eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012

- znowelizowanie przepisów dotyczących powoływania spółek celowych oraz zakresu kompetencji tych spółek;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1032
  • Data wpłynięcia: 2008-09-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
  • data uchwalenia: 2009-04-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 68, poz. 575

1032


UZASADNIENIE
Celem niniejszej nowelizacji jest przede wszystkim umożliwienie prywatnym inwestorom
realizacji inwestycji zakwalifikowanych jako „przedsięwzięcia Euro 2012” w trybie
„specustawy”. Realizacja tego celu wymaga rozdzielenia kluczowych dla przygotowań do EURO
2012 przedsięwzięć realizowanych przez podmioty publiczne od innych inwestycji, które mogą
być realizowane przy udziale kapitału prywatnego.
Przedsięwzięcia polegające na projektowaniu, budowie, przebudowie lub remoncie
stadionów i innych obiektów budowlanych są celami publicznymi i inwestycjami celu
publicznego, a ich realizację mają zapewnić spółki celowe powołane w oparciu o przepisy
nowelizowanej ustawy. Pozostałe inwestycje polegające na rozbudowie całego zaplecza
turystyczno-rekreacyjnego w postaci budowy centrów pobytowo-szkoleniowych, hal
widowiskowo-sportowych, hoteli, i wielu innych niezbędnych obiektów będzie można – zgodnie
z założeniami niniejszej nowelizacji - realizować przy udziale kapitału prywatnego.
Przedsięwzięcia Euro 2012 niebędące przedsięwzięciami celu publicznego będzie można
realizować z udziałem prywatnych inwestorów w trybie specustawy i na zasadach ogólnych w
szczególności określonych w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych
(Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn.zm.). Prywatni inwestorzy przy realizacji inwestycji –
określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 października 2007 r. w sprawie wykazu
przedsięwzięć Euro 2012 (Dz. U. Nr 192, poz. 1385 oraz z 2008 r. Nr 173, poz. 1219) - będą
mogli korzystać z przyspieszonej ścieżki administracyjnej, z wyłączeniem przepisów Rozdziału 5
ustawy, dotyczących procesu wywłaszczeniowego.
Przedmiotowa zmiana umożliwi znaczne usprawnienie procesów inwestycyjnych
związanych z przedsięwzięciami Euro 2012, pozwalając przy tym spółkom celowym skupić
swoją aktywność na rzeczach najważniejszych, jakimi jest budowa i przebudowa stadionów oraz
nadzór i kontrola nad omawianymi przedsięwzięciami. Powyższe założenia zostały ujęte w art. 1
pkt 1 projektu.
Istotą zmian zaproponowanych w pkt 2 lit. b) – pkt 4 art. 1 projektu jest wskazanie na
samorząd województwa śląskiego (a nie jak dotąd miasto Chorzów) jako podmiot, który może
tworzyć spółki celowe na zasadach przewidzianych w ustawie o przygotowaniu finałowego
turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Powyższe uzasadnia treść
porozumienia Prezydenta Miasta Chorzów oraz Marszałka Województwa ląskiego, zgodnie z
którym prace koordynacyjne nad przygotowaniem UEFA EURO 2012 w województwie śląskim,
w tym w Chorzowie przejął samorząd województwa śląskiego. Na uwagę zasługuje również fakt,
iż większość zasobów hotelowych, drogowych, rozrywkowych i sportowych, które zostaną
wykorzystane w trakcie UEFA EURO 2012 znajduje się na terenie całego województwa
śląskiego, a co za tym idzie realizatorem większości przedsięwzięć będzie samorząd wojewódzki.
Kolejnym celem nowelizacji jest wprowadzenie wyraźnego podziału kompetencyjnego
między spółkami przygotowującymi lub wykonującymi przedsięwzięcia Euro 2012 a spółką
koordynującą i nadzorującą przedmiotowe przedsięwzięcia. W konsekwencji rozbudowane
zostały także przepisy rozdziału 3 dotyczące powierzenia spółce celowej zadań związanych z
koordynowaniem i nadzorowaniem przedsięwzięć Euro 2012. Powyższy cel zrealizowano
precyzując, poprzez dodanie art. 7 ust. 1a, kwestię samej możliwości powołania spółki
koordynującej oraz nadzorującej przedsięwzięcia Euro 2012 oraz inne przygotowania do EURO
2012. Dotychczas bowiem możliwość działania takiej spółki można było opierać wyłącznie o
zapis art. 13 ust. 1 pkt. 2. Regulacja ta została zresztą rozwinięta także poprzez dodanie do
kategorii przedsięwzięć Euro 2012, które koordynuje i nadzoruje spółka, również innych
przygotowań do EURO 2012. Należy bowiem zauważyć, że przygotowania do EURO 2012 nie
polegają tylko i wyłącznie na realizacji różnych inwestycji ujętych w wykazie przedsięwzięć
Euro 2012 określonym w drodze rozporządzenia przez Radę Ministrów. Przygotowania te
obejmują również np. opracowanie koncepcji bezpieczeństwa tej imprezy, sprawy związane z
opieką medyczną i ratownictwem, zapewnienie odpowiednich warunków prawnych i
faktycznych dla ochrony praw własności intelektualnej należących do organizatorów EURO
2012, kwestie dotyczące zaplecza telekomunikacyjnego i informatycznego tego przedsięwzięcia i
inne. Koordynację przygotowań w odpowiednich obszarach prowadzą ich Koordynatorzy
Krajowi działający w ramach spółki. W związku z powyższym wprowadzenie w omawianych
artykułach pojęcia „inne przygotowania do EURO 2012” i jego dalsze konsekwentne używanie
na przestrzeni całej ustawy, wydaje się być w pełni uzasadnione.
Za konieczne do wprowadzenia, należy również uznać dodanie w art. 13 ustępów 3 i 4 ,
w których określa się ramy działania, zadania i uprawnienia spółki koordynującej i nadzorującej
przedsięwzięcia Euro 2012 oraz inne przygotowania do EURO 2012. Zmiany te są wynikiem
obserwacji poczynionych przez pierwszych 6 miesięcy działania spółki i odzwierciedlają jej
faktyczną rolę i miejsce w projekcie przygotowań do EURO 2012. Ponadto np. dzięki
proponowanemu zapisowi art. 13 ust. 4, spółka uzyskuje narzędzie egzekwowania od
odpowiednich podmiotów informacji niezbędnych do efektywnego realizowania zadań
koordynacyjnych i nadzorczych.
Wprowadzenie nowego brzmienia tytułu Rozdziału 3 jest konsekwencją wyżej opisanych
zmian różnicujących dwa rodzaje spółek celowych funkcjonujących w przygotowaniach do
EURO 2012 na podstawie niniejszej ustawy, co ma również wpływ na funkcjonowanie dwóch
rodzajów umów powierzenia. Szczegóły umowy powierzenia koordynowania i nadzorowania
przedsięwzięć Euro 2012 oraz innych przygotowań do EURO 2012 zostały zawarte w dodanym
art. 18a. Wcześniej ustawa nie definiowała zakresu oraz niezbędnych elementów takiej umowy.
Zmiana zaproponowana w art. 1 pkt 10 projektu polega na doprecyzowaniu przepisu art.
20 ustawy poprzez wskazanie, że uprzednia zgoda rady nadzorczej spółki celowej jest wymagana
jeżeli wartość zobowiązania, o którym mowa w tym przepisie przekracza 500.000 zł netto.

