Prawa pasażera linii lotniczych
2013-06-26 11:22
Przeczytaj także: Opóźniony lub odwołany lot -kiedy odszkodowanie?
Odmowa przyjęcia na pokład
Jeżeli z uzasadnionych przyczyn przewoźnik odmówi przyjęcia na pokład pasażerów, to osoby, które dobrowolnie zrezygnują z danego lotu mają prawo do odszkodowania, prawo do opieki oraz prawo do otrzymania dodatkowej korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem, a przewoźnikiem lotniczym.
W przypadku odmowy przyjęcia pasażerów na pokład wbrew ich woli, pasażerom przysługuje: prawo do odszkodowania, prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego wg zmienionego połączenia i prawo do opieki
Przepisy Rozporządzenia WE 261/2004, na podstawie którego pasażerowie mogą domagać się odszkodowania za duże opóźnienie czy odwołanie lotu, mają zastosowanie w sytuacji:
- odlotu z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego UE/Europejskiego Obszaru Gospodarczego (UE + Lichtenstein, Norwegia i Islandia) albo Szwajcarii;
- odlotu z lotniska znajdującego sie w kraju trzecim i lądujących na lotnisku znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego UE/EOG lub Szwajcarii, jeżeli przewoźnik obsługujący dany lot jest przewoźnikiem z państwa członkowskiego UE/EOG/ albo ze Szwajcarii.
- Gdy pasażer stawił się na odprawę w czasie uprzednio określonym na piśmie przez przewoźnika lotniczego, jeżeli czas ten nie został określony – nie później niż 45 minut przed ogłoszoną godziną odlotu.
Jak napisać reklamację do linii lotniczych?
Jeśli reklamację kierujemy do zagranicznego przewoźnika, pismo powinno być przygotowane w języku dla niego zrozumiałym. W praktyce najczęściej stosuje się język angielski. Gotowy wzór formularza znajduje się na stronie www.konsument.gov.pl, w zakładce „Złóż skargę”.
- Zagubienie, uszkodzenie, opóźnienie bagażu: Należy opisać rodzaj szkody oraz dokonać jej wyceny. Do reklamacji trzeba załączyć kwit bagażowy a także kopię dokumentu PIR (protokołu nieprawidłowości bagażowej, wypełnionego na lotnisku przy zgłoszeniu problemu). Podstawą prawną, o której warto wspomnieć, domagając się odszkodowania za problemy bagażowe, jest Konwencja Montrealska z 1999 r. Reklamację trzeba złożyć w ciągu 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Przepisy nie precyzują czasu na reklamację zaginionego bagażu.
- Opóźnienie, odwołanie lotu: W piśmie do przewoźnika należy określić rodzaj niedogodności i załączyć kopię rezerwacji biletu. By uzyskać należą rekompensatę, np. za odwołanie lotu, trzeba wskazać kwotę, której się domagamy. Warto powołać się na podstawę prawną roszczeń – w tym przypadku – Rozporządzenie WE 261/2004.
Gdzie szukać pomocy?
Jeśli przewoźnik z innego kraju UE nie zapewni pasażerowi opieki (np. gdy lot jest opóźniony) lub dojdzie do zagubienia czy zniszczenia bagażu, bezpłatną pomocą w dochodzeniu praw pasażerów służy Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (tel. 22 55 60 118; skargę można złożyć poprzez formularz na stronie www.konsument.gov.pl).
W przypadku odwołania, dużego opóźnienia lotu lub odmowy przyjęcia na pokład, należy skontaktować się z Komisją Ochrony Praw Pasażerów działającą przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (22 520 74 84, kopp@ulc.gov.pl).
![Odszkodowanie za loty spoza UE - najważniejsze regulacje [© 穿着拖鞋一路小跑 z Pixabay] Odszkodowanie za loty spoza UE - najważniejsze regulacje](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-pasazerow/Odszkodowanie-za-loty-spoza-UE-najwazniejsze-regulacje-260582-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Linie lotnicze a frustracje pasażerów
-
Reklamacja wakacji. Jak ją napisać? Ile mamy czasu?
-
Prawa konsumenta są takie same dla wszystkich podróżujących po UE
-
Wakacje 2021 a prawa pasażera linii lotniczych i kolei
-
Czy awaria systemów Microsoftu zwalnia linie lotnicze z wypłaty odszkodowania za lot?
-
Enter Air z zarzutami UOKiK
-
Czy przysługuje odszkodowanie za odwołany lot z powodu wybuchu wulkanu?
-
Jakie prawa ma pasażer w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu?
-
Awaria prądu na lotnisku a odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)
Najnowsze w dziale Prawo
-
Czy awaria systemów Microsoftu zwalnia linie lotnicze z wypłaty odszkodowania za lot?
-
Ustawa o sygnalistach - jakie obowiązki pracodawcy?
-
Wysokie kary Border Force nie tylko za przewóz nielegalnych imigrantów
-
Elektroniczna kontrola zezwoleń dla przewoźników zagranicznych poprawi sytuację branży TSL?