpliwości, że
przetwarzanie danych jest dopuszczalne w oparciu o komentowaną podstawę,
jako że z pewnością przetwarzanie jest wówczas niezbędne dla spełnienia
obowiązku wynikającego z tego przepisu.” (J. Barta, P. Fajgielski, R.
Markiewicz, Ochrona danych osobowych. Komentarz, LEX, 2007, wyd. IV, art.
23 pkt 14). Uwzględniając powyższe ustalenia należy uznać, że sformułowany
w założeniach zmian ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne przepis nie
narusza art. 7 lit. c dyrektywy.
4. Konkluzja
Projekt zmiany ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, dane osobowe, geodezja,
kartografia
3
Warszawa, 3 października 2008 r.
BAS-WAEM-2623/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu RP
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy –
Prawo geodezyjne i kartograficzne (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Adam Abramowicz) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt zmierza do zmiany art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. –
Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, ze
zmianami; dalej: ustawa). Zmiana polega na rozszerzeniu zakresu
podmiotowego dostępu do danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków.
Dane miałyby być wydawane na żądanie sądu, prokuratora, organów
administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego i Najwyższej Izby
Kontroli nieodpłatnie oraz innych podmiotów zainteresowanych odpłatnie.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, geodezja, kartografia, dane
osobowe
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1132 › Pobierz plik