eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckiePrawa konsumenta w UE - case studies

Prawa konsumenta w UE - case studies

2005-05-19 11:56

Niedawno pisaliśmy o rozpoczęciu ogólnopolskiej kampanii informacyjnej "Sprawdź, jakie masz prawa", której celem jest zachęcenie polskich konsumentów do poznania praw, jakie przyniosło im członkostwo w Unii Europejskiej oraz pokazanie korzyści, jakie mogą odnieść korzystając z tych praw. Dzisiaj przedstawiamy Państwu case studies przygotowane w ramach kampanii przez prawników Federacji Konsumentów.

Przeczytaj także: Konsument może pozwać przedsiębiorcę przed sąd swojego miejsca zamieszkania

I. Usługi telekomunikacyjne

1. Operator wyłączył połączenia wychodzące...

Otrzymałem nieprawidłowo naliczony rachunek za telefon. Operator nie uwzględnił, że dwa miesiące wcześniej zmieniłem abonament na taki, w którym połączenia wieczorami są bezpłatne. Ja jednak nie dałem za wygraną, ponieważ zgłoszenie zmiany abonamentu potwierdzono mi na piśmie w dniu 20.01 br., a nowy abonament miał obowiązywać od początku marca. Za połączenia wykonywane wieczorami w marcu naliczono mi opłatę według starej taryfy . Po telefonicznym zgłoszeniu zaproponowano mi zmianę abonamentu od początku kwietnia, jeśli zapłacę cały rachunek za marzec. Nie zgodziłem się i poprosiłem o pisemną odpowiedź na reklamację. Takiej odpowiedzi nigdy nie otrzymałem. Operator wyłączył mi połączenia wychodzące z powodu zalegania z zapłatą. Czego mogę się domagać od operatora?

Zlecenie na zmianę abonamentu zostało przyjęte przez operatora do realizacji od 01.03. Przezorny konsument dysponuje potwierdzeniem na piśmie, co znacznie ułatwia mu zadanie. Opłaty powinny zostać naliczone zgodnie z nową taryfą. Złożone przez konsumenta telefoniczne zgłoszenie jest reklamacją, która powinna zostać potwierdzona na piśmie w ciągu 14 dni. Na odpowiedź operator miał 30 dni. Żaden z tych terminów nie został dotrzymany. Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym oznacza to, że reklamacja została rozpatrzona pozytywnie. Co za tym idzie, połączenia wychodzące wyłączono niesłusznie. Roszczenie konsumenta powinno się składać z kilku elementów: korekty spornej faktury, zwrotu części abonamentu za czas, gdy telefon był wyłączony oraz odszkodowanie zgodne z prawem telekomunikacyjnym, jeśli chodzi o telefon stacjonarny. Z takimi żądaniami należy wystąpić do operatora pisemnie, najlepiej listem poleconym. Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym operator ma 30 dni na rozliczenie się z konsumentem.

2. Czy mogę rozwiązać umowę ?

Kupiony w promocji u autoryzowanego przedstawiciela sieci telefon komórkowy po miesiącu od zakupu przestał działać. Złożyłam reklamację u sprzedawcy, który przez kolejny miesiąc nie jest w stanie naprawić ani wymienić aparatu. Czy mogę rozwiązać umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych z tego powodu?

Niestety w przedstawionej sytuacji konsumentka nie może odstąpić od umowy o świadczenie usług. Sprzedawcą, wobec którego ma roszczenie, jest przedstawiciel. Natomiast usługodawcą jest operator telefonii komórkowej, który odpowiada za świadczone usługi, a nie za aparat. Rozwiązanie umowy z operatorem zostanie uznane za zerwanie warunków promocji i konsumentka będzie musiała zapłacić karę umowną zastrzeżoną w regulaminie promocji. Kupując telefon, należy zwrócić uwagę na to, kto jest sprzedawcą lub gwarantem. Z telefonem zakupionym w salonie firmowym (gdzie sprzedawcą jest sam operator, a nie dealer) nie wystąpiłby podobny problem.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: