Wakacje 2013: zakwaterowanie
2013-07-19 12:52
Przeczytaj także: Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
WYPOSAŻENIE
Wszystkie pokoje w każdym obiekcie hotelarskim wyposażone są w podstawowe meble tj.: łóżko jedno– lub dwuosobowe, stolik nocny, szafę lub wnękę garderobianą oraz biurko lub stół. W zależności od zaszeregowania obiektu hotelowego, pokoje mogą być wyposażone w dodatkowe meble bądź urządzenia. Dlatego nie należy oczekiwać telewizora i telefonu w jedno‐ i dwugwiazdkowych: hotelach, motelach i pensjonatach. Jednak telewizor lub telefon powinien się znajdować w miejscu ogólnodostępnym.
INTERNET
Tylko w hotelach jednogwiazdkowych oraz w pensjonatach goście nie będą mieć dostępu do Internetu. W pozostałych obiektach hotelarskich ta usługa będzie zapewniona.
ŁAZIENKA
W hotelach i motelach pięcio–, cztero– i trzygwiazdkowych w każdym pokoju musi znajdować się łazienka, zaś w przypadku pensjonatów tylko w tych, które posiadają pięć lub cztery gwiazdki. We wszystkich łazienkach w hotelu, motelu czy pensjonacie powinna być wanna lub prysznic, umywalka, WC, zimna i ciepła woda przez całą dobę. Niestety, suszarka do włosów będzie tylko na wyposażeniu łazienek w hotelach, motelach i pensjonatach pięcio– i czterogwiazdkowych. We wszystkich obiektach hotelarskich, niezależnie od kategorii zaszeregowania, na wyposażeniu łazienki będzie również mydło i ręcznik, zaś tylko w hotelach, motelach i pensjonatach pięcio–, cztero– i trzygwiazdkowych otrzymamy dodatkowo płaszcz kąpielowy.
ZMIANA POŚCIELI
Pościel powinna być zmieniana codziennie lub na życzenie w hotelach i motelach pięcio–, cztero– i trzygwiazdkowych oraz w pięcio– i czterogwiazdkowych pensjonatach. W pozostałych przypadkach możemy liczyć na zmianę ręczników i pościeli co trzy dni lub na życzenie.
WYŻYWIENIE
Przy wyborze miejsca pobytu podczas naszego urlopu powinniśmy również zwrócić uwagę na ofertę żywieniową. W każdym hotelu i motelu pięcio–, cztero– i trzygwiazdkowym powinna znajdować się restauracja, zaś we wszystkich hotelach i motelach niezależnie od liczby gwiazdek możemy otrzymać śniadanie. W pensjonatach możemy przynajmniej dwa razy dziennie otrzymać posiłek za określoną dopłatą. Ponadto w hotelach pięcio–, cztero– i trzygwiazdkowych możemy liczyć na podanie posiłków do pokoju (room service) przez co najmniej 18 godzin na dobę. We wszystkich hotelach i motelach będziemy także mieli zapewnioną całodobową sprzedaż gorących napojów przy czym w obiektach hotelowych trzy–, dwu– i jednogwiazdkowych może być to sprzedaż z automatu lub w recepcji.
PŁATNOŚĆ KARTĄ
Pamiętajmy, że nie zawsze w obiekcie hotelowym będziemy mogli dokonać płatności kartą płatniczą. Z takiej opcji możemy skorzystać we wszystkich hotelach i motelach, z wyjątkiem tych które mają poniżej pięćdziesięciu pokoi oraz w pensjonatach pięcio–, cztero– i trzygwiazdkowych. Jednak coraz częściej zdarza się, że właściciele większości obiektów umożliwiają płatność kartą. Z pewnością rzadziej z tej opcji skorzystamy w gospodarstwie agroturystycznym. Powyżej zostały przedstawione minimalne wymagania dla polskich hoteli, moteli i pensjonatów w zależności od przyznanej kategorii i liczby gwiazdek. Pamiętajmy, że jest to system, który ma na celu ujednolicenie standardów dotyczących wyposażenia pokoi, funkcjonowania barów, restauracji, dostępności usług dodatkowych i innych. Podział taki z pewnością pomoże nam w wyborze odpowiedniego obiektu w Polsce, w zależności od naszych potrzeb i zasobności portfela.
GWIAZDKI NA ŚWIECIE
Wspomnieć należy, że ani w Unii Europejskiej, ani w pozostałych częściach świata nie został do tej pory opracowany jednolity system kategoryzacji obiektów hotelarskich. Dlatego też, szukając jakiegoś obiektu na nocleg w innym państwie, musimy pamiętać, że w różnych krajach system kategoryzacji tych obiektów jest inny. Hotel, któremu w jednym kraju przyznano pięć gwiazdek, w innym mógłby otrzymać zaledwie trzy. Przykładem takiego państwa jest np. Tunezja czy Egipt, w których trzygwiazdkowy hotel odpowiada standardem europejskiemu jednogwiazdkowemu. Odmiennym przykładem będzie Hiszpania, w której wymagany jest bardzo wysoki standard, a hotel czterogwiazdkowy zgodnie z Polskimi standardami zasługiwałby na pięć gwiazdek. Chociaż to też nie jest regułą.
Pamiętajmy również, że nie we wszystkich krajach poddanie się kategoryzacji jest obowiązkowe. Przykład krajów, w których istnieje obowiązek kategoryzacji to: Polska, Węgry, Holandia, Grecja, Włochy, Irlandia, Portugalia, a kraje, w których kategoryzacja jest dobrowolna to m.in. Francja, Wielka Brytania czy Niemcy. Natomiast w Finlandii oficjalna kategoryzacja nie jest prowadzona wcale. Oznaczenie kategorii również może się różnić, gdyż na świecie stosuje się zarówno gwiazdki (głównie Europa), litery, jak i korony.
Przeczytaj także:
Hotele w Polsce w 2009 r.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
rynek hotelowy, hotele, noclegi, baza noclegowa, branża hotelowa, miejsca noclegowe, hotele w Polsce, standard hotelu, prawa konsumentów, UOKiK, wakacje 2013
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)