Prawa konsumenta w Europie - przewodnik
2005-07-03 15:57
Polski konsument coraz częściej i chętniej wyjeżdża za granicę w celach turystycznych. W pierwszym kwartale 2005 roku nastąpił wzrost wyjazdów Polaków za granicę (+4% vs I kw. 2004r.) i wyniósł 8,2 mln. Warto również zaznaczyć, iż w tym samym okresie, ruch lotniczy wzrósł o 66%. W 2004 roku za granicę podróżowało 37.2 mln Polaków, z czego, 6.3 mln odbyło podróże turystyczne (czyli podróże z co najmniej jednym noclegiem poza granicami kraju). W 2004 roku polscy turyści najczęściej odwiedzali kraje europejskie: Niemcy, Czechy, Słowację, Włochy i Austrię.
Przeczytaj także: Prawa konsumenta podczas wyprzedaży
W okresie wakacyjnym, który charakteryzuje się wzmożonym wyjazdem Polaków zagranicę, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK), we współpracy z Europejskim Centrum w Irlandii, wydało przewodnik „Zakupy w Europie”. Poświęcony jest on zakupom w każdym z 25 państw członkowskich Unii Europejskiej. „Zakupy w Europie” to przewodnik, dzięki któremu polski konsument zyskać ma pewność siebie podczas robienia zakupów na europejskim rynku. Zawiera on niezbędne informacje o prawach konsumenta: omawia gwarancje, regulacje dotyczące cen, stosowane formy płatności, a także godziny otwarcia sklepów, banków i urzędów pocztowych. Przewodnik dostępny jest w siedzibie ECK, a wkrótce korzystać będzie można z niego w organizacjach konsumenckich oraz instytucjach turystycznych.Turystyka zagraniczna wiąże się również z innymi kwestiami: każdego roku w trakcie lub tuż po sezonie turystycznym do Europejskich Centrów Konsumenckich napływa bardzo duża liczba skarg konsumentów na organizatorów i pośredników usług turystycznych. Dotyczą one głównie poziomu usług. Polski konsument, który napotkał na problemy związane z usługami turystycznymi w Unii Europejskiej, może liczyć na pomoc ECK. Centrum, realizując swoje cele, prowadzi działania informacyjne i edukacyjne w zakresie praw przysługujących konsumentom na rynku europejskim, przestrzega przed nieuczciwymi praktykami oraz zapewnia pomoc w rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Eksperci ECK odpowiadają na pytania i przyjmują skargi konsumentów pod adresem: info@konsument.gov.pl
Zakupy w Europie
Konsument w UE, kupując produkty i usługi, chroniony jest przepisami prawa, wg minimalnych standardów Dyrektywy 1999/44/WE dotyczącej sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji.
Dokonując zakupów konsument powinien pamiętać o następujących kwestiach
1. Niezgodność towaru z umową: minimalny okres odpowiedzialności przedsiębiorcy wynosi w przypadku towarów dwa lata. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru z umową. Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. Jeżeli naprawa lub wymiana towaru jest niemożliwa lub utrudniona (koszty, czas oczekiwania) to konsument może żądać odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny towaru.
2. Zwrot towaru: konsumenci nie mają prawa do zwrotu towarów. Jeśli towar nie jest wadliwy, konsument nie ma prawa, w świetle przepisów, do jego wymiany lub zwrotu pieniędzy. Wymiana towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy. Konsument powinien pytać o taką możliwość podczas dokonywania zakupu.
3. Gwarancja: sprzedawca, producent lub importer, może udzielić konsumentowi gwarancji na towar. Gwarant ma prawo narzucić długość gwarancji i jej zakres terytorialny.
4. Ceny: w większości krajów UE obowiązującą walutą jest euro. Konsument ma prawo domagać się otrzymania towaru za cenę widniejącą na metce. W związku z tym powinna być ona czytelna, widoczna i wyraźna. Cena towaru sprzedawanego konsumentowi powinna obejmować podatek VAT, tak, aby konsument miał jasny obraz kosztów związanych z zakupem danego towaru. Konsument powinien domagać się paragonu i zachować go.
5. Formy płatności: najpopularniejszymi formami płatności w krajach UE są gotówka, karty kredytowe oraz debetowe, mniej popularną formą są czeki. Dokonując płatności kartą kredytową, konsumenci zwykle nie są zobowiązani do okazywania dokumentu tożsamości.
6. Bezpieczeństwo towaru: konsumentów chronią wysokie normy bezpieczeństwa żywności i innych towarów konsumpcyjnych.
7. Pomoc w rozstrzyganiu sporów: konsument ma prawo do korzystania z pomocy instytucji powołanych do rozstrzygania sporów transgranicznych. W każdym z 25 państw członkowskich Unii Europejskiej i Norwegii oraz Islandii, konsumenci mogą uzyskać poradę, w języku tego państwa.
Przeczytaj także:
UOKiK: zakłady usługowe a prawa konsumenta
oprac. : eGospodarka.pl