Z kolei zmiana art. 24 ustawy, polegająca na dodaniu do niego ust. 4, ma zapewnić
możliwość zapoznania się stron z decyzjami wydawanymi przez organ odwoławczy.
Dotychczasowy stan rzeczy może powodować wydłużenie postępowania administracyjnego i
przyczynić się do opóźnienia realizacji inwestycji, w przypadku gdy organ odwoławczy będzie
musiał ustalić strony postępowania, w celu bezpośredniego doręczenia wydanej przez siebie
decyzji drogą pocztową. Dodanie zatem ust. 4 do art. 24 ustawy przyczyni się do szybszego i
sprawniejszego zakończenia postępowania odwoławczego, a tym samym pozwoli na
usprawnienie procesu przygotowania inwestycji związanych z EURO 2012.

Przewiduje się, iż przyjęcie rozwiązań zaproponowanych w ustawie nie będzie pociągało
za sobą obciążeń dla budżetu państwa, ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przedłożony projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Warszawa, 18 września 2008 r.

BAS-WAEM-2422/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw
Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Joanna Skrzydlewska)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmienia szereg przepisów ustawy z dnia 7 września
2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej
UEFA EURO 2012 (Dz. U. z 2007 r. Nr 173, poz. 1219 ze zmianami),
dotyczących m.in. powoływania spółek celowych oraz zakresu kompetencji tych
spółek.
Zgodnie z art. 2 projektu ustawy, ustawa wchodzi w życie po upływie 14
dni dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt pozostaje poza zakresem regulacji prawa
Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Projekt nie reguluje kwestii objętych zakresem prawa Unii Europejskiej.

4. Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy przygotowaniu finałowego turnieju
Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 nie jest objęty zakresem
prawa Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy,

strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: