Zmowy przetargowe: narzędzia przeciwdziałania
2013-08-01 12:59
![Zmowy przetargowe: narzędzia przeciwdziałania [© freshidea - Fotolia.com] Zmowy przetargowe: narzędzia przeciwdziałania](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zmowy-przetargowe/Zmowy-przetargowe-narzedzia-przeciwdzialania-121683-200x133crop.jpg)
Narzędzia przeciwdziałania zmowom przetargowym © freshidea - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zmowy przedsiębiorców: UOKiK wszczął kolejne postępowania
Po pierwsze wskazać należy na zapisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z jej treścią jako porozumienie, którego celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie konkurencji na rynku właściwym wskazano uzgadnianie przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu, warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.Jak wynika z powyższego, sankcjami obarczone są nie tylko działania, które wywołały efekt pożądany przez uczestniczące w zmowie podmioty, ale również samo działanie mające wywołać taki skutek. Wykrycie takich porozumień jest obowiązkiem Prezesa UOKiK, który w tym celu został wyposażony w uprawnienia i środki prawne dla przeprowadzenia stosownego badania.
W razie wykrycia przez Prezesa UOKiK postępowania naruszającego konkurencję, jest on uprawniony do nałożenia na przedsiębiorcę kary pieniężnej w wysokości nie większej niż 10 % przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Po drugie wskazać należy na uregulowania ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 p.z.p. zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Ponadto, na podstawie art. 46 ust. 4a p.z.p. zamawiający jest uprawniony do zatrzymania złożonego wadium, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie nie przedłoży oświadczenia, że spełnia on warunki udziału w przetargu.
Po trzecie wskazać należy na art. 305 kodeksu karnego. Na jego podstawie podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, udaremnia lub utrudnia przetarg publiczny albo wchodzi w porozumienie z inną osobą działając na szkodę właściciela mienia albo osoby lub instytucji, na rzecz której przetarg jest dokonywany oraz kto w związku z publicznym przetargiem rozpowszechnia informacje lub przemilcza istotne okoliczności mające znaczenie dla zawarcia umowy będącej przedmiotem przetargu albo wchodzi w porozumienie z inną osobą, działając na szkodę właściciela mienia albo osoby lub instytucji, na rzecz której przetarg jest dokonywany.
Biorąc pod uwagę nieskuteczność funkcjonowania instytucji w obecnym kształcie, istnieją plany wprowadzenia nowych rozwiązań. W szczególności wskazać należy na propozycję nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Zawiera ona uszczegółowienie regulacji dotyczących powierzenia wykonania określonych prac podwykonawcom.
Zgodnie z nowo wprowadzanym art. 36 a i 36 b ustawy, zamawiający może nałożyć obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi, za wyjątkiem przypadku, w którym wykonawca powołuje się na zasoby innego podmiotu w celu wykazania spełnienia minimalnych warunków uczestnictwa w przetargu.
Ponadto, zamawiający może żądać wskazania przez wykonawcę we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub w ofercie, części zamówienia, której wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcy lub podania przez wykonawcę firm proponowanych podwykonawców.
Regulacja ta ma na celu wejście przez zamawiającego w posiadanie informacji o podwykonawcach już na etapie przystępowania wykonawcy do przetargu. Teoretycznie uniemożliwić ma to jedną z metod doprowadzania do zmów przetargowych (a w każdym razie dać możliwość łatwiejszego dostępu do informacji o podmiotach w takie działania zaangażowanych), w których niektórzy wykonawcy w zamian za to, że godzą się nie składać ofert w przetargu, otrzymują do wykonania określone części zamówienia, działając jako podwykonawcy.
fot. freshidea - Fotolia.com
Narzędzia przeciwdziałania zmowom przetargowym
Polskie prawo zawiera kilka obszarów uregulowań, których celem jest bądź to utrudnienie zawiązania bądź to wykrycie porozumień przetargowych.
Jak wynika z powyższego, już w obecnym stanie prawnym istnieją mechanizmy, które pozwalają odpowiednim urzędom podjąć próby wyeliminowania zmów przetargowych. Problemem jest natomiast zbyt niska świadomość podmiotów przeprowadzających przetargi o technikach stosowanych przez wykonawców w zakresie zmów przetargowych oraz brak woli do przeanalizowania przesłanek dowodzących ich istnienia.
![UOKiK wykrywa zmowy przetargowe w woj. łódzkim [© mariusz szczygieł - Fotolia.com] UOKiK wykrywa zmowy przetargowe w woj. łódzkim](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zmowy-przetargowe/UOKiK-wykrywa-zmowy-przetargowe-w-woj-lodzkim-130911-150x100crop.jpg)
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)