Zagubiony bagaż, opóźniony lot czyli powakacyjne kłopoty
2013-09-15 00:22
Przeczytaj także: UOKiK: bezpieczne wakacje 2013
To nie jest pokój, za który płaciłem!
Pan Tomasz wybrał się z żoną na romantyczne wakacje na Majorkę do ekskluzywnego hotelu. Zawiódł się jednak na jego standardzie. Pokój nie był wyposażony w klimatyzację, a w nocy przeszkadzała głośna muzyka z pobliskiego klubu…
Jeżeli warunki panujące podczas wyjazdu są niezgodne z umową, trzeba o tym zawiadomić obsługę lub rezydenta oraz uzyskać potwierdzenie złożenia skargi na piśmie. Następnie należy wystąpić z pisemną reklamacją i dochodzić odszkodowania z tytułu nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych. Warto pamiętać, że Dyrektywa 90/314/WE stwierdza, że w razie reklamacji biuro podróży powinno natychmiast podjąć starania o znalezienie właściwych rozwiązań.
W celu oszacowania wartości szkody, warto skorzystać z tzw. Tabeli Frankfurckiej (dostępna na stronie www.konsument.gov.pl), która pomaga sprecyzować roszczenie - wskazuje jakie niedogodności mogą być podstawą skargi oraz jak wycenić wysokość oczekiwanej rekompensaty (np. zanieczyszczona plaża – od 10% do 20% ceny, złe sprzątanie – 10% do 40% ceny). Na potwierdzenie swoich roszczeń warto zrobić zdjęcia, nagrać film aparatem czy telefonem komórkowym.
W Polsce konsument ma na złożenie reklamacji 30 dni od dnia zakończenia wycieczki, a biuro jest zobowiązane udzielić odpowiedzi w ciągu miesiąca.
Jeżeli zagraniczne biuro podróży nie wywiązało się ze swojej umowy, pomocy może udzielić Europejskie Centrum Konsumenckie. W przypadku problemu z polskim przedsiębiorcą należy kontaktować się z rzecznikami konsumentów (miejskimi lub powiatowymi) lub dzwonić pod numer 800 007 707 (infolinia prowadzona przez Federację Konsumentów).
Zepsuł się nowy aparat
Aby uwiecznić piękne widoki Pani Grażyna podczas wypoczynku w Chorwacji postanowiła zakupić aparat fotograficzny. Po powrocie do Polski, po dwóch miesiącach użytkowania w aparacie zepsuł się obiektyw…
Każdy towar kupiony od przedsiębiorcy, który okazał się wadliwy można reklamować na podstawie niezgodności towaru z umową w ciągu 2 lat od daty zakupu. Aby móc to zrobić trzeba zachować fakturę lub paragon. Konsument, który po powrocie z wakacji zagranicą stwierdzi, że nabył trefną rzecz, musi jak najszybciej złożyć skontaktować się ze sprzedawcą (przez pierwsze 6 miesięcy od momentu zakupu przyjmuje się, że wada przedmiotu istniała w chwili zakupu). W piśmie reklamacyjnym należy zamieścić: swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon), opis problemu, roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz zwrotu dodatkowych kosztów, tj. opłata za przesyłkę do sprzedawcy) oraz załączyć potwierdzenie zakupu (np. paragon). Pismo powinno być napisane w języku przedsiębiorcy lub zrozumiałym dla niego (najlepiej w j. angielskim).
UWAGA: Reklamację warto wysłać do przedsiębiorcy w formie listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, ewentualnie pocztą elektroniczną, ale za potwierdzeniem przeczytania wiadomości przez odbiorcę
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)