Odwołanie dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego
2013-02-27 09:51
![Odwołanie dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego [© Valerii Zan - Fotolia.com] Odwołanie dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ustawa-o-systemie-oswiaty/Odwolanie-dyrektora-szkoly-w-trakcie-roku-szkolnego-113763-200x133crop.jpg)
Klasa szkolna © Valerii Zan - Fotolia.com
Przeczytaj także: Granice samodzielności decyzyjnej dyrektora szkoły
Wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził nieważność zarządzenia wójta. Zdaniem organu nadzoru zostało ono wydane z naruszeniem art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), bowiem jakkolwiek decyzja w sprawie odwołania dyrektora szkoły, ze stanowiska bez wypowiedzenia w czasie roku szkolnego, oparta jest na uznaniu organu, to jednak jest ono uzależnione od wystąpienia „szczególnie uzasadnionych przypadków”. Taki szczególnie uzasadniony przypadek, w ocenie organu nadzoru, dotyczy sytuacji nadzwyczajnych, zupełnie wyjątkowych, które dają podstawę organowi odwołującemu ocenić, iż dalsze kierowanie szkołą przez dyrektora stanowi istotne zagrożenie osiągnięcia jej celów.W pojęciu tym nie mieści się każde naruszenie prawa przez dyrektora, ale obejmuje ono tylko takie sytuacje, w których nie jest możliwe dalsze pełnienie przez nauczyciela funkcji kierowniczej i zachodzi konieczność natychmiastowego przerwania jego czynności z uwagi na zagrożenie dla interesu publicznego. WSA zgodził się ze stanowiskiem wojewody, iż ocena pracy dyrektora nie może nosić cech dowolności, a podejmowane w tej materii rozstrzygnięcie nie może być traktowane jako jeden z przypadków tzw. uznania administracyjnego.
Przydatne linki:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Z przepisów ustawy o systemie oświaty wynika bowiem, że obowiązuje szczególny tryb obsadzania stanowisk dyrektorów szkół, świadczący o woli ustawodawcy zapewnienia cech trwałości stosunkowi pracy na stanowisku dyrektora szkoły, a wszelkie ingerencje w tego rodzaju stosunek muszą być traktowane jako odstępstwo od powyższej zasady i sprowadzać się do sytuacji, które nie należą do działań codziennych, rutynowych, gdy dalsze pozostawienie wybranej w konkursie osoby na stanowisku dyrektora groziłoby wywołaniem negatywnych i szkodliwych skutków.
fot. Valerii Zan - Fotolia.com
Klasa szkolna
Z przepisów ustawy o systemie oświaty wynika, że obowiązuje szczególny tryb obsadzania stanowisk dyrektorów szkół, świadczący o woli ustawodawcy zapewnienia cech trwałości stosunkowi pracy na stanowisku dyrektora szkoły.
Ponadto WSA podkreślił, iż za przypadki szczególnie uzasadnione należy uznać zdarzenia (działanie lub zaniechanie) o charakterze zupełnie wyjątkowym, nadzwyczajnym (wykraczającym poza działanie rutynowe, codzienne), mające charakter niedopełnienia obowiązków lub naruszenia uprawnień określonych prawem przez nauczyciela – dyrektora szkoły, przy czym stwierdzone uchybienie nauczyciela są tego rodzaju, że powodują destabilizację w realizacji funkcji (dydaktycznej, wychowawczej i oświatowej) szkoły.
WSA podzielił pogląd wojewody, że w podjętym przez wójta zarządzeniu, oprócz ogólnikowego wskazania i lakonicznego opisu zarzutów kierowanych pod adresem dyrektora gimnazjum nie wyjaśnił on, czy i w jakim zakresie zarzucone uchybienia uniemożliwiają dalsze funkcjonowanie placówki i jakie negatywne skutki dla kierowanej przez skarżącą szkoły wywołałoby pozostawienie jej na zajmowanym stanowisku dyrektora.
W opinii WSA negatywna ocena przez organ prowadzący szkołę wykonywanych przez dyrektora zadań, w tym nieprzestrzeganie zasad prawidłowej gospodarki finansowej i złe dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym, zadań administracyjnych, zarzut niewywiązywania się przez nią z ustaleń wynikających z zatwierdzonego arkusza organizacyjnego placówki oraz ustaleń z organem prowadzącym dotyczących reformy oświaty polegającej na przekształceniu szkół w szkoły stowarzyszeniowe, a także istniejący konflikt pomiędzy dyrektorem a organem prowadzącym objawiający się brakiem współpracy i nieprzestrzeganiem poleceń służbowych przez dyrektora, nie pozwalają na zakwalifikowanie tego typu działań dyrektora szkoły do szczególnie uzasadnionych przypadków, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty.
Wyrok WSA w Lublinie z 16 października 2012 r., sygn. akt III SA/Lu 631/12.
![Indywidualny tok nauczania dziecka – decyzja rodzica? [© sepy - Fotolia.com] Indywidualny tok nauczania dziecka – decyzja rodzica?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/indywidualny-tok-nauczania/Indywidualny-tok-nauczania-dziecka-decyzja-rodzica-116672-150x100crop.jpg)
oprac. : Jarosław Kotowski / Ślązak, Zapiór i Wspólnicy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)