Obowiązek meldunkowy - ułatwienia
2012-12-12 00:10
Obowiązek meldunkowy - ułatwienia © markus dehlzeit - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rok 2013 - łatwiejszy meldunek i uzyskanie paszportu
Turyści i wczasowicze nie będą meldować się w ośrodkach wczasowych, a dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie będą mieli obowiązku weryfikowania wypełniania meldunku przez mieszkańców lub pracowników - to tylko niektóre ze zmian w prawie meldunkowym, jakie mają obowiązywać od nowego roku. Nowością będzie także wydłużenie z 4 do 30 dni terminu na zgłoszenie meldunku.Zgodnie z propozycją rządową, będzie możliwość automatycznego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu. Od stycznia 2013 r. nie trzeba będzie zatem najpierw wymeldować się w jednym urzędzie, aby dopiero w drugim urzędzie móc zameldować się w nowym miejscu. Wszystkie te czynności wykonamy w jednym urzędzie, z chwilą zameldowania się w nowym miejscu.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw przewiduje również, że od stycznia 2013 r. będzie można dopełnić formalności meldunkowych w urzędzie przez ustanowionego pełnomocnika.
W proponowanej nowelizacji odstąpiono także od konieczności zgłaszania przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania książeczki wojskowej. Od nowego roku informacje te nie będą wymagane. Od stycznia 2013 r. zniesione zostaną również sankcje karne, m.in. dla obywateli polskich i obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.
Złagodzono procedury związane z wyjazdem za granicę. Aktualnie osoby wyjeżdżające za granicę na dłużej niż 3 miesiące mają obowiązek zgłosić swój wyjazd w biurze ewidencji ludności. Od stycznia 2013 roku obowiązek ten będzie dotyczył osób, które wyjeżdżają za granicę na dłużej niż 6 miesięcy.
fot. markus dehlzeit - Fotolia.com
Obowiązek meldunkowy - ułatwienia
Projekt ustawy zakłada utworzenie od stycznia 2015 r. Rejestru Dowodów Osobistych, czyli rejestru centralnego prowadzonego w formie elektronicznej. Do rejestru bezpośredni dostęp będą miały urzędy gmin. Dzięki temu rozwiązaniu obywatel będzie mógł złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca aktualnego zamieszkania. Będzie mógł także elektronicznie przesłać wniosek o wydanie dowodu, a w urzędzie pojawi się tylko raz przy odbiorze dokumentu.
Zgodnie z projektem, przesunięty zostanie termin wejścia w życie 2 ustaw: z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych z 1 lipca 2013 r. na 1 stycznia 2015 r. oraz ustawy z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności z 1 stycznia 2013 r. na 1 stycznia 2015 r. W projekcie zaproponowano przesunięcie z 1 stycznia 2014 r. na 1 stycznia 2016 r. zniesienia obowiązku meldunkowego.
Projekt zakłada rezygnację od 1 stycznia 2015 r. z zamieszczania adresu zameldowania w dowodzie osobistym. Zmiana ta spowoduje, że obywatel nie będzie już musiał każdorazowo wymieniać dokumentu, w przypadku zmiany miejsca stałego pobytu. Projekt przewiduje też rezygnację z zapisów dotyczących warstwy elektronicznej dowodów osobistych. Zakłada się więc przesunięcie terminu wdrożenia dowodu elektronicznego.
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)