Licencja transportowa w UE - ujednolicenie przepisów
2013-05-16 00:05
Ujednolicenie przepisów licencji transportowych w UE © LVDESIGN - Fotolia.com
Przeczytaj także: Licencja transportowa w UE: przewoźniku, nie daj się zaskoczyć!
Ujednolicenie przepisów dotyczących licencji transportowych w Unii Europejskiej zmusza firmy do wprowadzenia licznych zmian. Przede wszystkim przedsiębiorcy muszą zatrudniać zarządzającego transportem, który będzie cechował się „dobrą reputacją”. Zmiany dotyczą także finansów firmy – dotychczasowe roczne sprawozdania nie wystarczą. Przewoźnik będzie musiał być w stanie w każdej chwili udowodnić zdolność finansową.Bez reputacji nie pojedziesz
Dostosowanie polskiego prawa do rozporządzenia Unii Europejskiej powoduje, że przewoźnicy muszą zatrudniać zarządzającego transportem (Managera Floty), który będzie posiadał kompetencje zawodowe i tzw. dobrą reputację. Wymóg ten budzi wiele kontrowersji, gdyż jego niespełnienie może spowodować zamknięcie firmy transportowej. Rozporządzenie określa dokładnie, że przyczyną takiego stanu może być między innymi naruszenie prawa handlowego czy upadłościowego.
Jednocześnie manager może zostać pozbawionym „dobrej reputacji” w skutek złamania przepisów przez kierowców firmy. Przekroczenie o 25 proc. sześcio - lub czternastodniowych okresów prowadzenia pojazdów, złamanie przepisów co do długości kierowania i odpoczynku w rozliczeniu dziennym, jak również brak tachografu czy ogranicznika prędkości może powodować nawet odebranie licencji.
Lokalizator GPS pomoże
Strata zezwolenia nastąpi, jeśli dwukrotnie nałożone zostaną kary administracyjne za tego typu przewinienia. Zarządzający muszą więc kontrolować pracę kierowców, co ze względu na rodzaj wykonywanych czynności jest utrudnione.
– Jednym z rozwiązań, które pomoże zabezpieczyć firmę przed nałożeniem kar jest zainstalowanie lokalizatora GPS, który będzie zapewniał ciągły dostęp do informacji na temat pojazdów we flocie – tłumaczy Piotr Majewski, ekspert z firmy Rikaline, twórcy GPS Guardian. – Dzięki dostępowi do platformy lokalizacyjnej i monitoringowi pojazdów w czasie rzeczywistym, zarządzający będzie miał stałą kontrolę nad tym, czy kierowcy przestrzegają obowiązujących przepisów. Szybkie reagowanie i wiedza na temat sytuacji pojazdów w firmie pomoże uchronić ją przed konsekwencjami łamania przepisów – dodaje.
Platforma lokalizacyjna posiada szereg funkcji, które służą do zarządzania pojazdami m.in. możliwość kontrolowania czasu pracy kierowcy, prędkości z jaką w danym momencie (jak również podczas całej trasy) się porusza, czy nadzorowanie przerw przeznaczonych na odpoczynek.
– W sytuacji, w której zbliża się konieczność zatrzymania pojazdu, jeśli długość pracy silnika przekracza dopuszczalny czas, Manager Floty może przypomnieć o tym kierowcy wysyłając do niego stosowne powiadomienie za pomocą wiadomości sms – wyjaśnia Majewski.
– Synchronizując telefon komórkowy z platformą lokalizacyjną możemy bezpośrednio komunikować się z prowadzącym pojazd Dwustronna wymiana informacji odbywa się w czasie rzeczywistym, ponieważ operator systemu na bieżąco śledzi wszystkie pojazdy w danym przedsiębiorstwie.
fot. LVDESIGN - Fotolia.com
Ujednolicenie przepisów licencji transportowych w UE
Finanse pod stałą kontrolą
Rozporządzenie 1071/2009 wprowadza także zmiany dotyczące kontrolowania kapitału firmy. Wcześniejsze przepisy ustalały, że przedsiębiorstwa transportowe muszą składać roczne sprawozdania finansowe. Każdy przewoźnik musi posiadać majątek w wysokości 9 tys. euro na pierwszy pojazd samochodowy i 5 tys. euro w przypadku każdego następnego egzemplarza. Nowe normy mówią wyraźnie: „przedsiębiorca musi być w stanie w każdym momencie roku finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe”.
Aby spełnić ten warunek potrzebne jest poświadczenie audytora lub gwarancja bankowa czy ubezpieczenie. Nie wystarczy tu jednak zwykłe OC czy AC. Potrzebne jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zawodowej przewoźnika drogowego. Obejmuje ono między innymi straty wynikające z kradzieży lub uszkodzenia przewożonych towarów. Jednocześnie dobrym rozwiązaniem jest zabezpieczenie pojazdów i przewożonych ładunków. Alarmy, blokady skrzyni biegów i pomp paliwa, a także lokalizatory GPS pomogą chronić majątek firmy.
oprac. : Truck & Business Polska
Przeczytaj także
-
Elektroniczna kontrola zezwoleń dla przewoźników zagranicznych poprawi sytuację branży TSL?
-
Jakie zmiany w prawie pomogłyby polskiej branży transportowej?
-
Co dalej z branżą transportową w Polsce?
-
Nowe wymogi dla przewoźników w Londynie: Direct Vision Standard i zezwolenia HGV
-
Czy branża transportowa w Polsce potrzebuje regulacji prawnych na wzór Hiszpanii i Węgier?
-
Branża TSL ma do oddania 1,3 mld zł, do odzyskania pół miliarda
-
Przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii zagrożony wysokimi karami
-
Przewóz towarów do Wielkiej Brytanii po Brexicie
-
Eco driving w firmie transportowej. Jaki ma sens?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)