Ochrona własności intelektualnej w przedsiębiorstwie
2013-07-03 00:45
Przeczytaj także: Prawo patentowe Unii Europejskiej czekają rewolucyjne zmiany
Czy ochrona faktyczna jest skuteczna?
Najlepszym przykładem na to, że niekiedy faktyczne działania wystarczają do skutecznej ochrony jest Coca Cola, która od 150 lat nie zarejestrowała receptury na kultowy już napój, a i tak nikt jej nie zna. Ujawniając recepturę, celem uzyskania ochrony, Coca cola mogła się narazić na jej skopiowanie przez konkurencję po upływie okresu ochronnego. Przedsięwzięto więc inne kroki- natury faktycznej.
Najlepszą i najprostszą metodą jest podpisanie umów o zachowaniu w poufności informacji związanych z tajemnicą przedsiębiorstwa i jego know- how. Umowy te powinny rozciągać się nie tylko na przedstawicieli spółek, ale także na pracowników. Co więcej, warto wprowadzić surowe kary za złamanie postanowień umownych, tak aby nie było to kuszące i opłacalne.
Sposób wskazany powyżej znajduje również zastosowanie przy projektach, które nie mogą być chronione w inny sposób, np. z uwagi na brak przesłanek ustawowych. Także idee, pomysły oraz oprogramowanie, nie podlegają ochronie patentowej, w przeciwieństwie do regulacji amerykańskich.
Czym należy się kierować przy wyborze metody ochrony
Każdy innowacyjny projekt jest inny i stawia sobie do osiągnięcia inne cele. Niemniej jednak zawsze, przed opracowaniem strategii ochrony praw własności intelektualnej- bo jest to konieczne, należy zastanowić się nad następującymi problemami:
- Jak długa jest lub będzie rynkowa żywotność mojego produktu?
- Czy posiadam wystarczające środki finansowe na zrealizowanie ochrony lub czy będę w stanie je zebrać?
- Jak wygląda konkurencja na rynku?
- Jakie są moje plany biznesowe przez najbliższy okres?
- Jakie zalety i wady niesie ze sobą każda z metod ochrony?
Przeczytaj także:
Ochrona prawna wynalazków i wzorów użytkowych
1 2
oprac. : Consuldimo
Więcej na ten temat:
ochrona własności intelektualnej, prawo patentowe, ochrona wynalazku, ochrona patentowa, patenty, ochrona znaków towarowych
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)