Reklamacja towaru nie musi być koszmarem
2013-03-03 00:13
Reklamacja towaru nie musi być koszmarem © .shock - Fotolia.com
Przeczytaj także: Prawa konsumenta: reklamacja towaru
- Konsumenci często obawiają się, że przedsiębiorca będzie robił wszystko, aby uniknąć odpowiedzialności za sprzedaż wadliwego towaru bądź usługi. Zdarza się, że sprzedawcy celowo nie informują klientów o ich prawach albo nie chcą stosować się do wymagań ustawowych, bo trudno jest im przechodzić przez skomplikowane procedury. Boją się również, że stracą na reklamacji finansowo. – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. - Tymczasem przemyślany i przyjazny sposób rozwiązywania reklamacji to duża szansa dla przedsiębiorcy na wzmocnienie swojego pozytywnego wizerunku i pozyskanie kolejnych klientów. Niezadowolony konsument z pewnością opowie kolejnym osobom o negatywnych doświadczeniach. Jeśli jednak dołożymy starań, aby został on obsłużony zgodnie z przysługującymi prawami, nawet jeśli ostatecznie nie uda się rozwiązać roszczenia na jego korzyść, odejdzie z przeświadczeniem, że zaangażowaliśmy się w jego sprawę i że firma jest godna zaufania – podkreśla Waldemar Sokołowski. – Bardzo ważne jest, aby zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy znali wszystkie prawa i ograniczenia związane z reklamacjami. To znacznie skróci i uprości proces i oczywiście oszczędzi niepotrzebnych emocji. Pod uwagę powinniśmy brać szczególnie pięć podstawowych zasad. – mówi Sokołowski.1. Kupując, wybieraj rzetelne firmy
Pierwszym gwarantem pozytywnie rozpatrzonej reklamacji jest oczywiście godna zaufania i rzetelna firma, od której kupujemy produkt czy usługę. Warto przed zainwestowaniem środków sprawdzić, jakie opinie krążą o przedsiębiorcy w sieci – jeśli w przeszłości zdarzało się mu nie szanować praw konsumenta, z dużym prawdopodobieństwem znajdziemy ślad niezadowolenia na forach internetowych. Przed dokonaniem zakupu warto również zwrócić uwagę, czy firma posiada aktualne certyfikaty, świadczące o jakości usług czy produktów – takie jak np. Certyfikat Rzetelnej Firmy, który potwierdza między innymi, że jego posiadacz nie jest notowany w Krajowym Rejestrze Długów i przestrzega zasad kodeksu etyki biznesowej. Takie wyróżnienie daje gwarancję wiarygodności przedsiębiorcy. Jeśli decydujemy się na zakup w sklepie internetowym, sprawdźmy czy udostępnia nam dokładne dane, informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego, a także czy jasno przedstawia zasady zakupów, płatności, reklamacji.
fot. .shock - Fotolia.com
Reklamacja towaru nie musi być koszmarem
2. Weź paragon – możesz łatwiej dochodzić swoich praw w przypadku reklamacji wadliwego towaru lub usługi
Podstawą do reklamacji jest oczywiście dowód zakupu, dlatego ważne jest, aby zbierać i zachowywać paragony. Wystarczającym dokumentem potwierdzającym istnienie uprawnień gwarancyjnych jest także prawidłowo wypełniona karta gwarancyjna, z datą zakupu i pieczątką sprzedawcy bądź wydruk z terminala do kart.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)